• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Maximumtaste: Underbart att höra! Du tillhör en av de få jag hört som lyckats med att äggledaren fångat upp "fel" ägg! Men när jag opererades så sa de att chansen att bli gravid bara minskade från 90% till 80% om de tog äggledaren. Just nu önskar jag att de hade gjort det istället för att lämna den kvar uppskuren... Risken för oss att få x igen på den sidan är nästan 50%!
    Kommer verkligen se till att få spolat den äggledaren innan det är dags att fundera på bebis igen!!! Vill inte behöva opereras igen för att de lämnade äggledaren kvar, trots att de sa att de skulle ta den vid operationen... 

• acinna

angio: Grattis, och lycka till!!! Hoppas det är en positiv upplevelse!

• acinna

Välkommen hit ThereseA, trots omständigheten som gör att vi alla är här...

Läkaren som opererade mig sa att det kan bli ungefär 10% lägre chans att bli gravid igen med bara en äggledare, men det varierar säkert från person till person.
    Själv har jag båda äggledarna kvar, trots att de sa att de skulle operera bort den vänstra som X.et satt i. Just nu önskar jag att de hade gjort det eftersom jag har ungefär 50%:s risk att det ska bli X igen i den äggledaren. Tror dessutom att risken är större nu eftersom min äggledare inte hann läka innan jag blev gravid igen. Kommer kräva spolning innan det är dags att försöka bli gravid igen...

Fick tillbaka min mens ungefär 2,5 eller 3 veckor efter operationen.

• acinna

ThereseA: Jag vet inte varför de har placerat rubriken Utomkvedeshavandeskap under Svårt att få barn istället för på samma ställe som missfallstrådarna. Även vi med X har förlorat vårt barn, kanske till och med oftast med operation eller cellgifter vilket påverkar oss mer än de med MF eller MA.
    Tror inte det är svårare för de som får X än för andra kvinnor. Tror bara det är otur att ägget fastnar i äggledaren istället för livmodern. Visst är det så att vissa har trånga äggledare, eller varit sjuka eller något annat som gör att det är trång passage, men inte för alla.
    Vi blev gravida på första försöket, men det blev X i vänster äggledare. Slogs med sjukvården i 5 veckor innan de hittade det, och då hade de hunnit skrapa mig en gång och de hittade inte fostret förrän vid titthålsoperation 6 dagar senare. De såg inget på de 7 VUL de hann göra på de veckorna.

Risken att det ska fastna i den andra äggledaren måste vara ganska liten, men här finns någon i tråden som fått operera bort båda äggledarna. 

Preventivmedel har vi inte börjat med, så det kan jag inte svara på. Har inte ens funderat så långt - tror jag gör som andra och skyller på amningshjärna. Flört 

• acinna

ThereseA: Spolning gör man för att se om passagen i äggledarna är fri. Man sövs inte utan det är som en gynundersökning. De sprutar in en saltlösning i livmodern och ser om den kommer genom äggledarna ut vid äggstockarna. Vissa säger att det gör ont, medan andra säger att det är som mensvärk ungefär. Ta ungefär 10-15 minuter om jag inte förstått fel. Man gör spolning någon dag i menscykeln mellan mens och ägglossning, så att man garanterat inte är gravid.
    Har själv inte gjort det, men vill göra det för att veta hur min vänstra äggledare ser ut när vi vill försöka bli gravida igen.

• acinna

Jag har inte heller spolat äggledarna. Bad om det efter operationen, men det lät som om det var det fånigaste de hört talas om. Sökte i ett annat landsting också, och fick en telefontid med en läkare där, men då var det redan för sent...
    Kommer se till att det blir en spolning innan vi försöker bli gravida igen, eftersom jag har äggledaren kvar och blev gravid efter första mens så vet de än mindre hur äggledaren växte ihop. Den kunde nämligen inte läka ordentligt eftersom graviditeten inte lät den vara stilla. Fick leva med smärtor i äggledaren istället, mest de 4 eller 5 första månaderna av graviditeten. Fick rådet av en läkare att "ät Alvedon och stå ut, för så länge du är gravid vill/kan vi inte göra något". Och de smärtorna var det värt för att få en pigg och glad liten Ella, 10,5 månader efter operationen för X!!! 

• acinna

Nenne: Välkommen hit! Har båda äggledarna kvar, men blev gravid på första försöket efter min operation, och ägget kom då från andra sidan. Så det hade inte spelat någon roll om de tagit bort den "trasiga" äggledaren. Sitter nu med en underbar dotter som är en månad imorgon!

• acinna

Så söt dotter, ewaulrica!!! Tänkte på er för några dagar sedan, och funderade på hur ni har det nu.

• acinna

Trissönskan: Så tråkigt! Håller med dig om att det borde vara billigare att göra spolningen en gång för mycket istället för att få ta hand om kvinnor med nya X på operationer igen!

Lemis: Vad tiden går! När jag läste att du fick X för snart ett år sedan så kom jag på att jag var mitt uppe i krig med sjukvården för ett år sedan. Skapades 11 september och opererades 17 september förra året för mitt X. Nu sitter jag här med en 5,5 veckors bebis istället! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3