• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Ella Jade: Om äggledaren är borta, så kan du inte få X på den sidan igen.

• acinna

Lemis: Ja, detta läkarbesöket var en upplevelse! Läkaren bröt på danska, förstod inte alltid vad jag sa, pratade som om jag aldrig hade haft X och sa sådana självklarheter att jag höll på att bli mörkrädd. Jag har ju varit genom hela den resan, och vill verkligen inte göra om det!
    När han skulle göra VUL för att se om jag hade vätska i äggledaren så fick jag frågan "Brukar du raka dig?" Gissa att jag blev paff, och sedan full i skratt. Det var äggledaren han skulle bedöma - inte "frisyren"!!! Kan någon snäll själ förklara vad det hade med saken att göra?!?
    Sedan kom frågan: "Ammar du?" Ja, svarade jag. Ja, då blir du nog inte gravid ännu. Men, svarade jag, jag har haft mens två gånger sedan förlossningen! (Ella är 4,5 månader.)
    Snacka om förvirring!!!

Angående mitt X så skrapades jag 11/9-10, då de trodde jag hade fostret i livmoderhalsen. Då var jag i vecka 9+1. Den 17/9-10 opererades jag (vecka 10+0) och då hittade de fostret i vänster äggledare. De lämnade kvar äggledaren, trots att de sa att de skulle ta bort den. Efter första mens fick vi klartecken att försöka igen, och den 13/10-10 kom mensen. Sedan var jag gravid igen!!! Då kunde äggledaren inte läka ordentligt eftersom livmodern drog med sig äggledaren efter hand som fostret växte. Så nu efter förlossningen så kunde äggledaren börja läka ordentligt, och på grund av det så är risken ändå större för att den ska ha växt ihop "fel" så att det är ärrbildning eller totalstopp nu. Därför vill jag ha den uppkollad, och helst hade jag fått VUL varje månad sedan så att vi kunde försöka de månader kommer från höger sida.

• acinna

Nelliepop: Beklagar ditt X! Jag fick tillbaka min mens ungefär 4 veckor efter operationen. De följde mitt hcg-värde efter operationen till det var nere på under 5 igen, vilket tog ungefär 3 veckor.

Ella Jade: Jag är inte rökare, men min mamma är (vilket gjort mig till passiv rökare fram till jag flyttade hemifrån). När det gäller varför jag fick X så vet de inte, men läkaren tror att jag tillhör gruppen som rent ut sagt hade otur!

• acinna

Petit: Välkommen hit, och jag beklagar verkligen ditt X! Krya på dig!!!

• acinna

petit: Jag opererades med titthål, och jag var sjukskriven i en vecka efteråt. De första två eller tre dagarna tyckte jag var jobbiga, men sedan gick det bättre! Körde bil första gången efter tre dagar och det gick bra, och jag till och med spelade konsert med musikkåren en vecka efter operationen, men det var jobbigt eftersom hålet vid naveln sitter där alla muskler man använder finns...

• acinna

Jag blödde aldrig efter operationen, men så hade jag haft störtblödning innan den. Läkarna som gjorde de sista VUL:en kunde inte förstå varför livmodern var tom trots att jag berättade att jag haft blödning.

Mensen kom efter ungefär 3-4 veckor från operationen. De följde mitt hcg ner till under 5, vilket tog tre veckor.

• acinna

Jag har försökt få till en spolning av mina äggledare (eftersom jag har båda kvar, trots X och de "bara" skar upp den vänstra där X:et satt) och även att få till VUL för att se vilken sida som ägget kommer från, men i vårt landsting är det tydligen stört omöjligt!!!
    Hur har ni andra gjort för att få göra det? Via landstinget eller privat?

Jag är så innerligt tacksam att jag fått en underbar liten tjej efter vårt X, men nu funderar vi på syskon! Min opererade äggledare hann aldrig läka ordentligt innan jag blev gravid. Jag har en högre risk för X eftersom äggledaren är kvar, och den risken ökade på grund av graviditeten. Risken för X på den opererade sidan är nu uppe i ungefär 50% och det är högt! Är så sjukt rädd för att få ett X till och behöva genomgå en operation till!!! 

• acinna

Lemis: Grattis! Håller tummarna nu!!!

ThereseA: Jag blev gravid utan att ens försöka (en kondom som sprack) och av olika anledningar valde vi medicinsk abort då. Med vårt X blev jag gravid på första försöket, och jag blev gravid på första försöket efter operationen och har nu en dotter på 5 månader. Så jag har haft väldigt lätt för att bli gravid.

MTC79: Helt rätt! Är äggledaren man haft X i bortopererad betyder det att risken för att få X på andra sidan inte är högre än annars.
    Jag har båda mina kvar, men de skar upp den vänstra där X:et satt. Då har jag större risk att få ärrbildning där och kunna få ett X igen. Ovanpå det blev jag gravid efter 5 veckor och då hann den inte läka ordentligt innan. Det ger en jätterisk för mig att få X på vänster sida, medan jag har "normal" risk på höger sida. Vår dotter kommer från höger sida, så vi vet att den fungerar!

• acinna

Lemis: Jag gjorde VUL i 6+0, vilket de fick till 5+0. Då såg de att ägget kommit från min hela sida. Gjorde ett till i 7+0 (6+0) och då säg de hinnsäcken helt klart, och sedan gjorde vi i 9+1 (läkaren ville ha det till 8+1) och då syntes hjärtslagen. På RUL flyttades vi 5 dagar, inte 7 som de ville från början.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3