• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

tusa: Till mig sa de att chansen att bli gravid med en äggledaren minskar från 100% till mellan 80-90%.
    Nu vet jag att jag har en äggledare som fungerar eftersom vår dotter kommer från den sidan, men jag vill inte chansa och riskera att hamna på operationsbordet en gång till för att inte veta från vilken sida ägget kommer på nästa gång vi försöker! Så egentligen är det inte spolning jag är ute efter utan hjälp med att se varifrån ägget kommer när vi vill börja syskontillverkningen. Just på grund av att jag vet att den ena fungerar så skiter jag i om den andra är trasig, bara vi får syskon till vår dotter!!! Hade gärna varit av med den trasiga äggledaren, vilket de skulle göra i operationen men ändå lämnade den kvar...

Mika: Så tråkigt!!!

• acinna

Nelliepop: Underbart! Jag fick pytteskinn när jag läste det!!! Grattis och lycka till!!!

• acinna

tusa: Ja, jag fick X, och opererades med titthål efter 5 veckors krig med sjukvården. De följde mitt hcg ner till under 5 och sedan fick vi klartecken på att köra på igen. Just du kände jag att jag struntar i om det blir en operation till, så vi försökte och blev gravida - på rätt ställe!!! Så den hjälpen vi fick den gången efter mycket tjatande var remiss på två nya hcg-prov (vecka 5+5 & 6+0) och sedan lyckades vi genom gynjouren tjata oss till VUL i vecka 6+0. Anledningen att jag vet att dottern kommer från andra sidan (alltså höger) är att de visade gulekroppen (heter det så) som blir kvar på äggledaren när ägget släppt.
    Det är nu när vi tänker på syskon som jag verkligen vill ha hjälp eftersom min äggledare inte hann läka innan jag blev gravid igen, och den kunde inte läka ordentligt innan vår dotter var ute...
    Vårt landsting vägrar hjälpa oss, utan erbjuder "tidigt" VUL i vecka 8+0! Tycker inte det är tidigt, än mindre efter att överläkaren på gyn suttit och sagt att normalt sett så spricker äggledaren oftast i vecka 7 (då var jag i vecka 9+6)...

Så nu har vi sökt oss till en privat gynmottagning som har avtal med vårt landsting, och jag har kommit på att det egentligen inte är spolning av äggledarna jag vill ha, utan VUL eller UL som kan tala om vilken sida ägglossningen kommer från, så vi inte behöver chansa de månaderna den kommer från vänster sida, alltså den jag är opererad på.

• acinna

tusa: Min bm som hade hand om mig på mvc tyckte att det skulle vara en självklarhet att de skulle ge mig spolning av äggledarna nu, men hon kan inte skriva en sådan remiss utan skickade mig till läkaren istället. Han som tyckte att vecka 8 var tidigt... Har lovat mig själv att aldrig mer gå dit med en bebis i alla fall... Sjukt jobbigt att göra gynundersökning och VUL med en bebis på magen. Tror dessutom att hon påverkade honom till att tänka att de har ju lyckats i alla fall...
    Vi funderade på att söka via gynjouren som alltid varit bra mot oss, men kände att det kommer säkert bli samma svar från dem. Önskar man kunde hittat en läkare som gått genom samma helvete själv, så den förstår!!!

Lycka till! 

• acinna

Sunflower: Wow, vad tiden går fort!!! Lycka till och jag hoppas verkligen du snart sitter med bebis i famnen!!!

• acinna

Sunflower: Grattis!!! Hoppas allt gått bra och att ni mår bra efter förlossningen!

• acinna

AlexandraViberg: Välkommen och jag beklagar verkligen ditt X!
    Gå vidare, det gör man - vare sig man vill eller inte. Visst kan det vara tungt ibland, men som sagt, man måste gå vidare!
    Jag blev gravid efter första mens efter operationen, och har nu en underbar dotter på 6 månader! Jag kan sörja vårt foster som de opererade bort, men kan också se att vi hade inte fått träffa vår dotter om det inte blivit ett X! Det måste funnits en mening med det!!!

Nu är jag sjukt rädd för ett X till eftersom jag har båda äggledarna kvar även efter operationen. Blev gravid så fort efter den att äggledaren inte hann läka ordentligt innan dess, vilket gör att risken för ett nytt X på den sidan är över 50% nu. Kan tipsa dig att låt kroppen läka innan du försöker bli gravid igen. Jag hade 6 månaders graviditet med mer eller mindre värk varje dag på grund av att äggledaren inte läkt ordentligt innan jag blev gravid, och när livmodern växte så drog den med äggledaren också som aldrig fick vara stilla. Blev inte bättre av att dottern så klart skulle ligga på det hållet och sparka på den opererade äggledaren också...

Håller nu på med utredning av mina äggledare eftersom vi börjar planera syskon till dottern. Vet inte om det är spolning eller ägglossningsVUL jag vill ha... 

• acinna

litenbu: Välkommen hit! Håller tummarna för att det sitter där det ska!!!

För mig har det gått bra. Opererades för X i september -10 och blev gravid igen i oktober. Har nu en dotter på 6 månader och vi börjar planera syskon till henne. Ska på utredning imorgon hos en privat gynmottagning eftersom landstinget här inte erbjuder annat är tidigt VUL om jag blir gravid... Kan tillägga att jag har båda äggledarna kvar, trots operation och tyvärr hann den inte läkas ordentligt innan jag blev gravid igen. 

• acinna

Är just nu sjukt nervös inför första mötet med läkaren på den privata gynmottagningen. Hoppas verkligen det är värt 17 mil, för att de ska hjälpa oss på något sätt!!!

• acinna

Tack för att ni tänkt på mig idag!!!
    Försöker sortera i mitt huvud hur dagen och mötet med gynläkaren gått...
    Positivt är att han lyssnade på mig, och menar på att risken för nytt X är mindre än läkarena här säger.
    De vill inte spola eller göra ägglossningsVUL för de menar på att ägget kan komma från en sida, men fångas upp på andra, så det finns inga garantier för något. Spolning kan ge mer risk för nytt X och dessutom är infektionsrisken stor, så det vill jag helst inte göra ändå.
    De lovar mig tid för VUL så fort jag får nytt plus (alltså inte i vecka 8 som de säger här).
    Sambon var nöjd med beskeden, men själv vet jag inte vad jag vill eller tycker just nu. Är bara helt tom i huvudet (värre än vanligt ;)) 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3