• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

mamman76: Jag fick en blödning i vecka 5+2, och fick via 1177 remiss till akuten eftersom jag beskrev att jag hade något som till och från kändes som en sträckning på vänster sida. De hittade inget på VUL, men kunde se på hcg-proven att någonstans fanns ett foster som inte utvecklades normalt. I vecka 9+1 skrapades jag för de trodde att fostret satt i livmoderhalsen. I vecka 10+0 titthålsopererades jag äntligen och de hittade fostret i min vänstra äggledare. Då hade 5 olika läkare gjort 7 VUL (det sista en timme innan operationen) och ingen av dem kunde hitta fostret! Jag fick behålla äggledaren, trots att de sa att de skulle ta bort den.

• acinna

madeleinesophie: Välkommen hit! Vilken resa du fick vara med om!!! Själv tog det nästan 5 veckor innan de hittade mitt X, och på den tiden hann jag få 4 olika diagnoser! Fick MF, MA, fostret i livmoderhalsen och till slut X...

Till mig sa läkaren som gjorde sista VUL en timme innan operationen att de skulle ta bort min äggledare under operationen om de hittade fostret i den, men det gjorde de inte utan bara skar upp äggledaren och sög ut fostret. Fick beskedet att chansen att bli gravid med bara en äggledare minskar med ungefär 10% mot vad man har med två äggledare.

Blev gravid på första försöket efter operationen (opererades 17 september ifjol, fick mens 13 oktober och blev gravid efter den...) och har nu en dotter på 10 veckor! Det ägget kom från höger sida, och det är först nu efter att hon kommit ut som min vänstra äggledare kan läka ordentligt. Har haft ont i den till och från under hela graviditeten, men är tacksam för att den var trasig för jag kände hennes rörelser flera veckor innan många andra eftersom hon låg och sparkade på den! Har genom operationen och graviditeten väldigt mycket större risk att få X min vänstra äggledare än om den fått läka ordentligt innan en ny graviditet. Men jag ångar inte min graviditet eftersom jag fått ett underverk istället!!!

• acinna

mamman76: Det låter otroligt, men det syntes inget på VUL. Fick se själv också. Hade ett hcg som var på strax under 1600 när jag opererades. Lite kan hcg ar förklaringen och lite för att det var vänster sida eftersom tarmarna ligger där också, men fostret syntes helt enkelt inte!

Ja, jag har blivit gravid efter det, och ogravid också! Flört Har en dotter som är 10 veckor idag!!! Så här var det snabba ryck att bli gravid igen: Opererades 17 september och fick mens 13 oktober, och sedan var jag gravid igen!
    Tyvärr hann min äggledare inte läka ihop innan graviditeten, så jag har haft ont till och från hela tiden, och risken för att den ska växa ihop fel nu, eller med mycket ärrvävnad, är väldigt stor! Men när jag tittar på vår Ella så ångrar jag ingenting!!!
    Kommer se till att få spola äggledarna innan vi försöker oss på att skaffa syskon till Ella - vill verkligen inte hamna på operation en gång till för X! 

• acinna

Grattis mamman76!!!

Maximum: Nästan så att jag gissar på att du får flickor då. Det sägs ju att flickspermierna lever längre än pojkspermierna. Här stämde det, eftersom sambons spermier också levde fem dagar i mig och vi fick en flicka!

• acinna

Virrpirr: Beklagar!

Kanske 4a: Håller tummarna för att det ska bli ett plus, även om det inte blev denna månaden!!! 

• acinna

livetharenmening: Välkommen hit!!! Tråkigt med att du också råkat ut för X...
    Jag tror att man kan råka ut för X av ren otur, likaväl som att det finns ärrvävnad eller skador. Jag tillhör nog otursgruppen.

Kommer de inte att följa ditt hcg ner till under 5? För det gjorde de med mig. Jag var nere under 5 på knappt tre veckor och fick då klartecken av min läkare att börja försöka igen efter första mens, om jag kände att jag fysiskt och psykiskt orkade det.
    Jag fick X i vänster äggledare och de skar bara upp den och sög ut fostret, vilket gör att jag får en högre risk att få X igen i den, och jag var livrädd att råka ut för en segdragen process till och en ny operation, men istället blev jag gravid direkt igen och från andra sidan. Jag opererades 17/9-10, fick mens 13/10-10 och fick nytt plus 19/11-10 på BIM+9!!! Att plusset kom så sent var för att jag var helt hundra på att jag inte var gravid och att mensen bara var sen för operationen... Så den 31/7-11 kom äntligen vår älskade dotter på BF+6.
    På grund av operationen och att jag blev gravid så snabbt så hann min äggledare inte läka, och kunde inte göra det medan jag var gravid så jag har en enormt hög risk att få X igen i den äggledaren, och det är jag totalt vettskrämd över, men samtidigt så lät jag mig inte hindras av min rädsla för längtan efter barn måste varit större!!!

Lycka till!!! 

• acinna

Funderade också på varför risken för X och missfall är högre så snart efter operationen?!?

Vi fick klartecken att börja försöka efter första mens, vilket vi också gjorde. 

• acinna

Lappgeten: Men herregud... Lider med dig! Skickar ett helt gäng med styrkekramar till dig!!!
    Kommer man någonsin komma över ett X? Man har trots allt förlorat ett blivande barn på ett fruktansvärt sätt!!! 

• acinna

Välkomna ni nya i tråden!!!

Chicky: Tror aldrig man blir av med rädslan för ett nytt X! Men samtidigt så måste man våga prova igen...

Håller tummarna för alla er som är vid BIM. Vill se många plus i tråden nu!!!

EGO: Pratade med min bm om X och ny graviditet, och om det går att få spolning av äggledarna. Hon trodde det skulle vara möjligt, och det gjorde mig glad!!! Hon förstod när jag menade på att jag vill se om passagen är fri eller inte eftersom jag opererades för X 17/9-10 och äggledaren inte kunde börja läka ordentligt förrän ett år senare, just pga graviditet. Jag vill ha fri passage, eller att den växt igen helt fel så det är totalstopp, och inget mittimellan... Vill inte opereras igen för X och förlora ett foster till!
    Vi mår bra både jag och vårt lilla mirakel Ella. Förstår inte vart tiden tar vägen, för i måndags blev hon 3 månader! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3