• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Gabbi88DA skrev 2013-03-31 21:35:34 följande:
    Jag fick reda på att jag är gravid igen på långfredagen så nu väntar jag bara på att läkaren ska komma tillbaka från semestern så jag får boka tid för ett vul. Opererades för x den 20 augusti och hade beräknad födsel 8 april så känns väldigt skönt att plussat igen innan det datumet. Så ser ut som det blir en liten bebbe 2013 ändå :)
    Åh vad roligt, grattis!
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    Emly skrev 2013-03-30 17:15:00 följande:
    Tack för era stöd tjejer!
    Jag var och tog HGC idag igen, det var endast 600, har ökat från 400 på 5 dagar, vilket dem inte tycker är normalt.. så det känns inte som något hopp. dock vill ingen säga eller göra något..
    Österlenska: Va jobbigt att gå igenom Cellgifter :( Stark du är som klarade det så som du skriver! Hur kom det sid att dem valde just det för dig?
    Hëllef: stod ditt HGC stll eller minskade det innan operationen? Va härligt att ni nu har ett fint friskt barn! Har lite av en rädla att ens våga tänka på att försöka igen..
    Har någon gjort titthål innan? Känns tveksamt att dem gör en operation om dem inte är säkra på mig.

Det låter ju tyvärr som ett X. Jag fick cellgifter två gånger vid mitt andra X, men måde inte särskilt dåligt av de. Jag blev lite trött och mådde lite illa men inget som jag inte kunde hantera. Tyvärr hjälpte inte cellgifterna för mig och jag fick åka in akut och opereras ändå. Jag gjorde titthål första gången jag fick X, är det något särskilt du funderar på? Andra gången blev de tvungen att öppna eftersom jag var snittad tre gånger och har gjort andra operationer med innan.

Kram och lycka till!   
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    Emly skrev 2013-04-01 21:39:32 följande:
    Gabbi88DA: Grattis och va härligt att höra:)
     Tackar er alla för erat stöd och berättelser, Jag har aldrig opererats så jag är lite nervös i allmänhet tror jag, tänker om dem upptäcker något vid titthål startar dem operationen direkt då?
    Ni är alla jätte starka och tack igen :)
    Hur går det för dig, när ska du på nästa koll?
  • kanske 4a
    Otåligast skrev 2013-04-07 09:22:23 följande:
    Ni som haft flera utomkveds: Har symptomen varierat mellan gångerna eller har det känts likadant? All feed-back uppskattas oerhört verkligen 
    Emly skrev 2013-04-08 20:35:13 följande:
    Kanske 4a: Har du haft utomkveds två gånger? Kommer du ihåg varför dem vade cellgifter din andra gång?

Hej Emly. Skönt att höra ifrån dig igen, har funderat på hur det gick. Det här blir svar til både dig och otåligast. En lång historia "kort"... så här var det för mig.

Första gången trodde jag först att mensen var sen ca 4 dagar jag testade negativt senasst samma dag som jag började blöda. Sen blödde jag mycket mindre än jag brukar, började blöda igen dag 12 tog ett test som var positivt. Trodde det var missfall, fick komma in på VUL men de såg inget. Fick jätteont efter några dagar, VUL igen de såg inget och HCG var lågt. Fick åka in varannan dag och inget hitttades på VUL, hcg steg och sjönk och jag småblödde hela tiden. Efter ca två veckor bestämde sig läkaren för att det nog var ett miissfall och om det inte slutade blöda skulle jag skrapas (misstanke om X fanns hela tiden men de hittade det inte). Några dagar senare fick jag fruktansvärt ont och började blöda mer, åkte till akuten, blod i hela buken. Blev inlagd och opererad morgonen efter. Äggledaren fick vara kvar, man spolade bara igenom den.

Efter det var jag såklart jätterädd men ville så gärna ha ett till barn (hade ett sedan innan), blev gravid på tredje försöket och det gick bra. Sen har jag fått ytterligare ett barn utan problem. I slutet av feb 2011 blir jag oplanerat gravid. Förstod direkt att något var fel, mensen sen fick svagt positivt sent (plussar tidigt annars) och när jag började blöda efter några dagar visste jag att det var ett nytt X. Fick komma in direkt, samma som förra gången man såg ingenting. Hcg var normalt den här gången, ökade massor första två dagarna och steg sedan normalt. Jag fick komma in för kontroller varannan dag. Cellgifter var tidigt med i leken men man ville vara säker på att det inte satt rätt och levde först. Efter en vecka hittades X:et i samma äggledare som första gången. Hcg var över 2000 men ändå togs beslut om cellgifter, jag ville bara slippa opereras igen. Jag hade inte läst på om cellgifter annars hade jag inte gått med på det. Vid snabbt stigande hcg och hcg över 1000 lyckas sällan den behandlingen. Men jag fick en dos, fick komma tillbaka efter fyra dagar och då hade inte hcg sjunkigt tilllräckligt. Fick en ny dos men dagen efter fick jag akut ont, fick åka in och operareades direkt. Denna gången togs äggledaren bort. Jag har nu försökt bli gravid i snart två år utan att lyckas, förutom ett MF/MA i juni 2012.

Mitt råd är att läsa på allt du kan om cellgifter innan du tar beslutet. Hur högt är ditt hcg nu? Är du beredd på att det kan misslyckas, vill du ta den chansen för att slippa operation, eller vill du bara att det ska vara över? Sen beror det ju på hur pass skadad din äggledare är nu, det har ju gått en tid. En ärrig ägglade ökar ju risken för nytt X och många här kan vittna om att det går bra att bli gravid med bara en äggledare. A¨tt jag inte lyckas kan ju bero på många saker, jag är lite äldre nu, jag har mycket ärrvävnad efter tre snitt plus andra operationer osv. Stor kram och lycka till, och berätta hur det går.       
  • kanske 4a
    Lappgeten skrev 2013-04-12 08:37:17 följande:
    Vi gjorde äggplock i måndags, fick ut 13 ägg varav 7 st blev befruktade som de valde att långtidsodla. Om inget går snett får jag tillbaka ett embryo imorgon och jag hoppas även att fler överlevt så att de kan frysa ner.

Lily, det finns alla versoner. Väldigt många i den här tråden har blivit gravida direkt efter eller iallfall inom ett halvår efter. Men för några har det gått tyngre för, mig tex som nu tre år efter första utomkvedet nu gör IVF. Det enda som hänt sen dess är fler utomkved.

Åhhhh vad roligt!!! Tänk, snart är du gravid!!! Jag håller tummar och tår så de blir blå. Hjärta
  • kanske 4a
    Lappgeten skrev 2013-04-12 11:04:01 följande:
    Tack kanske4a för att du är så positiv men det är ungefär 30 % chans att jag blir gravid.... =)

Ja fast jag menar rent tekniskt, när du får tillbaka ditt embryo så är du ju gravid just då ;) Fast man säger väl ruvar... lycka till hur som helst :)
  • kanske 4a
    Lappgeten skrev 2013-04-15 08:34:47 följande:
    Jag fick tillbaka ett långtidsodlat embryo i lördags och flera till frysen. Det känns jätteskönt att slippa gå igenom behandlingen igen om det här försöket misslyckas.

Lycka till Supers, hoppas du får fram många fina ägg!
    Äggplocket gick jättebra tycker jag, kändes betydligt mindre än jag väntat mig.

härligt! Nu väntar vi med spänning :)
  • kanske 4a
    Gabbi88DA skrev 2013-04-16 10:46:06 följande:
    Nu har jag precis vart på vul och fått sett hjärtat slå på rätt ställe!!! :D

åh vad skönt, grattis!
  • kanske 4a

Men åhhh är det sant?? Shit vad häftigt. Superstort grattis lappgeten!! :)

• kanske 4a
    Supers skrev 2013-05-02 19:05:28 följande:
    Hejsan nu är jag i ruvningsfasen. Ett i livmodern o två te frysen. Spännande och overkligt. Nu får vi hoppas att fröet vill växa o gro därinne :) Kram

Åh håller tummarna!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3