• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • LYCKA82

Nu ringde min läkare och gav mig lite hopp.. i morse sa hon att chansen var minimal att fostret satt i livmodern för det hade synts i så fall, men nu sa hon att det faktiskt kan vara så..!!!  De tog prov på graviditetshormonshalten i mitt blod och den ligger på 7200 vilket är superhögt.. hon hade aldrig sett ett sånt högt värde tidigare vid ett utomkvedshavandeskap så chansen att det sitter rätt är betydligt större nu.. vet inte om jag ska gråta eller vara glad. Känner mig lurad av henne...hon gjorde att hela min värld raserade i morse, och nu kanske jag kan bygga upp den igen. Tycker att det var lite väl drastiskt att dra slutsatsen och beklaga att jag fått ett utomkveds.. och nu kanske det inte är så.... vet inte vad jag ska tro....?? på onsd eftermiddag får jag veta.. om värdet stiger mycket är jag gravid annars är det ett X..... snälla håll tummarna

• LYCKA82

Jag frågade även läkaren om man kunde göra ett ultraljud på äggledaren men det hade hon aldrig hört talas om... konstigt.

• saltflingan

Man gör vanligt vul, skillnaden är att de på gyn på sjukhuset har mycket bättre maskiner.

• lia27
    LYCKA82 skrev 2010-08-02 16:05:06 följande:
    Nu ringde min läkare och gav mig lite hopp.. i morse sa hon att chansen var minimal att fostret satt i livmodern för det hade synts i så fall, men nu sa hon att det faktiskt kan vara så..!!!  De tog prov på graviditetshormonshalten i mitt blod och den ligger på 7200 vilket är superhögt.. hon hade aldrig sett ett sånt högt värde tidigare vid ett utomkvedshavandeskap så chansen att det sitter rätt är betydligt större nu.. vet inte om jag ska gråta eller vara glad. Känner mig lurad av henne...hon gjorde att hela min värld raserade i morse, och nu kanske jag kan bygga upp den igen. Tycker att det var lite väl drastiskt att dra slutsatsen och beklaga att jag fått ett utomkveds.. och nu kanske det inte är så.... vet inte vad jag ska tro....?? på onsd eftermiddag får jag veta.. om värdet stiger mycket är jag gravid annars är det ett X..... snälla håll tummarna
    men gud så bra....jag håller tummarna hårt.
    Men hon verkar ej va så bra doktor....har läst lite här o var om tjejer som haft X med Hcg över 10000.
    Men som sagt vi får hoppas att det går bra för dig....jag vet själv ej om jag vill gråta el ta de lugnt e så nervös....vart lite mer när dom ej såg ngt i livmodern på dig....
    Men du de kan väl va så att du har ägglossat senare än vad du tror och att den är för liten för att kunna synas.
    Sen är  det konstigt att hon säger att man ej kan kolla äggledarna med ul
  • LYCKA82
    lia27 skrev 2010-08-02 16:46:03 följande:
    men gud så bra....jag håller tummarna hårt.
    Men hon verkar ej va så bra doktor....har läst lite här o var om tjejer som haft X med Hcg över 10000.
    Men som sagt vi får hoppas att det går bra för dig....jag vet själv ej om jag vill gråta el ta de lugnt e så nervös....vart lite mer när dom ej såg ngt i livmodern på dig....
    Men du de kan väl va så att du har ägglossat senare än vad du tror och att den är för liten för att kunna synas.
    Sen är  det konstigt att hon säger att man ej kan kolla äggledarna med ul
    Oj... hcg över 10 000 det låter ju inte så bra. hmmm... då är det säkert ett X... hjag har faktiskt haft lite ont i dag på min högra sida.. känns precis som förra gången.
    Jag ÄL-testade så jag hade koll på min ägglossning.. så jag är i vecka 6+0 nu...
  • LYCKA82

Var har du läst om tjejer med X som haft HCG över 10 000?

• lia27

tror ja läst här på fl men ska kolla lite runt här o återkommer

• LYCKA82
    lia27 skrev 2010-08-02 17:31:31 följande:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda34431....
     hittar ej den andra nu men läs detta
    Tack... läskig artikel. Men bevisar ju att man kan ha ett värde på 11 000 i hgc vid utomkveds.
    Håller tummarna för dig imorn... tydligen är det 20% chans att drabbas igen efter ett X... så det är stor chans att det sitter rätt
  • Stella 78
    LYCKA82 skrev 2010-08-02 16:55:09 följande:
    Var har du läst om tjejer med X som haft HCG över 10 000?
    Tyvärr hade jag hcg på 18 000 innan jag opererades första gången. Var då visserligen i v. 9-10. 
    Om du vill kan du gå in på min presentation och läsa om X-resan och alla andra mf.

Håller ändå tummarna för att det sitter rätt på dig! Verkar ju som lovande siffror för v. 6+0. Tror jag hade något liknande nu när jag blev gravid och det fastnade på rätt ställe. Vid mitt X när jag först fick en blödning och var inne och kollade i v. 5+4 hade jag bara ett hcg på 277 därav att de var så säkra på att det var ett vanligt mf. Tyvärr är ju X väldigt lurigt så länge man inte kan se något i livmodern. Förstår att du blir besviken på sjukvården, men trots alla mina turer så inser jag någonstans att de verkligen gjort vad de kunnat för mig och det viktiga är att jag blev frisk och faktiskt efter några fler turer blev gravid. Förstår som sagt var att det är svårt att känna så nu och sorgen är också viktig att låta ha sin gång. För mig blev fl faktiskt lite av räddningen. Orkade inte prata med vänner som inte hade gått igenom samma sak, helst inte de som faktiskt hade småbarn eller blivit gravida utan några större bekymmer.

Tveka inte att fråga om det är något du funderar på eller bara vill ventliera! Inte för att jag är någon expert, utan kan bara utgå från min bittra erfarenhet....  
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3