• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Har pratat med min gynekolog, han vill inte "översätta" danska recept på hormoner så att jag får högkostnadsskydd...säger att socialstyrelsen avråder från det om man behandlas på klinik utomlands. Fan! Nu kommer jag ju inte ha råd med ivf trots lån..vill ju inte låna hur mkt som helst, och bara medicinerna kostar ju 20 000....Gråter

Han säger att jag ska återkomma nästa månad för vul, och att "någon gång borde du ju få äl på höger sida"..

• Mika1980

Trifolium: tack för omtanken men den svenska sjukvården hjälper inte mig som ensamstående..dessutom är jag lesbisk vilket inte direkt underlättar min situation. Men jag ska fortsätta att göra vul varje månad och hoppas på att någon liten äggblåsa vill bildas i höger äggstock så att jag kan åka till köpenhamn och inseminera.

• Mika1980

Ting: vad skönt för dig att det är på väg åt rätt håll ändå!

För övrigt har jag inte så mkt att säga, det känns lite hopplöst just nu trots andras solskenshistorier..

• Mika1980

En fråga till er alla: är det bara jag som mår fysiskt illa av alla gravida människor i ens omgivning..? Jag klarar inte av att umgås med gravida, känner mig som en hemsk människa men jag är liksom arg på dem för att de har en problemfri graviditet.. En tjej som jag kom i kontakt med via nätet när jag blev gravid envisas med att höra av sig trots att jag har sagt att det är jobbigt att tänka på att jag skulle ha varit precis lika långt gången som hon nu. Och för att inte tala om alla på facebook som gnäller över diverse graviditetskrämpor..jag blir mordisk.

Jag kanske kommer över det, önskar bara att jag kunde få ha lite tur någon gång.

• Mika1980

Ingela: jag vet inte hur mkt ivf kostar i andra länder, det här är något nytt för mig, Danmark kändes som ett naturligt val. Jag fick ok från min bank angående lån, men ska inte ansöka om det nu. Har bestämt mig för att ge höger äggstock några månader till, kolla med vul inför varje äl och samtidigt spara pengar om det måste bli ivf till slut. Men jag tycker att jag borde få äl från höger någon gång..vet bara om att jag haft det en gång på ett år - då hade jag både från höger och vänster samtidigt.

Finns det någon av er som lyckats bli gravid  när ni haft äl på "fel" sida?

Jag har sedan operationen känt av ägglossningen mkt mer än innan, just eftersom det stuckit och ömmat lite på vänster sida där de opererat bort halva äggledaren.

• Mika1980

Sunflower: Om du vet att du då och då ägglossar från "rätt" sida kan du ju vänta, men det kan ju ta ett par månader innan det händer igen. Jag pratade också med läkare på SöS ang. detta, eftersom jag också fick metrotrexat - till mig sa de att jag skulle haft en, men helst två menstruationer innan. Har du haft två? Isf. tycker jag att du ska köra på!

Jag inseminerade mig för övrigt för 10 dgr sedan trots att jag hade äl på fel sida - nu tycker jag mig ha grav.symtom men är medveten om att jag förmodligen är skengravid. Men det jag funderar över är varför jag har kramp/ilningar i vänster ljumske - ungefär där X:et satt. Någon som har någon idé?

• Mika1980

LillaFrugan: Tack för svaret, jag vet att motsatt äggledare kan plocka upp ägg från motsatt äggstock men chansen är väl ändå större att samma äggledare plockar upp ägget? De opererade bort halva min vänstra äggledare och en liten bit av livmodern då embryot satt i skarven..men den bit som finns kvar borde väl rimligtvis kunna plocka upp ägget - som sedan åker ut i bukhålan?

Jag hade känningar i livmodern långt efter op och har även känt av äl mer än tidigare. Men att jag nu, sedan ca 4 dgr tillbaka, nästan konstant känner ilningar och stick i vänster ljumske/sidan av blygdbenet är någonting nytt. Eftersom jag inseminerade den här månaden hoppas jag såklart att det är någonting som händer därinne, men chansen är nog väldigt liten..

• Mika1980

Ingela: har BIM på onsdag men tänkte tjuvtesta i morgon. Mår illa, har känningar i ljumsken, är trött, doftkänslig osv..men jag har varit galet skengravid förut så det är säkert så den här gången med :/

• Mika1980

Förresten LillaFrugan: du har kvar din äggledare eller? Isf kanske det inte är så konstigt om du haft känningar i den. Men min är ju borta - kanske är fantomsmärtor? *s* Fast det känns inte exakt på samma ställe som när jag hade X:et, lite längre in mot blygdbenet liksom..kanske är livmodern trots allt?

• Mika1980

LillaFrugan: Det var läkarna som sa till mig att äggen från vänster äggstock åker ut i bukhålan och absorberas. Varför de inte tog bort hela kan jag inte svara på..

Jag testade minus i dag på BIM-3, tror att jag har inbillat mig "symtomen" för att jag så gärna vill, nu känns det mer som vanligt molande som inför mens. :(

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3