• Mika1980

Magdalena: så du tror alltså att jag skulle kunna ha endometrios trots att de inte såg någonting under operationen? Isf. måste det vara en "mild" variant, jag har aldrig haft sådana menssmärtor som tex. min syster, hon har fått åka in akut ibland för att få morfin. Men ibland får jag förjäkla ont, ungefär varannan var tredje månad. Men när man spolade mina äggledare innan jag fick X såg det ut att vara bra passage.. ja jag vet inte, man vill ju liksom veta varför man drabbades av detta. :/

Humlan: hej och välkommen, tråkigt med X:et, jag liksom många andra här har blivit mycket hjälpta av den här tråden - först i det mer akuta skedet när frågorna snurrar omkring och man har ont osv, och sedan när man börjar fundera på att försöka igen.
    Din fråga om hur ont man har beror nog mycket på vilken slags operation man har gått igenom. Gjorde du titthåls? På mig var de tvugna att öppna upp buken, som vid kejsarsnitt, eftersom det blev så akut och för att X:et satt så knasigt till i skarven mellan äggledare och livmoder. De tog bort äggledaren och en liten bit av livmodern. Så min återhämtning tog ett tag, låg inne i 5 dagar och var då långt ifrån redo att åka hem, kunde inte gå på ytterligare ett par dagar. Jag var sjukskriven ca 1 1/2 vecka efter operationen, men hade fortfarande väldigt ont när jag gick tillbaka till jobbet. Åt dexofen + 1 g. Alvedon + Diklofenak x 3 gånger/dag i ungefär en månad. Om du har ont så ta värktabletter, och om du inte får tag på läkaren som först sjuksrev dig kan du vända dig till vårdcentralen. De kan begära in din journal och få det bekräftat att du har operererats nyligen, det ska inte vara några problem att få förlängt. Man kan vara sjuksriven mellan 1-5 veckor.
    Att du har ont inne i magen är inte alls konstigt, man kan känna det som att man har stora blåmärken därinne under en lång tid, vilket man på sätt och vis har också. De har ju faktiskt rotat runt där och skurit i en, i mitt fall skar de igenom muskler och nerver också - det känns efteråt.
    Tarmarna kan vara trögstartade efter en operation, det är inte konstigt - men vill du få igång magen kan du äta katrinplommon, linfrön..och dricka kaffe. :) Annars finns det läkemedel för detta också samt lavemang.

Krya på dig..ett tips är att ha en vetevärmare/värmekudde på magen när det gör ont..hjälpte mig under den värsta perioden.

• Mika1980

Magdalena: jag har ofta återkommande urinvägsinfektioner pga att jag inte kan tömma blåsan ordentligt, läste nu att det kan vara ett tecken på endo..att man kan ha svårt att tömma blåsan och ofta får urinvägsinfektionskänningar strax innan mens pga att det svullnar upp och att man kan ha cystor vid urinblåsan.. Jag håller på att utredas för urinbesvären nu, men de tittar ju bara inuti blåsan och har ännu inte hittat någon förklaring. Vad tror du, ska jag försöka få igenom en utredning för att se om jag har endo..?

• Mika1980

Jag igen.. läste nu också att man kan hitta livmoderslemhinna i urinblåsan vid endo, det gjorde man när man undersökte mig..men urologen sa bara att det kan se ut så hos vissa kvinnor. Fan, nu blir jag orolig, att jag kanske dessutom har endometrios. :(

• Mika1980

Mmmbop: nej jag ska försöka att inte läsa in för mkt i detta, men undrar gör man ju. När de öppnade upp mig såg de ingenting, men en graviditet kan göra så att endo går tillbaka tillfälligt. Och även om jag inte hade några cystor på äggstockar/ledare kan jag ju haft det tex. vid urinblåsan, det vet jag inte om de kollade.
    På ett sätt skulle det i och för sig vara skönt att få ett svar på varför jag fick utomkveds, men endo är ju verkligen ingenting jag önskar mig..

Hur mår du då?

• Mika1980

Mmmbop: jag fick X första gången jag blev gravid, man vet inte varför. Hade spolat äggledarna inför insemination ett par månader utan, det var så bra passage. Nu får jag dock inte spola igen eftersom äggledaren som X:et satt i är bortopererad. Men jag är skitnervös att det ska sätta sig i andra äggledaren om jag nu insemineras igen..

Har pms nu, så förhoppningsvis kommer mensen snart, då ska jag snart börja med pergotime..kommer bli ett monster! :) Nästan tur att man inte har en partner.

• Mika1980

Förresten, är det någon av er som har begärt ut sin journal? Jag bad att få min och hämtade den idag, ville läsa lite om vad som faktiskt hände, var så borta när jag kom in för operation, och efteråt var jag mest drogad..
    Men jag fick bara daganteckningar från dagarna innan jag kom in akut för operation - dvs. när jag sökte till kvinnokliniken för att jag själv misstänkte X. Undrar varför jag inte fick operationsberättelsen och anteckningarna från när jag låg på avd. i fem dagar. Någon som vet?

• Mika1980

Mmmbop: om jag får det resultat jag vill av hormonerna jag ska börja med snart, dvs en äggblåsa i rätt äggstock, kommer jag att åka till Köpenhamn och Storkkliniken igen.

Ja jag vet inte, jag sa ju ändå att jag ville ha ut hela min journal - det borde ju inkludera all vård man fick för samma orsak, alltså X:et.

• Mika1980

acinna: glad för din skull..:)

Mmmbop: Usch vad tråkigt för dig...men skönt att du fått behandling nu, förhoppningsvis blir det bara bättre nu!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3