• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

mmelody skrev 2012-07-05 23:34:15 följande:
    ÄNTLIGEN hittat en tråd för mig!

Jag gick igenom ett utomkvedshavandeskap nu i början på året. Fick reda på att jag var gravid i slutet på februari, BF i slutet på oktober.

Hade då haft mensvärk där nere 1 veckan innan plusset, och sen 1 vecka efter plusset. Normalt sa min BM, att det kan vara växtvärk, och jag slutade oroa mig. Började sen blöda och antog det värsta att det var missfall, men det var ju ÄNNU värre! Efter en massa blodprovet och VUL så såg dom att jag hade något på ena äggstocken och konstaterade då en utomkvedsgraviditet!

Då var det fort, fort att få cellgifterna som man får då! Fick det redan morgonen efter då mitt HCG värde redan hunnit stiga så högt. En vecka senare drygt när jag klev ur sängen på morgonen, så fick jag akutont där nere! Var en sån smärta så så det kändes som att jag skulle svimma, mådde illa, allting snurrade och var helt borta! Ringde iaf ambulansen som kom 10 min efter, och som tur är så hann min sambo hem från jobbet då jag och min då 2,5 åriga dotter var hemma, och skulle till dagis den morgonen. Fick genomgå VUL igen, blodprover osv. Fick masssssor av morfin och dagen efter var jag alldeles öm. Kunde knappt bajsa för allt där nere var så obehagligt. Hade värk där nere 2 veckor kanske, och sen var det normalt igen.

Läkarna har sagt åt mig att vänta i 6 månader med att försöka bli med barn igen.
    Hur är det med er andra som fått det där methodextrat (vad det nu heter?) ?
    När sa era läkare åt er att ni fick försöka igen?

Vi går typ här hemma och väntar på att 6 månader ska gå... Och det är i slutet på september..
    Välkommen hit, och jag beklagar verkligen dina X!
    Jag opererades så jag kan inte svara på frågan om hur lång tid det ska gå, men jag har också hört mellan 3 och 6 månader, men de flesta verkar få 3 månader.
  • acinna
    Sindyrella1983 skrev 2012-07-07 13:52:14 följande:
    Tog bort min andra äggledare igår så nu e mina chanser att fä barn på naturlig väg borta det känns skit just nu!
    Kram! Vet just nu inte vad jag ska säga som ska hjälpa dig! Tänker på er och lider med er!!!
  • acinna

Kanske 4a: Ja inte är det testet negativt i alla fall! Kolla upp det snarast, med ett nytt hcgprov i alla fall, för så ska det inte vara. Hcg dubblar sig på ca två dagar, och halverar sig också på ca två dagar. Så förklarade de för mig i alla fall. Sjukhusets tester de tar via blodet kan ge utslag på hcg över 5, medan ett vanligt test man själv köper är upp mot 50 innan det syns. Håller tummarna för att det inte är ett nytt X!!!

• acinna

Petit: Finner verkligen inga ord! Men jag beklagar verkligen och lider med er!!!! *kram*

• acinna

Kan ju säga att det finns så många orsaker till att få X! Jag har aldrig haft uvi eller någon könssjukdom, eller något annat heller vad jag vet. Jag tillhör troligtvis kategorin som bara har oturen att få X. Det enda jag vet är att när de skulle sätta in spiralen ett par år innan vårt X så klämde bm på min mage, och min vänstra äggledare, och frågade om jag varit på toa nyligen, vilket jag hade. Fick aldrig något svar på vad hon kände, men troligen var det något som mycket väl kan ha med saken att göra som gjorde att jag fick X på just den sidan. Kommer aldrig få svar på det!

• acinna

Sitter och läser vad som hänt de senaste dagarna här inne, och beklagar verkligen allt som hemskt som hänt!!!
    Och samtidigt så tycker jag att det är så orättvist att nu två förlorat båda sina äggledare på kort tid, att många inte blivit gravida, fler X och mf, och så sitter jag själv här och funderar på mina senaste 2 år.
    På måndag är det 2 år sedan jag fick mensen som gjorde att jag blev gravid med vårt X, och den helvetesresa på 5 veckor med sjukvården som den innebar, och en skrapning och en titthålsoperation. Jag har båda äggledarna kvar, men med största sannolikhet har jag nedsatt funktion på den som de opererade i. Jag opererades i september, fick mes i oktober och blev gravid, och i juli förra året kom vår underbara dotter. Nu sitter jag här igen i vecka 12 och väntar en bebis till i månadskiftet januari/februari 2013 och njuter av både dotter och graviditet. Jag vet att jag inte ska känna ångest eller få dåligt samvete för att det lyckats för mig, men när jag läser allt hemskt för er andra så får jag till viss det det! Jag är så oerhört lycklig över att det gått bra för oss, men lider också något så kopiöst med er andra!!!

• acinna

Har både mig och dottern i Trygghansa, men jag hade fel försäkring när jag fick mitt X så jag fick inget av dem, man har fixat med det nu. Tänker mig deras gravidförsäkring eftersom vi vill ha Filur där också sen. Med dottern skaffade jag aldrig en gravidförsäkring, och det var dumt (lilla tröga jag fattade inte riktigt vad det skulle vara bra för) och hade jag haft, så kunde jag fått ersättning för mina bristningar i samband med förlossningen...

• acinna
    Lemis skrev 2012-07-15 14:58:28 följande:
    en dum fråga? vad innebär fel försäkring?
    Jag hade tydligen bara olycksfallsförsäkring, och inte sjukförsäkring... Någon kvarleva sedan man var student...
  • acinna

Säger som någon innan gjorde, att de skulle aldrig lämna en äggledare kvar om de inte ansåg att den ska fungera efter operationen. Men visst ökar risken för ett nytt X i den eftersom de varit och bränt i den...
    Jag är lycklig att tydligen ha en bra äggledare på höger sida eftersom 75% av mina graviditeter troligtvis kommit därifrån, och bara 25% från min opererade sida.

Till mig sa de innan operationen att de skulle ta bort äggledaren, men efter operationen så berättade de att de lämnat den kvar. 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3