• Ankmor

    Cupcaketråden nr 11

    Viktiga länkar:

     



    Titta gärna i JFL's blogg också , här finns massor av recept och tips som passar cupcakes också!


    Du är varmt välkommen att lägga in bilder på dina bakverk i bildtråden för Tårtor & Cupcakes.



    Tidigare trådar:
    Cupcaketråd nr 1
    Cupcaketråd nr 10


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 23:42

    Tårttråden del 17
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m50297278.html

    NY bildtråd för godsaker & annat
    (ej tårtor & cupcakes)
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m50297160.html
  • Svar på tråden Cupcaketråden nr 11
  • gosmamman
    Engla o Leo skrev 2010-01-29 22:55:44 följande:
    Åh, har jag hittat rätt tro!!!? Vad glad jag blir!Jag vill verkligen lära mig allt det här med cup-cakes, men vet inget om hur man gör frosting!!Skall göra choklad cup-cakes med frosting och vanlig sockerkaks-recept på cup-cakes, men behöver en lätt-att-göra frosting till det? Någon som har ett förslag?Och hur förvarar man dom bäst efter dom är gjorda? Skall man göra dom samma dag eller dagen innan? Vara i kylskåp eller i rumstemperatur?
    Min favorit är att smälta någon choklad i vatten bad, jag gillar vitchoklad och sen blanda med cream cheesen.
    Men jag har även anv vanlig toblerone mm. Det beror ju på vilka cc du gör.
  • gosmamman

    jag gjorde också kladdkake cc med kinapuffar i och marsmallows täcker uppepå, grymmt gott, men sött också.

    ta ett grund recept på kladdkake cc och blanda i 100g kinapuffar i smeten och klicka i formarna.

    Grädda cc tills det är ca en minut kvar sen drar du ut plåten och lägger på minimarsmallows, in i ugnen och grädda sista minuten. Men grädda inte för länge, det ser ut som marsen inte smält nått men dom fortsätter smälta av eftervärmen i cc sen och har man då haft dom i ugnen förlänge smälter dom så mycket så det ser ut som måsskit på cc

  • Egensinnig
    EJLM skrev 2010-02-03 13:05:08 följande:
    Jag har testat att byta ut philadelphia mot mascarpone. Det blir mycket godare tycker jag då mascarponen inte är salt. erica.myshowroom.se
    Ja det har jag också gjort men tyckte inte det blev någon större smakskillnad - men det beror säkert på vad man har för smaksätning också. Däremot tycker jag konsistensen blev bättre m creme cheese - men kanske beror på märke av mascarpone?
    Matilda, Matilda........
  • Egensinnig

    Någon som har recept på en god hallonfrosting utan sylt el saft i?


    Matilda, Matilda........
  • Mistoffelees

    Tänke göra mina första cupcakes nästa helg när jag skall ha  kalas för sonen, vilka frosting tycker ni är bäst, som inte flyter ut utan att de istället blir sådär höga och fina.

    Funderar på att ha en med chokladsmak och en ljus frosting som kanske går att färga

    Vilka tyllar använder ni, såg att Kakburken har ett startpaket för cupcakes från Wilton, tyvärr verkar de inte finnas på Tårtdecor dit jag tänkte åka för att köpa tyllar för att spritsa cupcakes.


  • Egensinnig
    Mistoffelees skrev 2010-02-04 20:42:14 följande:
    Tänke göra mina första cupcakes nästa helg när jag skall ha  kalas för sonen, vilka frosting tycker ni är bäst, som inte flyter ut utan att de istället blir sådär höga och fina.Funderar på att ha en med chokladsmak och en ljus frosting som kanske går att färgaVilka tyllar använder ni, såg att Kakburken har ett startpaket för cupcakes från Wilton, tyvärr verkar de inte finnas på Tårtdecor dit jag tänkte åka för att köpa tyllar för att spritsa cupcakes.
    Bra recept på frosting finns högre upp på sidan - den går bra att färga

    1M är den klassiska tyllen för cucpcakes, 2D funkar bra med. Säg till dem på Tårtdecor att du ska ha den till cupcakes så hjälper de dig!
    Matilda, Matilda........
  • luddigamaskrosen

    Halli hallå. Jag har tagit mig an att baka till en kompis modevisning om några veckor och hade tänkt mig cupcakes. Vill inte ta normalstora då det bara ska vara något litet och enkelt att äta. Har hittat allt utom formar att göra minicupcakes i. Alltså inte pappersformarna utan den hårda formen så cupcakes´n inte flyter ut och blir platta. Någon som har förslag på vart jag kan hitta dom?

  • Ankmor
    luddigamaskrosen skrev 2010-02-06 10:06:27 följande:
    Halli hallå. Jag har tagit mig an att baka till en kompis modevisning om några veckor och hade tänkt mig cupcakes. Vill inte ta normalstora då det bara ska vara något litet och enkelt att äta. Har hittat allt utom formar att göra minicupcakes i. Alltså inte pappersformarna utan den hårda formen så cupcakes´n inte flyter ut och blir platta. Någon som har förslag på vart jag kan hitta dom?
    Jag brukar använda mig av ischokladformar när jag skall göra pyttesmå minimuffins/cupcakes. Det är lite trixigt med tiden men om du börjar i tid så kan du säkert lära dig hur lång tid de skall stå i ugnen.

    (surfade runt lite innan jag skickade in svaret och hittade detta)
    http://www.alltommat.se/recept/minicupcakes-9446

    Kanske en idé att sätta pappersformarna i metallformar för att de skall hålla formen och inte flyta ut, eller göra i dubbla pappersformar?

    Lycka till!
    Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
Svar på tråden Cupcaketråden nr 11