Inlägg från: anna klara |Visa alla inlägg
  • anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Kan ju nämna att telia har gett sig, dom sa till min sambo att han kunde riva alla inbetalnings-kort... fantastiskt......

Bara resten kvar... men ett steg åt rätt riktning iaf.

• anna klara
    Umbrageous skrev 2010-03-10 12:46:20 följande:
    Akta dig! min man hade ett helvete med telia och vi fick vänta 6 månader på pengar som dom var skyldiga oss! Sorry men ropa inte hej än med Telia
    Oj då, va ju inte bra.... Fast dom är ju inte skyldig oss pengar, o vi e inte skyldiga dom pengar heller,
    nu är det är utrett att det var ett bedrägeri...

Dom enda pengar dom är skyldiga min sambo är väl isf för skada o värk...
  • anna klara

Kan säga att polisen vet vem som är på ID kortet nu... Man vill ju bara veta mera, och veta hur dom kom fram till det......

Men men, det är väl sånt som kommer fram senare. Det är ju en stor härva, och även fler som blivit drabbade sa polisen. Då blir man ju nyfiken om det va nån drabbad i min kommun.....

• anna klara
    jojojojojo skrev 2010-03-15 18:19:59 följande:
    vad skönt att det börjar lösa sig för er iallafall...hoppas ni får ett slut på det snart!
    Tack. Det börjar ta på nerverna.....
  • anna klara

Jaha, ytterligare nya saker... Cellsynt AB och Nettifinans. Undra hur mycke lån det finns där? 

• anna klara
    september0809 skrev 2010-03-16 13:30:34 följande:
    det är väl inga problem att få tag i din mans uppgifter!betalar han med kort i en affär kan dom ju se ganska mycket!!!!det måte vara en person han har träffat!
    Nej det är inga problem nu förtiden! Problemet är ju som sagt att det är föör lätt.
    Och nej polisen tror inte det är nån han känner. Det är en bedrägerihärva som bara blir större och större, och ärendet kommer nu bli överlämnat till en större polisenhet i en större kommun brevid.
  • anna klara

Liten uppdatering, sambon ringde polisen idag. Dom har en huvudmisstänkt, en IFK huligan, ung kille . Med ett gedigert register bakom sig.. Ingen skola där inte...

Känns endå som om det går lite segt,dom har ju MASSOR att göra, jag vet det, men, vi har ju lämnat massa info till polisen..

• anna klara
    norgesessan skrev 2010-04-20 14:42:55 följande:
    Oj, vad det tar tid!!!! Har ni upptäckt mer, eller har han lämnat er? (Om det är han).
    Nä inget mer. Det har väl upphört antar jag. Han gjorde väl så mycket han hann på så kort tid som möjligt. Sambons pers nr är ju spärrat.
    Men jaa, det tar såå lång tid, frustrerande:(
  • anna klara
    CarlHerman skrev 2010-04-20 18:23:30 följande:
    frustrerande, men det går ju framåt iallafall. Hört nåt om arbetskamraten?
    Polisen sa att dom har ca 600 bedrägerifall i MÅNADEN!!!!!! Helt sjukt:-O  Allt från 25 spänn till flera miljoner.

Nej inget hört om arbetskamraten, oxå frustrerande, dom har ju så mycke att gå på...
  • anna klara
    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.354275-vadjan-om-privatlivet-till-google

Här kan man läsa hur lätt det är söka reda på mycket om vanligt folk, för jävligt, tycker jag. det är skit att det är så lätt.

Min sambo kommer ju att söka skadestånd för förlorad arbetstid bla. När allt är färdigt då.... Ja, dom kreditbolag som ger lån online (iaf 208 000) bör ju kolla upp så det är rätt person som tar det. ETT telefon samtal är vad som behövs.

Polisen är hyffsat säker på att dom har varit i våran brevlåda, det är kanske så det går til i vanliga fall,men jag tror inte det i detta fallet...
  • anna klara

Alltså, ja vet inte vad som händer med Telia. Idag fick min sambo hem en faktura, han ska få TILLBAKA 73 KR!!!! På ett mobilnr som bedragaren öppnat i sambons namn,

som vi då har stängt av, spärrat, borta, finns inte mer.... Från det nr ska min sambo få 37 kr, för att han inte utnyttjat hela summan;)

Nej för vi spärrade det så fort vi fick veta att det va öppnat i sambons namn. Den sambon pratade med fattade ingenting, varför vi fortfarande får hem saker från telia, från bedrägeriärendet då...

A dom e för goa;))))

Sen fick jag ett brev från konsumentkredit, o bara kände, jaha har dom börjat i mitt namn nu oxå.... men nej det va bara som typ reklam , om man vill låna pengar därifrån.

Så då tänkte jag att jag vill spärra mitt person nr hos bla UC och SPAR, men det fick man inte, kan man bara göra OM man har blivit drabbad, och då vill dom även ha polisanmälan på brottet, och då är det ju försent!!!!

Varför ska man inte få bestämma det själv??? Det borde ju vara upp till var o en att få bestämma det själv, speciellt nu för tiden, där bedrägerier blir vanligare o vanligare.. Visste ni att det finns 17 upplysningsbolag?? varför inte bara ett??? Några finns här i tråden.

• anna klara
    norgesessan skrev 2010-04-27 10:29:57 följande:
    Oj, vilken mardröm med den kvinnan!!! Skrämmande att det är så lätt....
    Jaa fyy. Hon menar att enda lösningen är att flytta utomlands eller dö.....
    Och jag förstår vad hon menar, det är ju hopplöst......
  • anna klara

Jaha nu har det hänt som jag försökte förhindra, genom att ge polisen ALL info o fakta som jag luskat fram,

min sambos jobbarkompis har råkat ut för exakt samma sak på exakt samma tillvägagångsett....  Dom jobbar på samma avdelning. Kan det vara slumpen????

Tror inte det .... O tjejen vars lönespec som används, hon har bytt namn, för hon har ett väldigt besvärligt ex, som hon uppenbarligen inte vill ha med att göra..

Många sammankopplingar, men polisen "hinner inte med"....  Sambon var på en kurs på jobbet, med en dansk kille som höll i det,

han blev väldigt förvånad att vi svenskar ger ut så lättvint vårat hela person nr, det gör inte dom i Danmark.

Han ansåg om man gör det så har dom ju hela kittet lixom, och det stämmer ju.. Jag tänker mer o mer på att inte ge ut dom fyra sista siffrorna. OCH att om man betalar med kort,

så har jag slutat o trycka in min kod, jag trycker "ej kod" så får jag skriva på kvittot ist. Ja det finns en del saker o tänka på, om man ska hålla sig lite säker...

• anna klara
    jaghopparhögt skrev 2010-06-09 00:52:01 följande:
    Varför gör du så? Låter ju jättedumt om man ser till säkerhet.
    Varför gör jag vad? Inte trycker in min kod? Eller va menar du?
  • anna klara

För att mer och mer såna maskiner blir skimmade, så slipper jag trycka in min kod så gör jag det. Jättebra säkerhets funktion för mej.

Plus att det finns ju såna som står bakom o kollar koden man trycker in

• anna klara

Ja när det gäller säkerhet nu för tiden skrattar jag högt, och ja jag går gärna tillbaka i tiden om det behövs för att jag ska känna mej säkrare.

jag hade gärna gått tillbaka i tiden då man va tvungen att gå in fysiskt på banken o visa sin nuna och identitetshandling,och sen ev få ett lån.

Så enkelt som det är nu att skurkarna ta lån i andras namn är skrattretande. Jag blir rädd på riktigt. Finns  i princip ingen integritet kvar, och oskyldiga människor blir drabbade. Skurkarna ligger alltid ett steg före, än dom som tror att dom gör allt säkert.

• anna klara

Givetvis är det bättre att inte trycka in sin kod överallt o hela tiden, man behöver inte ens säga dom fyra sista siffrorna som vi oxå gör hela tiden. Det har jag slutat med nästan helt.

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(