• ker70

    Etiopien

    Jag har stått i kö hos AC sedan sep 06.Först som singeladoptant och sedan tillsammans med min man. I februari får vi vårt medgivande och det verkar vara så att vi tillhör den grupp som får skicka sina papper till Etiopien i nästa omgång. Det verkar vara så att den processen börjar nu i mars. Är det någon som är i samma läge? Vad tror ni detta innebär i tid?
    Det handlar ju mycket om spekulationer men det är ju svårt att låta bli att fundera:)

  • Svar på tråden Etiopien
  • ker70

    Jag vet inte riktigt vad Ac menar med att iordningställa papper i mars om det är början på processen att samla papper här hemma eller om det handlar om att skicka papper till Etiopien. Ja, i den här världen vågar man knappt hoppas på något...men som sagt det är svårt att inte låta tankarna vandra... så tack för ditt grattis{#lang_emotions_embarassed}!

  • ker70

    Mimpen!

    Ja, det står 5 - 15 månaders väntan på ACs hemsida! Får man fråga när ni hämtade era barn?

  • ker70

    Tack för svar Indras dotter!
    Ac är ju restriktiva med att tala om vad som ska göras innan de sett medgivandet (vilket jag kan förstå) men vi vill ju ändå börja förbereda litegrann.. Jag ha ju utredning, referensbrev, läkarintyg (från i nov då utredningen började), vigselbevis och kursintyg. Ska vi påbörja översättandet redan nu? Sen vet jag att personligt brev ska skrivas (några tips?) och att vissa bankpapper ska med - något annat?
    Oj , va spännande....

  • ker70

    Usch. Det som kändes som en positiv start på året har idag blivit frustration o sorg. Vi skulle påbörja papperssamlandet till Etiopien och få skicka papper till landet i mars - men nu verkar situationen där förändras och det finns inga barn på barnhemmen för adoption. Efter all väntan och alla smällar man fått vdg att försöka få barn så känns ju detta oerhört tråkigt. Vill bara gå o gömma mig.

  • ker70

    Ethi,
    någon nyhetsuppdatering har jag inte sett? Vad står det där tro? Nä, jag har fåt svar på ett mail från AC där beskedet var att det inte finns några yngre barn för adoption. Jag hann bli så glad för när jag hade kontakt med AC för någon vecka sen fanns det förhoppning att vi kunde bli föräldrar i år.

  • ker70

    Hej!
    Ja,det är inga roliga besked- vi funderar väl också lite kring andra länder...men det känns märkligt när man liksom vant sig vid tanken om Etiopien. Vi får väl ha is i magen ett tag till. Våran längtan - har AC sagt uppstart till er efter sommaren?
    Träffade just mina kamrater som kom hem med sin flicka från Etiopien i november - härligt att se o veta att det faktiskt KAN gå......
    Kram

  • ker70

    Ja, vi tänker lite kring andra länder också men vi har kort äktenskapstid vilket sätter stopp på många ställen!

    Det som hänt i Etiopien är att tillvägagångssättet att ta hand om hittebarn har omorganiserats vilket gör att det blir stopp i systemet i Etiopien. Det är ett nytt system som infördes i höstas och och försenar tiden mellan polis och barnhem.

Svar på tråden Etiopien