• Anonym

Atarax

har idag fått det konstaterat, attackerna jag får är panikattacker, panikångest.
    Varit till läkare idag och fått Atarax. någon som mått dåligt av dom?

Hur reagerade ni första gångerna ni tog atarax?

• Svar på tråden Atarax
  • Emma w S
    Anonym skrev 2010-01-30 16:45:51 följande:
    Försök få Benso? Allvarligt? Det är en väldigt beroendeframkallande tablett som bara ska användas i yttersta nödfall. Inte tusan börjar man testa Benso.Atarax är en bra början och helt ofarlig. Lycka till ts!
    Jag fick benso med en gång. Det beror kanske på vilken omfattning ens panikångest har. Men jag håller med, de är bara nödfallstabletter. Jag tar kanske en i veckan. Är man i behov av en daglig ångestdämpande är nog Atarax bättre eftersom den inte ger ett beroende.
  • Anonym (ingen biverkning)
    Emma w S skrev 2010-01-30 16:52:00 följande:
    Jag fick benso med en gång. Det beror kanske på vilken omfattning ens panikångest har. Men jag håller med, de är bara nödfallstabletter. Jag tar kanske en i veckan. Är man i behov av en daglig ångestdämpande är nog Atarax bättre eftersom den inte ger ett beroende.
    Jag äter dessvärre Stesolid varje dag nu. Min psykiater tycker inte ens det är värt att prova med Sobril för jag behöver den fysiska muskelavslappnande effekten.
    Jag tippar över i psykos om jag kommer upp för mycket i varv.
    Hoppas kunna använda mig mer av avslappning och andningsövningar när jag blivit lite bättre.
  • Emma w S
    Anonym (ingen biverkning) skrev 2010-01-30 16:56:42 följande:
    Jag äter dessvärre Stesolid varje dag nu. Min psykiater tycker inte ens det är värt att prova med Sobril för jag behöver den fysiska muskelavslappnande effekten.Jag tippar över i psykos om jag kommer upp för mycket i varv. Hoppas kunna använda mig mer av avslappning och andningsövningar när jag blivit lite bättre.
    Tråkigt att höra att du behöver medicinen varje dag.
    Jag behöver också den muskelavslappnande verkan då jag spänner mig enormt tills jag skakar av adrenalin och mjölksyra. Men om jag uppmärksammar min kropp tidigt innan ångesten bryter ut kan jag motverka den med andra mildare saker.
    Har du provat basal kroppskännedom? Jag hade tänkt prova detta. Bli vän med min kropp och på så sätt veta vad den sysslar med och inte bli rädd för paniken och symptomen. Något som också hjälper mig rent fysiskt är att träna. Musklerna får arbeta på ett vettigt sätt plus att man får en skjuts av endorfiner.
  • Anonym (ingen biverkning)
    Emma w S skrev 2010-01-30 17:04:18 följande:
    Tråkigt att höra att du behöver medicinen varje dag. Jag behöver också den muskelavslappnande verkan då jag spänner mig enormt tills jag skakar av adrenalin och mjölksyra. Men om jag uppmärksammar min kropp tidigt innan ångesten bryter ut kan jag motverka den med andra mildare saker. Har du provat basal kroppskännedom? Jag hade tänkt prova detta. Bli vän med min kropp och på så sätt veta vad den sysslar med och inte bli rädd för paniken och symptomen. Något som också hjälper mig rent fysiskt är att träna. Musklerna får arbeta på ett vettigt sätt plus att man får en skjuts av endorfiner.
    Jag hoppas få sjukgymnastik lite längre fram, har gått i det förut och det var väldigt bra. Har bolltäcke också, det fungerar om inte ångesten gått för långt. Man känner tydligt var konturerna av kroppen finns.
  • Anonym

vi prata om antidepressiva man så långt vill jag inte gå jag vill försöka på egen hand med något som dämpar ångesten och oron.

Nu har jag haft 2-3 lugna kvällar/nätter bara för att jag vart hos läkarn och har tabletter. Bra, ja. Nog för att jag har varit orolig men det har ja näe jag har kunnat somna. Men ikväll känner jag att det kryper i kroppen =/

Jag fick ta 1-2 tabletter per dag, högst 3 står det på förpackningen.
    Han sa att jag skulle ta till natten läkaren.

Det jag är rädd för är att jag ska må illa, hatar och må illa!!
    Uch...

• Emma w S
    Anonym skrev 2010-01-30 20:25:54 följande:
    vi prata om antidepressiva man så långt vill jag inte gå jag vill försöka på egen hand med något som dämpar ångesten och oron.Nu har jag haft 2-3 lugna kvällar/nätter bara för att jag vart hos läkarn och har tabletter. Bra, ja. Nog för att jag har varit orolig men det har ja näe jag har kunnat somna. Men ikväll känner jag att det kryper i kroppen =/Jag fick ta 1-2 tabletter per dag, högst 3 står det på förpackningen. Han sa att jag skulle ta till natten läkaren.Det jag är rädd för är att jag ska må illa, hatar och må illa!!Uch...
    Jag förstår dig helt och fullt!
    Jag har också fått utskrivet atarax som alternativ till mina benso, men har aldrig provat då jag var rädd för biverkningen illamående. Jag är emetofob och då blev den medicinen utesluten. Har mina benso och de vet jag funkar utmärkt.

Vet du vad din ångest bottnar i?
    Ska du få komma att pratat med någon? eller det är inget du vill?
    Bara man hittar en bra psykiater så är det verkligen att rekommendera! Jag har provat nästan 10 olika innan jag hittade en perfekt! Tyvärr var hon en student och hon hade mig under sitt sista studieår så det var under en begränsad tid. Men jag har lärt mig omycket ovärderliga saker om mig själv...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-30 20:25:54 följande:
    vi prata om antidepressiva man så långt vill jag inte gå jag vill försöka på egen hand med något som dämpar ångesten och oron.Nu har jag haft 2-3 lugna kvällar/nätter bara för att jag vart hos läkarn och har tabletter. Bra, ja. Nog för att jag har varit orolig men det har ja näe jag har kunnat somna. Men ikväll känner jag att det kryper i kroppen =/Jag fick ta 1-2 tabletter per dag, högst 3 står det på förpackningen. Han sa att jag skulle ta till natten läkaren.Det jag är rädd för är att jag ska må illa, hatar och må illa!!Uch...
    Nej man mår inte illa av Atarax så oroa dig inte för det. Det som förmodligen händer är att du blir trött och kan sova bättre.
  • Emma w S
    Anonym skrev 2010-01-30 20:45:20 följande:
    Nej man mår inte illa av Atarax så oroa dig inte för det. Det som förmodligen händer är att du blir trött och kan sova bättre.
    I min bipacksedel står det att bland de vanliga biverkningarna är illamående. Det är fortfarande bara en liten andel som faktiskt blir det men om man är rädd för sånt så tror man oftast att man själv blir drabbad bara för det. Fick mina utskrivna för 1½ år sen. det kanske har ändrat bipacksedeln sen dess?
  • Anonym
    Emma w S skrev 2010-01-30 20:56:34 följande:
    I min bipacksedel står det att bland de vanliga biverkningarna är illamående. Det är fortfarande bara en liten andel som faktiskt blir det men om man är rädd för sånt så tror man oftast att man själv blir drabbad bara för det. Fick mina utskrivna för 1½ år sen. det kanske har ändrat bipacksedeln sen dess?
    Ja och man kan få hjärtattack av alvedon. Om man är oroligt lagd ska man inte läsa biverkningarna och försöka lita på att det man fått utskrivit av en läkare som förhoppingsvis vet vad som är bäst.
Svar på tråden Atarax