• viva la vida

Abort position

Skulle vara intressant att se viken position ni har .
    Själv har jag ställt mig på den ultra konservativa positionen.

"6.1 Den ultrakonservativa positionen
    Den ultrakonservativa positionen är ingen vedertagen tes, utan ett uttryck för min
    egen inställning. Jag har valt att kalla den ultrakonservativ därför att den går längre
    än den konservativa positionen såtillvida att jag anser att det är fel att moraliskt
    rättfärdiga en abort även för det fall det är nödvändigt att rädda kvinnans liv eller
    hälsa. Det är fel att godta en abort även i dessa undantagsfall därför att det enligt
    mitt förmenande inte går att gradera livet. Kvinnans liv är inte mer värt än det
    blivande barnets, men därmed är det inte sagt att man inte ska försöka rädda
    kvinnans liv. Vad jag menar är alltså att läkarvetenskapen måste göra allt vad som
    står i deras makt för att rädda både kvinnans och fostrets/barnets liv. Det finns
    enligt denna ultrakonservativa position inga fall och inga argument som kan
    rättfärdiga en abort. Abort, i den meningen att fostret offras för att rädda kvinnan,
    kan inte tillåtas, utan alla åtgärder för att rädda fostret måste vidtas. Abort är alltid
    moraliskt fel.

6.2 Den konservativa positionen
    Den konservativa positionen ger uttryck för en konservativ tes som menar att
    abort aldrig kan rättfärdigas, utom möjligen i de fall då aborten är nödvändig för
    att rädda liv eller hälsa hos den gravida kvinnan. Abort är alltså i princip alltid fel
    utom i detta undantagsfall. Detta är hittills den mest restriktiva aborttesen som
    presenterats.

6.3 Den moderata positionen
    Enligt den moderata tesen är abort mycket problematiskt och i princip fel,
    förutom i det fall som de konservativa hävdar, nödvändigt för att rädda kvinnans
    liv och hälsa. Dessutom kan det rättfärdigas i de fall då fostret är missbildat,
    resultatet av våldtäkt eller incest, eller utförs före en viss tidpunkt i
    fosterutvecklingen. Den moderata positionen går alltså längre än den
    konservativa, även om den principiellt sett anser att abort är fel i många av de fall
    då kvinnan önskar göra abort, men ej har saklig grund för detta.

6.4 Den liberala positionen
    Den liberala tesen menar att aborter som utförs på frivillig väg av kompetent
    personal inte är fel. Den enda förutsättningen för denna liberala inställning är alltså
    att den havande kvinnan verkligen önskar att få en abort utförd och att denna i
    praktiken är möjlig att få utförd på ett kompetent och professionellt vis.
    Budskapet blir alltså att en abort utförd i enlighet med ovan nämnda
    förutsättningar inte är så moraliskt problematisk som konservativa och moderata
    förespråkare hävdar.

6.5 Den radikala positionen
    Den radikala positionen bygger vidare på den liberala tesen, dvs en frivillig och
    kompetent utförd abort är aldrig fel. Skillnaden mellan de bägge teserna är dock
    att den radikala inställningen går ett steg längre och även anser att det ibland kan
    vara fel av kvinnan att inte göra abort. Det finns alltså enligt den radikala tesen fall
    där kvinnan bör göra abort och där det således är fel att inte göra det.

6.6 Den extrema positionen
    Den extrema positionen går ännu längre än den radikala. De moraliskt tillåtna
    aborterna är ej endast de som utförs på frivillig väg, utan kan även utsträckas till
    att utföras mot den gravida kvinnans vilja. Dock är det alltid en grundförutsättning
    att aborten i praktiken kan utföras på ett kompetent sätt, men trots detta är
    frivilligheten ingen nödvändig premiss."

JURIDISKA FAKULTETEN
    vid Lunds universitet
    Christina Nilsson

• Svar på tråden Abort position
  • Molson Canadian
    Tygtiiger skrev 2010-01-31 16:51:03 följande:
    Därför att många abortmotståndare säger sig värna om fostrets liv, men plötsligt är fostrets liv inte lika mycket värt om det blivit till genom en våldtäkt eller en kondom som spruckit. Om kvinnan däremot struntat i p-piller eller knullat runt på fyllan så är plötsligt fostrets liv mycket mer skyddsvärt - men det är rent hyckleri, det handlar uppenbart om att kvinnor som missköter sin sexualitet ska straffas med att bli mödrar. För det första anser jag inte att graviditet och moderskap ska vara ett straff, och för det andra anser jag att andra ska ge fullständigt fan i att lägga sig i andras sexualvanor. Naturligtvis tycker jag att det är mycket bättre att både kvinnor och män använder preventivmedel än att man blir oönskat gravid och gör abort, men jag förstår inte hur man resonerar om man tycker att abort ska vara tillåtet för dydgiga kvinnor men inte för slampor (eller jo, det gör jag ju, men jag tycker det är en motbjudande ståndpunkt). Ur fostrets synvinkel spelar det ju inte den minsta roll om aborten görs för att kvinnan blivit våldtagen som fjortonåring av sin far eller om hon ändrar sig i vecka elva och gör abort på en önskad och planerad graviditet av en ren nyck. Om fostrets liv är mer skyddsvärt än kvinnans självbestämmande så är det det oavsett hur det blev till.
    Fast hur utläser du det ur TS definition?
    Det står inte ett dugg om det där. Det har du ju lyckats tolka in hej vilt på egen hand, eller hur?
  • siamusen
    Tygtiiger skrev 2010-01-31 17:15:22 följande:
    Det roligaste med den här tråden är att jag alltid läser rubriken på engelska. "Abort position! Abort!" Jag spelar för mycket tv-spel, möjligen. Särskrivning är otroligt roligt.
    Och jag tänker: På rygg.
  • Free Spirit
    Selfish Geene skrev 2010-01-31 17:58:29 följande:
    Så i det fallet är det föräldrarna som ska besluta om abort? Motsäger inte det ditt tidigare uttalande om att Kvinnan och barnet har lika värde? (nu är det mamman och pappan som ska bestämma vems "värde" som är högst) Om mamman vill göra abort men pappan nekar då? (samma förutsättningar i övrigt, kvinnan dör om aborten inte utförs)
    Nei jeg ser inte det så at forledrene skal besteme hvem som er mest verdt..dei må ta et valg om hvem skal leve..ikke at barne dermed får noen midre verde bare for at dei står over for et traumatisk valg.

Fremdelse så har begge det samme verde..en situasjon endrer intet et barns verdi.
    Fred, den beste medisin mot urolige hjerter..
  • Selfish Geene
    Free Spirit skrev 2010-01-31 22:02:55 följande:
    Nei jeg ser inte det så at forledrene skal besteme hvem som er mest verdt..dei må ta et valg om hvem skal leve..ikke at barne dermed får noen midre verde bare for at dei står over for et traumatisk valg. Fremdelse så har begge det samme verde..en situasjon endrer intet et barns verdi.
    och om kvinnan vill göra abort för att rädda sitt eget liv, men mannen väljer barnets liv. Vems vilja ska då väga tyngst?
  • Krake

Eh, men om graviditeten hotar mammans liv - detta är inget extremfall utan förekommer relativt ofta t ex när det gäller utomkvedshavandeskap - hur ska då fostret överleva om mamman dör?

Ett foster som börjat utvecklas i äggledaren har 0 chans att överleva oavsett vad man gör. Gör man abort, kan mammans liv räddas. Gör man inte abort, dör båda.
    Är ni glada då, "ultrakonservativa"?
  • Selfish Geene
    Krake skrev 2010-01-31 23:11:45 följande:
    Eh, men om graviditeten hotar mammans liv - detta är inget extremfall utan förekommer relativt ofta t ex när det gäller utomkvedshavandeskap - hur ska då fostret överleva om mamman dör? Ett foster som börjat utvecklas i äggledaren har 0 chans att överleva oavsett vad man gör. Gör man abort, kan mammans liv räddas. Gör man inte abort, dör båda. Är ni glada då, "ultrakonservativa"?
    Mycket bra fråga!
    det ska bli intressant att höra vad de ultrakonservativa har att säga om en situation som faktiskt kan drabba dom själva och inte bara anonyma fattiga kvinnor i något u-land.

Någon som vet hur vanligt förekommande det är med utomkvedshavandeskap? (hur många extra dödsfall vi skulle kunna räkna med om abortmotståndarna fick diktera villkoren)
  • Krake

En graviditet på 100. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Utomkvedshavandeskap/

Någon siffra på antalet graviditeter per år tror jag inte finns, men att det föds ca 100 000 barn varje år kan ju ge en fingervisning om hur stora siffror det skulle handla om. Det verkar alltså som om vi med ett totalförbud mot abort skulle ha dödssiffror motsvarande minst cirka två tsunamikatastrofer per år (antalet döda svenskar, givetvis, inte den totala dödssiffran i denna katastrof).
    Abortmotståndare skulle hävda att detta vägs upp av att ett antal barn föds levande istället för att bli aborterade (av andra skäl än utomkveds). Dock pekar forskningen på att förbud inte minskar antalet aborter, bara ökar antalet kvinnor som dör i samband med graviditet.
    Slutsatsen är: den "ultrakonservativa" hållningen (och även den konservativa) skulle leda till ökat totalt antal dödsfall ÄVEN om man räknar varje foster som ett fullvärdigt liv och fullvärdigt dödsfall. 
    Tror det skulle skapa en hel del problem för Sverige om unga kvinnor ständigt dog i sådana mängder.
  • Molson Canadian
    Krake skrev 2010-01-31 23:36:11 följande:
    Slutsatsen är: den "ultrakonservativa" hållningen (och även den konservativa) skulle leda till ökat totalt antal dödsfall ÄVEN om man räknar varje foster som ett fullvärdigt liv och fullvärdigt dödsfall.  Tror det skulle skapa en hel del problem för Sverige om unga kvinnor ständigt dog i sådana mängder.
    Hur tänker du nu?
    I 6.2 Den konservativa positionen så står det ju uttryckligen att abort kan rättfärdigas i de fall då aborten är nödvändig för att rädda liv eller hälsa hos den gravida kvinnan.
  • Krake
    Molson Canadian skrev 2010-02-01 10:34:07 följande:
    Jag tänker på alla de kvinnor som kommer att dö av illegala aborter.
Svar på tråden Abort position