• Kjell2

Myntsamling, värd så himla mycket pengar...

Svårt sånt här. Hur som helst har du och dina systrar rätt till laglotten så en del pengar lär det bli.

Jag kan förstå samlar som byggt upp en stor och komplett samling och gärna vill att den ska bevaras och inte delas upp och säljas bitvis.

Jag och min fru äger själva ett gammal gård som vi har som fritidshus. Vi lägger ner mycket tid för att vårda, bevara, renovera mm. Vi har sagt att vi i första hand vill lämna över den till någon som kan ta hand om gården, vill använda och bevara den. Inte i första hand till någon släktning.

/Kjell

• Kjell2

TS:
    Ett tips om du vill ha myntsamlingen i framtiden. Börja samla mynt själv och intressera dig för hobbyn. Just myntsamling är inte min grej men känner en som håller på. Det verkar rätt kul och givande.

Kan även vara kul att ha en hobby och intresse att dela med sin mamma.

/Kjell

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-01-28 11:17:14 följande:
    Håller helt med!! Varför ska släktskap alltid gå först...?!? Om ni, ts, behöver sälja delar i framtiden för att få hjälp ekonomiskt, kommer den delas upp och all tid din mamma gett samlingen är bara borta.. Tycker du tänker lite själviskt.. Hur som helst är det din mammas samling, hon har full rätt att göra vad hon vill med den så länge hon lever; ge bort, sälja.. Säljer hon kommer det er till gagn när hon avlider i form av arv -om de finns kvar.
    Vi skulle gärna ge huset  till någon släkting, huset har gått i arv några gånger och det vore kul om den stannade i släkten. Men i så fall skall det vara till någon som inte tänker sälja utan istället använda, vårda och ta hand om huset. Finns ingen sådan släktning lär det bli till någon annan.
  • Kjell2
    Anonym (dotter) skrev 2010-01-28 11:24:04 följande:
    Har faktiskt ingen hobby alls, det kanske skulle vara något. Jag tyckte det var kul när jag var liten ialafall och kollade i hennes samlingsalbum. Men jag vet att hon har väldigt gamla mynt och såna skulle jag nog aldrig hitta nånstans så min samling skulle knappast vara något att ha...
    Nu tänker du fel. I en samling, oavsett vad, är det inte ålder, värde mm som är viktgt, utan samlarens intresse. Alla samlingar börjar smått och växer med tiden.

Börja samla dina egna växelmynt. Försök få komletta samlingar av alla dagen mynt, år mm. Gå på möten, börja byt med andra samlare osv. Extremt nördigt men kul och lärorikt.
Svar på tråden Myntsamling, värd så himla mycket pengar...