• happyme666

    Forts Tvillingar BF i januari & februari

     {#lang_emotions_flower} Hej och välkomna till fortsättningstråden BF i januari/februari {#lang_emotions_flower}då vår andra tråd löper ut imorgon....
  • Svar på tråden Forts Tvillingar BF i januari & februari
  • hanide

    Jag glömde ju skriva LYCKA TILL HAPPY!

    Det var ett tag sen jag skrev hur min vardag ser ut. Jag har på börjat men har varit tvungen att sluta p.g.a någon kille behöver uppmärksamhet. Får se hur långt jag hinner nu.
    Killarna är snart 2 månader och tiden har gått så fort. När jag var gravid kändes 2 månader som en evighet, haha.
    Vi försöker fortfarande att skapa oss rutiner. Dagarna kan se väldigt olika ut. I början tyckte jag att vi hade bättre rutiner kring maten, men nu äter de så olika på natten/morgonen så det kan variera från dag till dag.
    Killarna mår bra och har börjat skratta och "prata". Helt underbart att se på! Man blir ju så varm i hela kroppen när man ser de på sina bästa humör. Det är roligt nu när det börjar hända annat än att antingen vara tysta eller gnälla.
    Min sambo arbetar halvtid. Han brukar komma hem runt ett-tiden. Det fungerar bra för oss. Imåndags hade jag tänkt att börja träna så smått, men jag blev febrig. Så typiskt! Ska börja nu på måndag istället. Jag tror att min kropp är slutkörd och sa ifrån. Förutom att killarna behöver omvårdnad dygnet runt så har jag svårt att sova. Killarna sover i vårt rum och jag har svårt att koppla bort alla ljud de har för sig. Ibland har jag lagt mig på soffan för då hör jag bara om de gapar lite högre. Min sambo är kvar i rummet men han sover så tungt. I natt sov jag med öronproppar ett par timmar och jag stensov! Helt underbart!

    En fråga: Hur gör ni på natten? Hjälps ni åt eller tar någon av er mer ansvar?

    Efter kvällsmatningen vid 22 brukar vi lägga dem i sin säng men sen på natten bär jag över dem till oss. Känns bäst för mig. De brukar äta någon gång mella 04-06. Varierar väldigt. Sen sover vi till nästa matning.
    Kroppen börjar återhämta sig efter förlossningen. Jag fick både muskelbristning och karpaltunnelsyndrom så jag har haft ständig värk. Så skönt att det börjar försvinna. Det har varit värre än själva förlossningen tycker jag.
    Ikväll ska jag lämna killarna sambon och gå på fest. Det är över 200 personer bjudna. Det ska bli så kul!!!

    Ha en bra dag allihopa!

  • Mysan31

    Hanide: Nu är ju dina killar lite äldre en mina tjejer! Dom är 2 veckor idag hihihi
    Men vi brukar dela på matning nattetid. Läskiga är att jag är så trött att jag hör inte dom på natten då rycker gubben in o matar o byter blöja. Rätt skönt Länktar till tiden då det börjar att le. Ammar du dom?

    Mina tjejers rutiner just nu är inga hahaha Dom har en vaken stund på kvällen sen slocknar dom allt ifrån 22-00 sen vaknar dom igen vid 3 o vill ha ersättning. Sen igen vid 6 längtar lite till tiden då dom sover lite mer..... Fast innan man hinner blinka så kommer det vara stora. Får njuta så länge bebis tiden varar.

  • Mysan31

    Kan inte ni andra oxå dela med er av hur eran dag/natt ser ut??

  • hanide

    Mysan: Det är tvärtom hos oss. Sambon sover som en stock och hör dem inte så jag  får väcka honom hihi. Vi hjälps också åt på natten. Tar var sin kille och matar. Men eftersom jag vaknar lättare blir det jag som tar det emellan ( som kanske egentligen inte behöver göras så mycket med om jag kunnat sova....)

  • barnsäng

    Våra är ca 1 månad gamla nu och jag både ammar och ger ersättning. De äter samtidigt och var 3:e tim. På natten kan det bli var 4:e timme och det är ju skönt med lite extra sömn för mig.

    Vi sover tillsammans med bebisarna och jag har inga problem att varken somna eller vakna. Sambon hjälper till när han är hemma på eftermiddagarna och på natten brukar han ta en matning och blöjbyte. Han jobbar halvtid och kommer hem vid 13-tiden men så har han också ett extrajobb och det blir mycket helger. Och jag kan lugnt säga att det blir rörigt när jag är ensam hemma med tvillingarna, vår 3,5-åring och en hund. KAOS...

    De äter ca 90-120ml ersättning var 3:e timme plus min amning. Det är nog rätt mycket men de har också ökat väldigt bra i vikt. Flickan har lite problem med bajseriet så jag får hjälpa henne ibland. Det var samma sak med äldsta dottern när hon föddes. Pojken har inga problem med magen mer än att han pruttar som en gammal hund.

    På dagarna när jag mest är i vardagsrummet så ligger de i en säng därinne eller också på en lekmatta på golvet men under förutsättning att jag har koll eftersom vår äldsta dotter ibland tror att bebisarna är lika tåliga som dockor.

    Twinsen älskar att bada
    Jag har som rutin varannan dag att jag innan natten badar dom med lite babyolja, masserar magarna, benen och armarna, på med pyjamas och sedan ammar lite. De sover jättegott då och blir så lugna.

    Om någon av dom är gnällig på dagtid för att de har luft i magen eller skriker efter uppmärksamhet så brukar jag sätta bebis i babybjörnselen så blir det knäpptyst. Perfekt för det är ju bara att fortsätta att städa eller vad man nu vill göra.

    De stör varandra ibland så jag lägger dom lite ifrån varandra på dagarna. Men på nätterna ligger de tätt intill varann och såklart tätt intill mig

    Hmmm har jag glömt något?

  • JoiPoi

    Nån som har/haft rygggproblem!? Jag har såna smärtor från svanskotan ner över skinkan ner i låret. Likande som ischias. Gör så förbaskat ont att jag inte kan röra mig. Gör ingen skillnad om jag sitter,ligger eller står/går.
    Alvedon hjälper inte!!!!! Vad gör jag!?
    Är det pga av belastningen mån tro?!

  • Lindy75

    Kul att läsa om hur dagarna går till hos er andra..

    Hos oss har nu grabbarna hunnit bli 2 månader gamla och jag tror mig ha sett tendens till svarsleende hos i alla fall Theo.
    Texas har ju som jag berättat (väl?) diagnosen Downs syndrom så hans utveckling kommer ju ligga lite efter brorsans.
    I det stora hela så tycker jag livet med småttingarna flyter på bra.
    Min man är ledig tillsammans med mig nu fram till 1 April sen blir det ju till att försöka pussla ihop tiden själv , komma in i lite nya rutiner osv för att få allt att klaffa och gå ihop.
    Killarna mina flaskmatas med ersättning och äter ca var 3-4:e timme , från början var dom riktigt synkade i tiderna , eller vi gjorde dom väl det rättare sagt..vi väckte dom och matade dom samtidigt.
    Nu har vi släppt liiiiite på det , ibland matasdom samtidigt och ibland kan det diffa på en timme emellan dom. Är vi båda hemma så matar vi ett varsitt barn men är man själv så funkar det också att mata dom samtidigt om det behövs. Sätter mig i mitten av 3-sitssoffan och placerar ett barn om mig på var sida och ploppar in flaskorna i munnen på dom :)
    Men mysigast är ju såklart att få närkontakten då man har möjlighet att mata dom en och en i famnen.
    Annars så märker vi att dom får lite längre och längre vakenstunder mellan måltiderna , dom tycker det är ganska så skoj nu att ligga i babysittern eller på golvet med ett babygym framför sig.
    På dagarna när dom slumrar så låter vi dom sova lite varsomhelst , ibland i spjälsängen i deras egna rum , ibland somnar dom i babysittern , i nåns famn , i vagnen osv..
    Vi släcker inte ner och hyssjar och är extra tysta..
    Nej , det är ju jätteskönt om dom vänjer sig vid ljud , känns förresten som en ren omöjlighet att få till det t y s t i huset om dagarna , framförallt på helgerna och eftermiddagarna då även storbarnen är hemma.
    På natten däremot har vi nu gått över till att låta dom sova i spjälisarna i sitt eget rum , vägg i vägg med vårt , vi släcker ner och hoppas att dom ska lära sig skillnaden på dag och natt.
    På nätterna kan det gå lite längre mellan måltiderna , ibland 4-5 timmar och det är ju faktiskt jätteskönt :)
    Grabbarna äter allt mellan 130-150 ml vid varje mål. Kvällsmålen kan det vara lite mer.
    Vi har än så länge den uppdelningen att maken min tar nattpassen och sen kliver jag på mitt pass vid 5-snåret på morgonen.
    SÅ skönt att få några timmars sammanhängande sömn under natten.
    Nu vet jag ju att detta inte varar för evigt , när maken börjar jobba igen så jobbar han natt så då blir det liksom annat här hemma.
    Samtidigt så ska ju stora barnen iväg till skola och dagis på morgonen , det där bävar jag lite för..att behöva bylsa på alla kläder och ta oss till dagis på morgonen..har inte gångavstånd dit så alla ska packas in i bilen också - PUH!
    MEN , för att sammanfatta så njuter jag av livet som 4-barnsmamma , det är grymt!
    Är så lycklig över att ha våra småprinsar hos oss och det är en sån fröjd att se framförallt hur 5-åriga sonen riktigt älskar sina småbrorsor över allt annat :)
    En bra ålder att få syskon på har vi konstaterat :)

    En stor kram till alla!!!

    Försöker blogga lite om vår vardag när tid finns..
    mortill4.bloggplatsen.se/

    mor

  • Mysan31

    Lindy75 Läst din blogg o ni är en sån mysig familj!!
    Nej jag har inte läst tidigare att er son har diagnost. Men ni verkar så himmla starka så han och er dotter har en sån tur att ha fått komma till er!!

Svar på tråden Forts Tvillingar BF i januari & februari