Jobb för blyg??
Vad jobbar ni med som är blyga??
På alla jobb/praktikplatser har jag fått höra att jag är så tyst och blyg. Får man inte vara det eller? Finns det nåt jobb där man inte behöver prata så mycket??
Vad jobbar ni med som är blyga??
På alla jobb/praktikplatser har jag fått höra att jag är så tyst och blyg. Får man inte vara det eller? Finns det nåt jobb där man inte behöver prata så mycket??
. Och är personlig och kommer till sin rätt.
Jag är bara blyg ibland, när alla andra är väldigt pratsamma och lättsamma, då blir jag osäker och tyst. Men jag räknar mig inte som en blyg person på det sättet som beskrivs här, därför ska jag bara fråga; VILL ni blyga prata med folk på fikarasten eller kan ni det bara inte? Jag kan känna att jag ofta vill vara ifred på rasterna och hellre sitta för mig själv än när det är folk där... lite mer osocial än blyg alltså. Men finns det dem som är blyga men VILL prata och vara sociala? Om det är ett intressant ämne som talas om, törs ni säga något då eller blir det bara stopp i huvudet? Så blir det för mig ofta när jag blir blyg - jag känner att jag inte kan tillföra nånting alls pga. osäkerhet. Och ibland vill jag säga nåt och då märker jag att jag blir röd i ansiktet och pratar otydligt, just för att jag blir så nervös och varit tyst länge. Jag har svårt att vara lättsam och skojfrisk och sådär "underhållande" som flera av er beskriver det. På fester brukar jag hellre välja att sitta ner och småprata med en person som jag fått tag på som man kan prata mer "intimt" med, kanske utbyta några ord. Det är lättare än att gå in i ett rum och liksom "hej allihopa!".
Lite jobb utan mycket kontakt med andra människor
Processindustri
Nattvakt
Lastbilschaufför
Nattstäd
Övervkningsjobb, t ex på driftcentraler
Vissa typer av programeringsjobb
Skogsbruk
Bonde
Pistör
Brevbärare
Varför leta efter ett arbete som är anpassat efter blyghet? Det bästa är att få hjälp med att inte vara så blyg. Det tjänar du på i längden.
Jag är blyg men lider också av social fobi. Jag upplever att det är svårt att passa in i samhället om man är tyst och blyg, man förväntas vara social och framåt. Men jag är tystlåten och kan inte ändra på min personlighet, jag tycker om att lyssna och har inget behov av att vara i centrum. Den sociala fobin däremot förstör mycket för mig. Jag klarar inte av att använda telefonen, klarar inte av att söka jobb, klarar inte av nåt just nu. Och då är det ju inte längre blyghet, då har det gått för långt.
Skulle vilja läsa vidare men klarar inte av att komma på ett enda yrke jag skulle kunna klara av, just pga min social fobi. Om jag "bara" vore blyg skulle jag kunna välja utbildning efter intresse och personlighet och sen lära mig att fungera i den yrkesrollen. Jag tror inte på att man måste isolera sig bara för att man är blyg, jag tycker själv om människor och vill inte jobba ensam. Min målsättning är att jobba bort den sociala fobin men behålla blygheten och acceptera mig själv. Kunna vara tyst utan att må dåligt av det.
Jag är blyg. Jag har alltid så länge jag minns varit blyg, tystlåten, försiktig men väldigt omtänksam och förstående om jag må säga. ;)
Det är ändå ensamt at vara blyg för att majoriteten ser inte att vara det. Jag brukade tro att min blyghet skulle växa bort men jag är snart 27 och inser att det här är min personlighet, jag har ganska nyligen börjat sakta men säkert acceptera det. Men när man påminns på ett negativit sätt att man är annorlunda, att man har sina gränser socialt på grund av det blyga då känner man sig "fel".
Jag utbildar mig inom ett yrke som är socialt men ibland undrar man hur det kommer att bli eftersom man inser att det finns människor där ute som inte accepterar blyga människor och måste poängtera "du är blyg" men inte på ett
bra sätt. Sen finns det människor inom sociala yrken som uppskattar arbetskamrater som är lugna av sig och lyssnare, kan se fördelar.