• Jaz1

    Norgetråden del 4

    Jag är också med i nya tråden! Vi har ju bott här i en månad nu och visst är det mycket krångel ja. Jag har tyckt att de svenska myndigheterna varit krångliga men de norska är bra mycket värre. Jag har fortfarande inte blivit folkeregistrerad här eftersom våra barn inte fått norsk personnummer än och det verkar dröja. Barnehage har vi som tur är fått ändå och på helsestasjonen var de hjälpsamma fast de inte har norska personnummer. Fastlege får vi däremot inte så jag hoppas att vi inte blir sjuka. Barnetrygd och kontantstötte kan vi inte söka heller ännu. Verkar inte vara folkbokförda i sverige heller eftersom vi sålt vår lägenhet där och inte har någon folkbokföringsadress kvar. Vi är helt enkelt helt "landlösa" just nu...

    Har någon här haft barn både i svensk förskola och norsk barnehage? Jag menar så att ni kan jämföra. Jag tycker att skillnaden är hur stor som helst, men det beror säkert på olika barnhagar också. Här är de inte alls så pedagogiska och proffesionella. Jag upplever det som om i Sverige är det mer rutiner och läroplan osv för personalen att förhålla sig till och det är bara positivt tycker jag, här däremot känns det som om vem som helst kan jobba i barnehagen och det är mest barnpassning hela dagarna. Ingen direkt pedagogisk verksamhet varken när det gäller barnens finmotoriksa utveckling såsom pyssla, pärla, bygga och inte heller när det gäller det sociala med samlingar med samtal där de lär sig båda att ta hänsyn, lyssna, vänta på sin tur och att själva få vara i centrum och berätta något för de andra. På barnehagen där vi har vår son (på snart 4 år) är det fri lek ända fram till lunch och då har de en sk samling där de sjunger en (1) sång. Efter lunchen går de ut och leker och är oftast ute hela em, undantag mellanmål. Funderar på att ha sonen hemma ist efterosm jag är föräldraledig, men anledningen till att jag vill ha honom på barnehage är just det att få leka med jämnåriga och lära sig allt det sociala som man lär sig i en stor grupp. Har förresten inte blivit erbjuden något välkomst/föräldrasamtal heller och inte fått någon som helst information och själva barnehagen elelr deras verksamhet.

    Oj, vad långt det blev... Var bara tvungen att skriva av mig. Berätta gärna vad ni har för erfarnehet av barnehage och kanske (hoppas jag) att det bara är vi som fått en ovanligt dålig barnehage... Står förresten i kö till en annan och hoppas på att få byta till hösten.

  • Jaz1

    Janiem, vad trist. Vi som bor i samma stad och allt! Visst är det dyrare här, men skatten är ju oerhört mycket lägre. Barnehageavgiften får man dessutom dra av på skatten så jag tror inte att den blir så mycket dyrare än i Sverige. Det är dyrt att bo här, men jag tror att de största skillnaderna är när man hyr boende. Att köpa är inte så mycket dyrare (inte för oss i allfall som bodde i Stockholm tidigare) och så länge räntorna är låga så blir det överkomligt. Maten är mycket dyrare men däremot så tycker jag att mataffärerna har bättre erbjudanden här än i Sverige. Man kan säga att i Sverige är maten alltid ganska billig, men när det är erbjudanden här i norge så blir den ännu billigare, så bra erbjudanden är det aldrig i Sverige. Vi spanar med andra ord in reklamen och handlar där det är billigast just nu. Att ha bil däremot är ju rena rama rånet. Vi får ha vår bil svenskregistrerad så länge som jag är föräldraledig men sedan vill de ha 140 000 kr av oss för att omregistrera den...

  • Jaz1
    bocabo skrev 2010-02-02 14:32:10 följande:
    En sak jag funderat på men inte vet så mycket är:Vad får era barn att äta på barnehagen? Har förstått att dom får ha med matlådor, är det smörgåsar då? och hur många måltider om dom går en hel dag?Serveras ingen varm mat alls?Kul att det är lite folk som hänger kvar!
    På min sons barnehage betalar vi 200 kr i kostpengar för det får de smörgåsar med olika pålägg till lunch och mjölk att dricka. De får också mellanmål och då brukar det vara knäckebröd och någon frukt. Varannan fredag får de varmlunch. På onsdagar har de turdag och då ska de ha matsäck med sig. Då brukar jag göra pasta, grönsaker med köttbullar eller skink- eller korvbitar. Det jag tycker är lite dåligt ät att de aldrig får några grönsaker till lunchmackorna, de flesta barn tycker ju faktiskt om t ex morots- eller gurkstavar eller paprikabitar att knapra på. De barn som äter frukost på barnehagen får ha med matpakke.

    Angelzezzan: om din son har med sig paj, pizza eller yoghurt får de ha matpakken i kylskåp då under dagen?

    Som jag skrev tidigare idag är vi inte nöjda med barnhagen och står i kö till en annan barnhage som ligger närmare vårt hus. Där har de en kock som är anställd av föräldrarna och då serveras det varmlunch 3 dagar i veckan. Hur mycket man betalar för det vet jag inte men det är helt klart värt det! Kan tillägga att det också en kommunal bhg.
  • Jaz1

    bocabo och Angelzezzan: gud vad roligt med ESC-final! Jag tyckte Norges låt var ganska fin och killen charmig, men för musikalaktig för min smak. Spännande att se vad Sverige har att komma med i år!?

    bzzzz: Ja, att hyra i andra hand är det absolut vanligaste här. I Sverige däremot är det inte alltid lagligt. Tror att det är enklast att gå in på finn.no och så in på eiendom och på leiemarkedet. När det gäller skoler så är det nog enklast att ta kontakt med den kommunen det gäller och fråga.

    Ang barnehagediskussion tidigare så har jag nu varit på besök på de två bhg som ligger närmast vårt hus och de verkar riktigt bra och mer lik de svenska förskolrna. Så även om det skiljer mycket på de svenska och de norska så tror jag nog att den bhg som vår son går på nu bara är en ovanligt dålig bhg. Vi har fått plats från 1 aug på den ena jag var o såg på, men hoppas att han kan få börja tidigare. Ser även ut som om hans småbrorsor får plats på samma. Skönt! Då är det bara jag som ska ha jobb också... Blir väl mitt projekt nu framåt våren att börja kika på det. Ja, just det, på den nya bhg betalar man 370 kr i kostpeng och då får de varm lunch 3 dgr/v och brödmat 2 dgr/v.

  • Jaz1
    warriorprincess skrev 2010-02-13 01:20:18 följande:
    Hej allihopa! Slänger mig in i denna tråden, har bott i Oslo 1 år och nu på sörlandet i 8 år... undrar lite hur det fungerar för er som fött barn i Norge... Hur får man  svenskt medborgarskap till dom trots att man bor i Norge? Har lust att min son själv skal välja när han blir 18 år, och vill nog flytta hem eftersom tiden går... trivs inte riktigt där vi bor nu. Btw, kul att ni fått biljetter till esc, har också lust men vet inte om vi får barnvakt då vi inte känner så många i Oslo längre
    Är det inte så att de automatisk blir svenska medborgare om någon av föräldrarna är svensk? Tvärtom så är det ju så: mina barna är födda i Sverige men de har norsk far och blir då automatiskt norska medborgare fast vi inte bodde i Norge när de föddes. De är alltså både svenska och norska medborgare. Går säkert att läsa sig till vad som gäller på skatteverket ang medborgarskap:
    http://www.skatteverket.se/folkbokforing/medborgarskap.4.18e1b10334ebe8bc80001423.html

    Annars så är det nog lättast att ta kontakt med svenska ambassaden i Oslo och höra sig för.
  • Jaz1
    Kaxmaja skrev 2010-02-15 07:46:28 följande:
    viktigtwww.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?arti...
    Ja, jag hörde något om det, vi som precis ska köpa sådana stolar. Har haft en sådan stol till stora killen och den har varit helt suverän. Antar att det är ok om man köper en ny från butik nu, de borde väl vara kontrollerade?!

    Hur blev det med lista på oss som håller till här i tråden. Jag börjar på en ny så om någon är intresserad så kopiera och fyll på.

    Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år
  • Jaz1
    Kaxmaja skrev 2010-02-15 11:08:51 följande:
    ja de ska vara ok. bara att kolla spännet. Vi valde bort den stolen pga att den bara går tioll 18kg. Samuel väger 14.5 nu och är snart 2 år Eftersom han ska sitta bakåtvänd till minst 4 så kan de bli tajtJaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 årAngelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09
    Vi är ganska små i vår familj så den stolen passar oss! Vår snart 4-åring väger 13 kg och sitter jättebra i den! (Själv vägde jag 18 kg när jag började skolan och var 7,5 år...)
  • Jaz1
    bocabo skrev 2010-02-16 21:33:42 följande:
    Idag var vi på 1 års kontroll. Ida skrek som en stucken gris av vaccinations sprutorna och har varit allmänt hängig idag, stackarn...Idag vägde hon 8800 gram och 73.5 cm lång. Fick reda på lite nya aktiviteter som startar nu i veckorna, Känns skönt och nästa söndag ska vi ha dop. (Bättre sent än aldrig) Så nu blir hon (nästan) kristen o norsk. Jag kan inga norska psalmer alls! Blir väl till att hårdträna någon
    Jag ska på 1-årskoll med tvillingarna nästa vecka. Ser inte fram emot vaccinationen... Jag är själv spruträdd och att då samtidigt trösta två små brukar vara lite bökigt, men allt går.

    Vi har nu bott här i 6 v och fortfarande har vi inte blivit folkeregistrerade här... Detta pga av barnen inte fått norska personnumer än. Jag har ju skrivit om detta tidigare, men igår så ringde jag passavdelningen och hon ringde till folkeregistret och ringde sedan tillbaka till mig. De på folkeregistret hittade inte vår ansökan och de sa också att om något är fel med ansökan så skickar de inte tillbaka den eller meddelar utan de bara slänger den. Grrrr, väldigt bra system... Passdamen hade kopior av alla våra papper så hon skulle skicka in dem igen... Utan personnummer så kan vi inte få fastlege, barnetrygd, kontantstötte eller försäkring. Detta med försäkring var väldigt dumt eftersom vår 4-åring ramlade och slog i hakan och tänderna förra veckan. Fick sy 2 stygn och fick 4 lösa tänder. Både ärr i ansiktet och tandskador som visar sig senare i livet kan man ju få försäkringspengar för. Behöver jag skriva att jag är förbannad!?!
  • Jaz1
    bocabo skrev 2010-02-21 16:56:06 följande:
     Jaz1Förstår att du är förbannad, myndigheter borde väl inte ha lov att kasta papper bara sådär! Man blir ju arg bara av att läsa det du skrivit. Hoppas det löser sig snarast! Men går det inte att skriva ut något intyg från FK i Sverige under tiden ni väntar på att bli registrerade? Ibland när vi åker utomlands inom EU brukar vi beställa sådana papper, att man har rätt till samma sjukvård som de som bor i landet. (Borde inte det gälla kostnader oxå?)
    Jo, det med sjukvårdskostand behöver vi inte betala och akutvård har man alltid rätt till oavsett om man bor i ett land eller inte. Men vi får inte fastlege och när jag i fredags var till legesentret för att ta bort 4-åringens stygn så muttrade damen ordentligt över att vi inte hade fastlege där. Men hon tog bort stygnen i allafall och vi fick betala 75 kr i materialkostnad (=bomullstussar). Det jag främst menade är att pga att vi inte är försäkrade så kan inte sonen få ut försäkringspengar för ev vanprydande ärr i ansiktet eller tandskador.

    Jag började på ett argt brev till Skatteetaten i fredags för att beskriva hela vårt ärende och allt vad det inneburit. Men mitt i mitt författande så ringer passdamen från politiet och säger att de nu fått barnens personnummer och att Folkeregistret helt plötsligt hittat våra papper. Känns ju tryggt att de har sådan koll på viktiga papper som personbevis och kopior av pass... Passdamen sa också att hon ju hunnit skicka in en till ansökan så hon undrade var de papprena hamnar. I papperskorgen skulle jag gissa... Eller så kanske de får dubbla personnummer?! Ja, ja idag ska vi iväg till politi och ansöka om pass och sedan när barnen får dem så får vi gå till Skatteetaten för att folkeregistrera oss.
  • Jaz1
    MrsQ skrev 2010-02-22 11:10:50 följande:
    Ja håller på o letar efter nån lekhall för barn. Men kan inte komma på vad de kan heta på norska. Fins en här i kongsberg men kommer inte ihåg namnet Kan nån här inne komma på nån kedja osm man kan söka på???
    Tror det heter lekeland på norska, men jag vet tyvärr ingen kedja. Men sök på lekeland och den stad där du bor.
Svar på tråden Norgetråden del 4