Inlägg från: WhiteAngels |Visa alla inlägg
  • WhiteAngels

Hjärtebarnen

Hej!
    Känner mig vilsen som mamma just nu.Har skrivit tidigare i tråden angående upptäckt på blåsljud på min 6 åriga pojke.I dag var vi på barnkardiologen.Jag gick där i från med tårar.....
    Det visar sig att han har ett medfött hjärtfel samt hål i hjärtat.Ett hål som blir strörre och större med tiden.Vilket måste opereras någon gång i hans liv.Samt har han Biskupid aortaklaff.Läkaren kunde inte säga om han måste opereras om 1 år eller om 3 år eller om 10 eller 20 år...Men någon gång måste han......
    Jag är lessen ,apatisk och rädd just nu.Fast jag innerst inne vet att han kommer att kunna leva som vanligt ändå.Men just tanken på att inte veta NÄR han ska behöva en operation....Och med dessa fel,är han oxå då ett hjärtbarn?Finns här kanske fler med barn som har samma hjärtfel?

• WhiteAngels
    Farbror Matik skrev 2010-05-21 13:44:03 följande:
    WhiteAngels: Välkommen hit! Förstår det känns tufft just nu, man har mycket att bearbeta när man får ett sånt där besked.
    Tack,...Ja detta slog mig i ansiktet....varför just MIN pojke...och nu så många år efter hans födelse...ovissheten att inte veta NÄR han ska behöva opereras...=(
  • WhiteAngels
    idamarja skrev 2010-05-22 19:56:28 följande:
    det är hemskt jobbigt att gå omkring med vetskapen om att ens barn kommer behöva opereras, men samtidigt inte veta när. men, fråga läkarna hur hans tillstånd kommer försämras, om det handlar om ett snabbt händelseförlopp eller inte. för vår son är det så att han kommer behöva byta en klaff men precis som för er så vet vi inte när, men jag har frågar läkarna o bett om ett tydligt svar och då sa dom att han kommer inte att bli plötsligt dålig utan dom kommer hinna märka det på rutinkontrollerna som såklart görs relativt ofta. nu när jag vet att han inte kommer bli plötsligt jättedålig (ja garantier finns ju aldrig men det är inget som hör till sjukdomsbilden iaf) så känns det mer som en lättnad för varje dag han blir äldre och slipper bli opererad. men jag förstår helt klart din stora oro och du ska inte dra dig för att be läkarna om ett rakt och enkelt svar. jag hoppas att det är något dom upptäcker i god tid på kontrollerna. ja nog undrar man förstås ibland varför just ens egna barn skulle drabbas, ibland finns det en förklaring men oftast inte. vi hittar styrka på olika sätt, men även om allt ter sig som en mardröm emellanåt så finns styrkan att ta sig igenom det.
    Jag frågade läkaren om när hon trodde han skulle behöva en operation.Men hon sa att det var svårt att säga och det berodde mycket på slitage på klaffen osv.Det kunde bli om 3 år ,5 år eller kanske till och med 10 år..
  • WhiteAngels
    Jo anna skrev 2010-05-22 20:12:08 följande:
    whiteangels: Theo har samma fel som din son, fast utan hålet. Dom sa lika till oss, att dom inte visste när han skulle opereras men att dom trodde att det skulle dröja några månader iaf, men han opererades när han va 3 veckor. Nu säger dom lika igen, att det kan bli när som helst men dom har gissat på 3-4årsåldern. Känns som att man bara går och väntar på att han ska bli dålig. Precis som idamarja säger så säger våran läkare att dom kommer märka på ultraljudet innan vi märker nånting. Märker du nånting på honom?
    Nej jag kan inte till hundra procent säga att jag märker någonting.jag blev mest chockad att det upptäcks nu när han är 6, år....Tänk om det upptäckts för sent....
    MEN jag tycker att han är inte speciellt gad för att springa och har aldig varit faktiskt....Han kan bli väldigt trött på eftermiddagen när han kommer hem från fritids,många gånger har han då somnat rakt av....Samt att han ju har växt dåligt både vad det gäller vikten och vad det gäller längden.....
    Han ska på kontroller en gång om året nu ..
  • WhiteAngels
    minneli skrev 2010-05-23 17:34:04 följande:
    Nu har jag snart packat klart, imorgon åker vi till Göteborg för katetisering!
    Lycka till..
  • WhiteAngels

Min 6 åring är med liten för sin ålder,bara 112 cm och 19 kilo tror jag han vägde när dom kollade han på barnhjärtmottagningen.

Han har en bror som är 2,5 år och det skiljer bara ett huvud mellan dom nästan.Klädstorleksmässigt är dom snart uppe i samma storlek =/

• WhiteAngels
    Ett par veckor har gått sedan vi fick reda på vår sons medfödda hjärfel.Mycket att ta in och att bearbeta...Men jag hamnar i perioder än där jag tänker mycket.I bland för mycket.Jag är så rädd på vad som kan hända på ett helt år innan vi ska dit igen...Jag får för mig att han kommer dö i från mig när han är i skolan och jag kommer inte hinna vara med honom...Jag hatar denna ovisshet att inte veta NÄR han ska behöva sin operation...Jag vill lixom vara väl förberedd på en sådan sak...
  • WhiteAngels
    Måste eller är det viktigt att man kontaktar sitt försäkringsbolag där ens hjärtbarn har sin personförsäkring?Eller det spelar ingen roll??
  • WhiteAngels
    2små2stora skrev 2010-07-05 20:51:41 följande:
    Vi har gjort det och vi hade turen att Johannas hjärtfel inte anses som medfött av försäkringsbolaget då hon var nästan 2 år innan det upptäcktes. Läkarna tror att hon är född med en lindrigare variant som sedan utvecklats till den svåra under tidens gång. Så hon får ersättning för vanprydande ärr, alla sjukhusvistelser och vård i hemmet samt för medicinsk invaliditet när hon blir 7 år.

Vi ska snart fota ärren och skicka in dem då det är 1 år sedan hennes operation. Och vi hade  inga problem med att få ersättningen från FK. Var hemma i sammanlagt 7 veckor med henne.
    Undrar hur dom räknar min son då,han var 6 år och 5 månader innan det upptäcktes...Men jag få väl ringa när jag får tid över
Svar på tråden Hjärtebarnen