Inlägg från: WhiteAngels |Visa alla inlägg
  • WhiteAngels

Hjärtebarnen

2små2stora skrev 2010-07-06 12:11:32 följande:
    Då ska det definitivt inte vara medfött
    men han har haft det alltid typ...
  • WhiteAngels
    Gunsan75 skrev 2010-07-06 14:30:23 följande:
    Det där bedömer försäkringsbolaget efter att fått läsa journalerna. Finns det anteckningar om det vid födseln eller tidig ålder så kommer de hävda att det är medfött.
    Finns inga symptom eller anteckningar om hjärtfelet från det så kan du ha tur och få igenom det:)
    Läkaren hos barnkardiologen sa själv att det var medfött.
    Hans klaff är dåligt och ett hål som växer hela tiden.Detta upptäcktes bara av en slump.
  • WhiteAngels

Min son äter varken mediciner eller har fått restriktioner vad det gäller karuseller.Men så är detta med hjärtfel så nytt för oss oxå.Men jag har ainsett att han en dag kommer behöva medicin
    Min värsta fasa just nu är att han ska hinna bli dålig utan avtt vi märker det halvvägs till en kontoll....Har gogglat mycket men inte hittat många som har samma problem som min son

• WhiteAngels
    Matiilde89 skrev 2010-07-09 08:44:24 följande:
    Jag har ett hjärtbarn på två månader. Just fått veta att han kommer behöva operation. Känns så fruktansvärt tugnt. Vad har era barn för hjärtfel / hjärtsjukdommar?
    Min son är 6,5 år och vi fick den 18 maj i år veta att han har hål i sitt hjärta samt bikuspid aortaklaff och kokker behöva operation nån gång
  • WhiteAngels
    MysTic PrincesS skrev 2010-07-24 16:52:23 följande:
    Hej alla

Kikar in här en sväng. Har en son på snart 4 år där de upptäckte ett blåsljud på hjärtat i slutet av förra året. Sen tog läkaren tillbaka det inför en operation. Och nu har en annan läkare hört det så det blir utredning. Krånglig historia Obestämd Nåja, nu händer det nått iaf.

Pratade lite med en tjej i en annan tråd och hon nämnde ductus. Via googling har jag fått veta att man kan medicinera det, gå via en kateter eller så bli det en operation. Men de fall jag hittat har handlat om barn under 15 mån. Och nu verkar det inte höras hela tiden, utan kommer och går. Kanske därför det missats under så lång tid? Undrar iaf om nån mer haft liknande bekymmer? Hur lång tid tar allt? Vad ska jag vara uppmärksam på osv?
    Min son är 6,5 år gammal.När han skulle bli utskriven från bvc inför förskolestart påpekade jag ännu en gång att jag tyckte att han växte för dåligt.Han är för kort för sin  ålder.Mellan honom och lillebror som är 4 år yngre skiljer det en enda storlek...
    Det påbörjades en utredning där dom kollade födoämnesallergi men dom kunde inte hitta något där varpå vi skickades till barnsjukhuset för vidare utredning till varför han växte så dåligt.Men dom kunde inte hitta någon anledning till det...tills läkaren lyssnade på hans hjärta och upptäcker blåsljud och skickar en remiss tlll barnkardiologen.Jag har hört så mycket om barn som haft blåsljud men att det växt bort.Så någonstans ville jag inte tro att något var fel samtidigt som något inom mig sa att något är fel med hjärtat...Barn med hjärtfel kan ha säme tillväxt
    Vi fick en tid hos barnkardiologen ett halvår senare,i maj detta året.Dom tittade på hans hjärta med både ul och ekg.Sedan kom smällen rakt i huvudet på mig.Har nog aldrig varit så apatisk i hela mitt liv...Det visade sig att han har ett hål i hjärtat som växer och blir större för vart år samt bikuspid aortaklaff....Jag har än i dag inte insett att jag faktiskt har ett hjärtbarn.Att hans hjärta har missbildningar...Så nu ska han kollas en gång per år och kommer tt behöva opereras någon gång i sitt liv...Jag avskyr att inte veta nä detta kommer...Men hans blåsljud och tillväxt berodde på hans hjärta...
  • WhiteAngels
    MysTic PrincesS skrev 2010-07-25 17:05:23 följande:
    Hur är han i maten? Min är ganska liten i maten och han är väldigt smal. Han ligger under det normala på vikt och längd, men enligt bvc så håller han sig på sitt streck. Så ljudet hördes inte i början på din son? Hur är det nu, är ljudet där hela tiden eller kommer och går det med? Den förste läkaren mumlade nått om klaff fel och blåsljud. Har fått brev om att beställa tid på barnmottagningen angående hjärtat nu iaf. Att jag ev har ett hjärtsjukt barn maler i skallen, men jag vill inte måla fan på väggen än så att säga. Fast jag vill på ett sätt vara förberedd med viss fakta mm eftersom man kan bli chockad av ett bekräftande om hjärtproblem och att man då inte riktigt lyssnar på läkaren.
    Han är olika med maten,i bland kan han äta mycket och i bland äter han som en fågel.Min pojke är som en 4-5 åring till längd och vikt och han blir 7 år i december.
    Hur ljudet är det vet jag inte eftersom vi bara varit hos kardiologen en enda gång den 18 maj i år.
    Jag förstår din känsla.Efter massa andra tråkigheter sen flera år tillbaka väntar jag mig alltid det värsta när jag åker i väg med barnen till läkaren.Bättre att vara beredd på det värsta för då blir man inte lika chockad.
  • WhiteAngels
    MysTic PrincesS skrev 2010-07-25 18:42:16 följande:
    När upptäcktes din tös problem med ductus? Jag kan känna viss irritation över att detta missats i så många år, men om det inte hörs hela tiden så förstår jag ju varför de missat ljudet. Det är en ganska "enkel" operation eller ingrepp?
    Du är inte ensam om att känna en irritation över att det tycks ha blivit " missat".Jag ifrågasatte läkaren när vi var där oxå hur bvc kunde ha missat detta i alla år och andra läkare vi varit hos.Men hon menade på att hålet han har i sitt hjärta blivit större med tiden och att det är lättare att höra blåsljud då.Klaffens fel hade dom ju aldrig hittat utan ul.
    Men det som skrämmer mig mycket är att min sons hjärtfel oftast drabbar pojkar,jag har ju inte bara en utan två....dessutom kan min sons ban i framtiden oxå få det...
    En annan sak som gjort mig fundersam är varför man inte lagar ett hål i hjärtat förrän det är på gränsen...varför inte göra det nu innan han verkligen blir sjuk och behöver mediciner och annat ...och en dag kommer han att behöva en ny klaff...frustrationen ligger bara i hur länge vi måste vänta...i värsta fall flera flera år...
  • WhiteAngels
    MysTic PrincesS skrev 2010-07-26 20:01:21 följande:
    Nu har han iaf fått tid för ekg, 1 september. Gick inte tidigare då de har semesterstängt i 3 veckor fram, men var ju en hyfsat snabb tid ändå. 20 min med ekg och sen träff med läkaren. Hur gör dom ekg:t? Ska de ligga stilla eller får de röra på sig?
    EKG får dom ligga på en brits och EKG tar inte spec lång tid.Ul tar längre men här får barnet kolla på en fil unde tiden
  • WhiteAngels
    Vissa tankar skrämmer en ..Jag har nog inte insett eller ser min son som ett hjärtbarn,dels för att vi fick reda på det för inte så lång tid sen och dels efter så många år...

Min son går ofta och lägger sig på eftermiddagen helt slut för att sova...Är det vanligt även när barnen är större??
    Han berättade för mig att han gick och la sig och vilade på fritids oxå...På ett sätt när man tänker på att han kommer behöva en operation någon gång i livet så vill man ha den gjort nu så fort som möjligt...tänk när han börjar skolan,så mycket han kommer missa...Men ovissheten gnager i en ...

• WhiteAngels
    Ingen som har svar på min fråga tidigare ?
    Han ha gått och lagt sig nu igen precis...och jag sitter här och nojjar..
Svar på tråden Hjärtebarnen