MysTic PrincesS skrev 2010-07-24 16:52:23 följande:
Hej alla
Kikar in här en sväng. Har en son på snart 4 år där de upptäckte ett blåsljud på hjärtat i slutet av förra året. Sen tog läkaren tillbaka det inför en operation. Och nu har en annan läkare hört det så det blir utredning. Krånglig historia

Nåja, nu händer det nått iaf.
Pratade lite med en tjej i en annan tråd och hon nämnde ductus. Via googling har jag fått veta att man kan medicinera det, gå via en kateter eller så bli det en operation. Men de fall jag hittat har handlat om barn under 15 mån. Och nu verkar det inte höras hela tiden, utan kommer och går. Kanske därför det missats under så lång tid? Undrar iaf om nån mer haft liknande bekymmer? Hur lång tid tar allt? Vad ska jag vara uppmärksam på osv?
Min son är 6,5 år gammal.När han skulle bli utskriven från bvc inför förskolestart påpekade jag ännu en gång att jag tyckte att han växte för dåligt.Han är för kort för sin ålder.Mellan honom och lillebror som är 4 år yngre skiljer det en enda storlek...
Det påbörjades en utredning där dom kollade födoämnesallergi men dom kunde inte hitta något där varpå vi skickades till barnsjukhuset för vidare utredning till varför han växte så dåligt.Men dom kunde inte hitta någon anledning till det...tills läkaren lyssnade på hans hjärta och upptäcker blåsljud och skickar en remiss tlll barnkardiologen.Jag har hört så mycket om barn som haft blåsljud men att det växt bort.Så någonstans ville jag inte tro att något var fel samtidigt som något inom mig sa att något är fel med hjärtat...Barn med hjärtfel kan ha säme tillväxt
Vi fick en tid hos barnkardiologen ett halvår senare,i maj detta året.Dom tittade på hans hjärta med både ul och ekg.Sedan kom smällen rakt i huvudet på mig.Har nog aldrig varit så apatisk i hela mitt liv...Det visade sig att han har ett hål i hjärtat som växer och blir större för vart år samt bikuspid aortaklaff....Jag har än i dag inte insett att jag faktiskt har ett hjärtbarn.Att hans hjärta har missbildningar...Så nu ska han kollas en gång per år och kommer tt behöva opereras någon gång i sitt liv...Jag avskyr att inte veta nä detta kommer...Men hans blåsljud och tillväxt berodde på hans hjärta...