VeganMaria skrev 2010-02-12 14:47:14 följande:
Vad är största skillnaden på bärsjal och bärsele? Vi har just fått en svindyr (enligt mitt tycke) bärsele från Babybjörn av mina svärföräldrar.
Det beror på vem man frågar.

I min mening är det både mysigare, bekvämare för bäraren och bättre för bebisen med bärsjal. Det sista eftersom bebisen hamnar i grodposition med benen, vilket avlastar rygg och höfter bättre än "hänga-i-string-positionen" som den har med Babybjörn. Men. Står man i valet mellan att inte bära sin bebis särskilt mycket alls eller att bära i Babybjörn är det ändå mycket bättre med Babybjörn (tycker ju jag). Jag känner dessutom mig veterligen ingen som burit i Babybjörn längre än fem månader ungefär för att det sedan blir för tungt, medan jag vet många som bär sina två-treåringar nästan uteslutande i sjal (men vävd sjal då, inte trikåsjal) eller ergonomisk bärsele.
Det är ju förresten en annan grej, tycker man det ser för flummigt ut med bärsjal finns det ju ergonomiska selar som redan små bebisar sitter bra i och som man kan använda ända tills treårsåldern (då bär man på ryggen, som en ryggsäck). Bäst redan från spädisåldern tror jag Manducan är, men andra märken på ergonomiska selar är Ergo, Angelpack och Beco. Jag har en Manduca och en Ergo (dock i nuläget utlånad) om någon vill titta på dem eller testa.
Äh, jag som _inte_ skulle bli värsta bärredskapsambassadören, men ni frågade ju.