Inlägg från: carrots |Visa alla inlägg
  • carrots

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Tack gör alla gratulationer! Om drygt en timme fyller M tre dagar, så vi är nog inne på värsta dygnet med amningen. Jag hade helt glömt bort hur fruktansvärt ont det gör med amningen i början, förra gången kom jag lindrigt undan eftersom jag ammade genom halva graviditeten.. Vi ska ju på återbesök hos BB hemvård idag, och blotta tanken på att spänna på sig bilbältet är otroligt skrämmande! Blä, jag längtar tills brösten vant sig!

• carrots

Jag slapp inte BB trots tidig hemgång.. Jag och M har legat inne på BB i helgen, jag fick infektion i livmodern (några blodklumpar låg kvar och äcklade sig i livmodern) och fick ligga inne för att få antibiotika intravenöst. Nu är jag hemma och äter två sorters antibiotika i tablettform.

Det kändes lite lustigt att ligga på BB med M, hon vägde ju 4200 vid födseln och drygt 4600 i lördags (8 dgr gammal), man märkte att folk stirrade på jättebebisen och nog undrade hur jag lyckats föda tjockisen.

Men idag är jag smärtfri, tog första vagnturen idag (tycker det är lite läskigt med vagn för småbebisar, är mer en sjalmamma, men det gick bra), och åker gärna ner till stan på junta på onsdag.

• carrots

Ja jag börjar ta mig mot mekka, hoppas jag inte blir själv, men jag kan nog roa mig ändå.

Ja planerande ja.. Jag har alltid velat ha syskon, när första barnet var några månader så började vi sukta efter fler båda två.. Det blev lite drygt 1½ mellan de två första (jag skulle dock önskat att det varit lite längre, men då var tvåan väldigt krävande också), och så 2 år och 9 mån mellan tvåan och trean.

Jag känner dock nu att tre barn räcker, jag vill aldrig nånsin föda barn igen. Men sen är jag bara 26 också, är lite orolig att jag ska hinna ändra mig, jag vill nämligen verkligen inte ha någon sladdis då jag är en sån själv.

Rättvaddetär lär jag väl gå höggravid om en sisådär tre år.

• carrots

Maria: Jo tålamod har aldrig varit min bästa gren.. Jag blev less på det "vilda" livet redan vid 21, och sen dröjde det ju inte många månader innan jag hade en bulle i ungen. Det har väl varit både bra och dåligt att få ungarna så tidigt, men största nackdelen är nog just att ha så många fertila år kvar. Största fördelen är väl att man inte blivit bekväm eller skaffat sig dyra vanor.

• carrots

Pingulina: Det låter helt fruktansvärt! Det enda tips jag har som funkade på sonen som väl hade långt ifrån kolik men ändå ont i magen och svårt med gaserna är att knyta in honom i en trikåsjal väldigt tight och dansa runt så hans mage gnids mot din. Det funkade förvånansvärt ofta, och mycket bättre än all annan magmassage och  övningar vi testade.

• carrots
    linaenn skrev 2010-02-11 12:49:24 följande:
    På tal om sjal, den du hade på fikat igår, vad är det för märke? S har pratat om att han vill testa sjal, ja jag också för den delen, och jag har spanat lite på Tradera för att försöka hitta nån till bra pris. Den du hade såg ju riktigt bra ut...
    Ja S hade tydligen pratat med E om det idag när han visade upp M på jobbet. Den jag hade var en Moby Wrap, den är väl typ den billigaste sjalen på marknaden men är helt okej. Just trikåsjal använder väl de flesta bara första halvåret innan de byter "upp" sig till vävd sjal eller ergonomisk sele.

Moby wrap finns hos www.stellaris.se, och en annan bra sida med mycket att välja på är www.edenbaby.se .
  • carrots
    VeganMaria skrev 2010-02-12 14:47:14 följande:
    Vad är största skillnaden på bärsjal och bärsele? Vi har just fått en svindyr (enligt mitt tycke) bärsele från Babybjörn av mina svärföräldrar.
    Det beror på vem man frågar. I min mening är det både mysigare, bekvämare för bäraren och bättre för bebisen med bärsjal. Det sista eftersom bebisen hamnar i grodposition med benen, vilket avlastar rygg och  höfter bättre än "hänga-i-string-positionen" som den har med Babybjörn. Men. Står man i valet mellan att inte bära sin bebis särskilt mycket alls eller att bära i Babybjörn är det ändå mycket bättre med Babybjörn (tycker ju jag). Jag känner dessutom mig veterligen ingen som burit i Babybjörn längre än fem månader ungefär för att det sedan blir för tungt, medan jag vet många som bär sina två-treåringar nästan uteslutande i sjal (men vävd sjal då, inte trikåsjal) eller ergonomisk bärsele.

Det är ju förresten en annan grej, tycker man det ser för flummigt ut med bärsjal finns det ju ergonomiska selar som redan små bebisar sitter bra i och som man kan använda ända tills treårsåldern (då bär man på ryggen, som en ryggsäck). Bäst redan från spädisåldern tror jag Manducan är, men andra märken på ergonomiska selar är Ergo, Angelpack och Beco. Jag har en Manduca och en Ergo (dock i nuläget utlånad) om någon vill titta på dem eller testa.

Äh, jag som _inte_ skulle bli värsta bärredskapsambassadören, men ni frågade ju.
  • carrots

Förresten har jag en Beco också, lånad från en kompis.

• carrots

Vi kanske kommer imorrn, vi också. Man är ju inte så effektiv med en bebis i famnen, så det är bäst att ta tillvara på  alla tillfällen som bjuds om filten ska bli klar över huvud taget!

• carrots

Hehe, jag visste ju om att linaenn åkte in till förlossningen i tisdags, men jag bet mig i tungan på juntan igår för att inte skvallra. Grattis Lina och S!

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4