Inlägg från: marriz99 |Visa alla inlägg
  • marriz99

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

JohannaSL skrev 2010-06-27 00:01:34 följande:
    Hoppas att alla har haft en skön midsommar!

Ska vi inte boka in en lunch eller liknande i veckan? :) 
    Jag är på lunch
    Emmy 100212
  • marriz99
    Lunch café station tisdag 29/6 klockan 11.00 

Johanna och Sami
    Lina och August
    Maria och Emmy
    Emmy 100212
  • marriz99
    Festiz skrev 2010-06-27 17:55:35 följande:
    Åh trist man missar lunchen men vi har det rätt mysigt i stugan i Luleå också :)

Är det någon som har erfarenheter av jordgubbar och bebisar? Mika fick en allergisk reaktion på midsommaraftonen och det måste ha varit pga de jordgubbar jag kom i kontakt med då jag gjorde en tårta. Var väl slarvig med att tvätta händerna och tog i henne. Utslagen såg ut som nässelutslag och ett tag hade hon på hela kroppen, ögonen svullnade osv. Hon har inte reagerat alls när jag ätit jordgubbar och ammat henne. Någon som kan mer om detta?
    Jag vet många som inte kunnat äta jordgubbar då de ammat iaf...men genom hudkontakt vet jag inte
    Emmy 100212
  • marriz99
    VeganMaria skrev 2010-06-28 16:12:48 följande:
    Förresten om nån undrar så äter Myra fortfarande med 45-60 min mellanrum om nätterna...börjar verkligen längta efter ett slut, speciellt som jag vill börja jobba om 8-9 veckor.
    Du är fantastisk som orkar med Maria! Du borde verkligen skämma bort dig själv, gå och få massage eller något. Åsså hoppas vi att Myra pussar och kramar sin mamma mycket när hon får veta vilken uppoffring mamma har gjort=)

Du är så himla duktig!
    Emmy 100212
  • marriz99
    carrots skrev 2010-06-29 13:03:39 följande:
    Vi har aldrig använt termometer! Men vad är grejen, ska det vara över 60 grader för att bakterier ska dö, eller ska det vara exakt 60 grader för att ättemperaturen ska bli lagom direkt? Oavsett vilket tycker jag nog det verkar lite väl nitiskt.. Skönt att Myra gillar gröt med banan iaf!
    Jag känner lite med min egen mun på gröten/maten för att kolla så det inte är för varmt...
    Emmy 100212
  • marriz99

VeganMaria: Jag vill också gå på klädparty!!

JohannaSL:

Jag tänkte så här:

Natt/morgon: ersättning
    Förmiddag: gröt +fruktpure
    Lunch: smakisar+ersättning
    Middag: smakisar +ersättning
    Kväll: välling

Nu för tilfäller ger jag ersättning vid alla ovanstående målen + smakisar vid middag. Me jag tänkte introducera gröt och välling snart i större mål.

Emmy 100212
  • marriz99
    VeganMaria skrev 2010-06-30 19:17:00 följande:
    HJÄLP!
    Bytte just blöja på Myra och upptäckte en massa små maskliknande grejer i bajset på blöjan, det var säkert 30 stycken, ca en halv centimeter långa.
    Kan det vara så att hon fått mask i magen? Därför hon äter så ofta?
    Hon äter bara min mjölk + att hon får lite banan och risgröt till middag.

Känns otäckt med mask :( 
    Så blev Emmys bajs av banan också...så det är lungt Maria!
    Emmy 100212
  • marriz99

Min BVC-sköterska sa idag att det var hög tid att introducera vatten till barnet. Kallt vatten direkt från kranen som får bli rumstempererat. Man kunde ge med sked om man inte vill/kan ge med flaska.

Det är inte för att barnet behöver vattet(de får ju i sig tillräckligt med bröstmjölken/ersättningen) utan för att lära barnet tycka om vatten. Bäbisarna kan ju inom några månader få feber och om barnet inte vill amma/det är mätt måste de ju få i sig vätska från annat håll. Då är det ju bra om de kan/vill dricka vatten.

Emmy 100212
  • marriz99
    Sussieluskan skrev 2010-07-01 19:03:15 följande:

Har fått en tid på barnmottagningen i morgon för att kolla astma/allergi. Han har ju fortfarande förkylningar, men de blir tydligen längre och segare om man har astma/allergi och vi kanske får en mask som han får andas i, det hade Emilia.
    Hon är bra sköterskan, det händer saker och hon är inte omöjlig.

Håll tummarna nu att vi kan få hjälp, vill ju träffa er nångång och inte bara vara fökylda hela tiden

Håller tummarna Sussie!! Kram
    Emmy 100212
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4