linaenn skrev 2011-03-01 23:19:13 följande:
Ja det där med sömnen är upp och ner tycker jag, det är bara att vänja sig antar jag. Just nu är vi inne i en period då August sover väldigt bra *ta i trä* och det är knappt att han säger ett pip på hela natten. Och andra perioder vaknar han och skriker/gråter så att det bara hjälper att få komma över till vår säng och äta välling.
Vi håller dessutom på att försöka "lära" honom att somna själv i sin egen säng nu inför hans flytt in till eget rum snart. Han har de senaste tre nätterna fått vällingen liggande i sin egen säng (och ja jag vet att alla säger att man inte ska göra så men det struntar vi i just för tillfället.

) och då har han accepterat att det är där han ska ligga utan särskilt mycket gnäll eller att han blivit ledsen som han annars blivit då vi gett honom välling i dubbelsängen och sedan försökt lägga ner honom i hans egen säng. Han har visserligen bökat runt en hel del efter att vällingen var uppäten och ställt sig upp, kramat om mig som suttit bredvid hans säng, satt sig ner, pillat på gosedjuren, lagt sig ner, ställt sig upp igen osv. Men jag märkte att tillfällena som han la sig ner blev längre och längre så jag väntade ut honom. Hade han blivit ledsen så hade jag självklart plockat upp honom! Första kvällen tog det 30 min, andra kanske 15-20 min och nu ikväll vände han sig bara om och somnade direkt efter vällingen (det var min sambo som la honom ikväll). Känns superskönt faktiskt även om det varit väldigt mysigt att han somnat bredvid oss i dubbelsängen hittills och att vi sedan lyft över honom i hans egen säng. Men eftersom han ska flytta över till eget rum kan det ju vara skönt att han "kan" somna på egen hand och inte behöver ligga kloss i mamma/pappa för att klara av att göra det. Hittills verkar det ju funkar bra, sen är det väl bara att fasa bort vällingen i sängen till att vällingen äts innan tandborstningen så har vi löst den detaljen också.

Första lilla tanden tittade för övrigt fram förra veckan, det tog sin lilla tid men alla barn är ju olika...

Jag har hört att det inte alls är fel att ge vällingen i sängen bara man borstat tänderna innan. Det är på natten man helst inte ska ge välling( om det inte krävs).
Jag har fattat att den större delen av barnen behöver en flaska välling för att somna. Och baar man borstat tänderna innan så är det OK. Det jag hört är att barnet inte ska somna själv med flaskan i sängen. Anledningen vet jag dock inte.
Så jag har inte alls som ambition att börja borsta tänderna efter vällingen, hon är ju så trött då. Det skulle ju störa mer än hjälpa att börja borsta tänder då.
Skönt att August är inne i en period då han sover bra.