Inlägg från: marriz99 |Visa alla inlägg
  • marriz99

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Jag brukar ge Emmy gröt på kvällen, men då brukar hon gå från trött till pigg och hon vill vara uppe minst en timme längre. Sedan måste jag ge henne ersättning för att hon ska somna.

Problemet är att kvällarna dras ut på så länge och nu vill jag att hon ska somna tidigare( somnar kl 23 idag). Så jag tänkte att jag skulle prova välling. Mättande som gröt och sövade som ersättning=) Perfekt!!

MEN hon tokvägrade och blev alldeles hysterisk och skrek rakt ut. Fösökte med olika flaskor och olika nappstorlekar men hon vägrade äta.

Har ni också haft vällingvägrare och hur löste ni det???

Emmy 100212
  • marriz99

Hemma-hos-fika, onsdag 18/8 kl 14.00 (hos Sofia på Berghem?)
    sofiaah (Sofia & Amanda)
    Katharina & Astrid
    Sofia och Astrid
    Maria och Emmy

Emmy 100212
  • marriz99
    carrots skrev 2010-08-16 15:11:21 följande:
    Sussie: Här visas det absolut också missnöje, och vi försöker gå henne tillmötes så ofta som möjligt, blir hon ledsen i vagnen har hon säkert bra anledning till det och vi tar upp henne direkt. Jag har aldrig fattat varför föräldrarna ska börja trilskas på pin kiv faktiskt. Manipulerande från de små kommer först flera år senare, och vi tar inga onödiga maktkamper bara för att barnen ska lära sig vem som bestämmer, det vet de nog ändå. Svarar man på bebisarnas signaler så blir de trygga, det tror vi fullt och fast på i den här familjen.
    Så gör vi med!
    Emmy 100212
  • marriz99

Vi har veckan " from hell" just nu. Hon sover i halvtimmesintervall på natten. Ligger och gråter/skriker var 30 :e minut hela natten varje natt nu...pust och stön.

Jag kommer på fikat om det är fint väder så hon kan sova ute i vagnen( hon brukar sova runt 14-15).  Jag kollar prognosen innan jag åker. Hoppas på det fär jag vill verkligen träffa alla en gång innan jag börjar jobba 1 sep.

Emmy 100212
  • marriz99
    sofiaah skrev 2010-08-18 17:49:58 följande:
    Tack för idag allihopa, så trevligt att ni kom hit! Det gick ju rätt bra att vara här trots att vi blev många, tror vi var 26 stycken sammanlagt. Det kändes som på öppna förskolan ungefär. :)

Amanda somnade, efter att ha ätit, typ 10 minuter efter att sista gästerna hade gått, haha, man blir tydligen trött av att vara bebisvärdinna. 

Anna (Festiz): Du glömde din kakform, plus att det var någon som glömde en avlång plastlåda med marinblått lock. Jag tar med de sakerna till nästa träff eller också är ni välkomna förbi igen. 

Ha en trevlig kväll! 
    Det var min plastlåda=)
    Emmy 100212
  • marriz99
    Måndag 23:e kl.13.00 playdate för småttingarna, umgänge for the mamas hos Katharina :)

Sussie och Linus
    Maria och Myra
    Maria och Emmy
    Emmy 100212
  • marriz99
    VeganMaria skrev 2010-08-22 18:36:49 följande:
    Jo! Vi skulle kunna köra fotograferingsdag nån gång (i samband med t ex fika) där man blir fotograferad mamma med barn med nån bra kamera och kanske lite extra fina kläder och en snygg bakgrund (vi har en bra t ex) och kanske ett gruppfoto på hela mammagruppen =)
    Vilka bra ideer du kommer med Maria!

Jag är på alla aktiviteter som sker kvällstid eftersom jag jobbar heltid!!
    Emmy 100212
  • marriz99
    VeganMaria skrev 2010-08-27 10:56:29 följande:
    Nu kommer två frågor från mig...

1. Nån som använder Philips Babymonitor? www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/...#tProductTabcontent
    Funderar på att gå och köpa den idag, nån som vet om den är bra och fungerar utomhus?

2. Nån som använder babyhinken som följde med boxen på Barnens Hus? Är den bra? Eller är det värdare att köpa en större som kanske blir billigare i drift i längden? (Med tanke på vad påsarna kostar osv).

Tacksam för svar :)
    Philips monitorna fungerar kanon...både inomhus och utomhus. Jag har använt den mest utomhus. Den är så känslig ibland att man hör fåglarna kvittra utifrån..

Jag använder hinken från boxen. Det är jättebra!
    Emmy 100212
  • marriz99
    Trevlig kväll för festsugna mammor. Lördag 18:e September. (Plats ?)

Johanna
    Sofia
    Carro
    Klur 
    Tora
    Katharina
    Maria
    Emmy 100212
  • marriz99

Hoppas ni får trevligt tjejer. Jag måste tyvärr avboka...Jag har åkt på en förkylning så jag är väldigt hängig.

Jag hänger på nästa gång, saknar ju er massor nu när jag jobbar'!

Emmy 100212
  • marriz99

Jag ger Emmy välling i famnen varje kväll kring 21. Då blir hon supertrött och somnar direkt när jag sedan lägger henne i sängen. Frid och fröjd varje kväll. MEN hon är så himla strulig på nättera och har varit det i 2 månader nu.
    Hon vaknar till och skriker 1 gång i timmen från kl 1 och framåt ( man stoppar i nappen och hon somnar om). Hmhm.

Fast de senaste tre nätterna har hon vaknat kl 2 och gallskrikit och blivit pigg. Hur gör ni då?? Jag ger henne en flaska välling igen och då somnar hon om. Var hon hungrig då eller skulle ni ha försökt söva henne utan mat?

Det är det här jag tycker är jobbigt...jag tycker alla pratar om att vid halvåret ska bebisarna sluta äta på natten. Ska man prova köra nån metod om de vaknar på nätterna. Men tänk om barnet faktiskt är hungrig?

Hur gör ni?

Emmy 100212
  • marriz99

Hej!

OJOJOJ vilken natt säger jag bara...

Vi har börjat med mjölkfritt åt Emmy och hennes mage har blivit mycket bättre. Dock vaknar hon fortfarande( sedan 2 månader tillbaka) och vill ha nappen typ en gång i timmen efter kl 01:00. Men detta har vi vant oss vid nu så det får gå.

Men Emmys idioter till föräldrar gav henne nån 8 månaders burk med fisk igår. Den var vit och då borde det ha ringt en klocka att den innehåller mjölk. Nä men,,,hopn glufsade ju i sig hela burken. Å jäsiken vad hon har skrikit inatt, helt panikartat i 2 timmar...voi voi voi

Vi ger mat på natten iaf om hon vaknar till och är pigg. Då brukar hon somna om direkt

Emmy 100212
  • marriz99
    anirahtak skrev 2010-10-12 09:57:01 följande:
    Hejhej!

Jag har nu kommit hem från en vecka i Finland med bröllop för min storebror och annat roligt..skööönt att vara hemma. Det tyckte nog Astrid också eftersom hon sov hela natten utan att vakna en enda gång..:)

Men annars tänkte jag fråga om någon här äter Cerazette minipiller? Jag började med dem för några veckor sedan men tänker inte fortsätta. Jag får nässelutslag över hela kroppen som kliar så jag blir tokig så det var inget bra alternativ för mig.. Jag har med andra ord 2 oöppnade kartor som jag kan sälja bort för en symbolisk summa om någon annan kan ha bättre nytta av dem..
    Jag har slutat med Cerazette också. Jag började må illa och fick gravidsymptom hela tiden. Så jag fick panik och 4 graviditetstest senare så bestämde jag mig för att sluta. Jag tappade min mens också och mitt psyke pallar inte att inte få kvittot  på att man inte är gravid. Det sista vi vill just nu är att ha ett till barn.

Så jag har en karta att skänka bort..
    Emmy 100212
  • marriz99

Jag och sambon är så ovilliga till ett syskon till så här snabbt att vi t.o.m övervägt avhållsamhet:)
    ( sambon tycker väl att vi redan levet i avhållsamhet så vad blir skillnaden??!..hehehe)

Så angående kondomer, jag har bara använt det en enda gång när jag var 15. Så jag vet för tusan knappt hur man gör 28 år gammal.HAHAHA!!! Skrattande

Skämtåsido....det är svårt det här med preventivmedel. P-piller ( Trionetta) har ju funkat kanon i över 10 år, men eftersom vi vill ha syskon inom några år så orkar jag inte börja med dom igen. Grejen är ju att när man slutar med dom kan det ju ta upp mot ett år innan mensen kommer tillbaka...

hmhmhm...kanske man skulle prova gummit då

Emmy 100212
  • marriz99
    VeganMaria skrev 2010-10-16 15:57:55 följande:
    Provar en sista gång ;)

VI HAR FÅTT NY LÄGENHET - WOHOOO!!

En stor 4:a på Öbacka (Bostadens hyreshus) där typ allt ska bytas ut (tapeter, golv, skåpluckor) och med balkong i söderläge. Känns toppen! vi stod 7a i turordningen men fick igår veta att vi fått den - så himla kul!!
    Åh grattis!!! Så sjukt bra!!
    Emmy 100212
  • marriz99
    carrots skrev 2010-11-21 10:12:41 följande:
    Gaah, jag trodde vi gjort bort niomånaderskrisandet men det var visst bara dagtid vi gjort det, nu är det nattetid som skall avklaras. :-/ Majlis kan lätt vakna sju gånger mellan kl 19 när hon somnat och typ 21:30 när jag går och lägger mig, och sen fortsätter natten i liknande stil. Det går över, det går ööööver, är tidens mantra.
    Same shit here!
    Emmy 100212
  • marriz99

Kramar till er Jassi. Hoppas verkligen att ni får en diagnos snabbt. Ovissheten är ju det jobbigaste. KRAM

• marriz99
    linaenn skrev 2011-03-01 23:19:13 följande:
    Ja det där med sömnen är upp och ner tycker jag, det är bara att vänja sig antar jag. Just nu är vi inne i en period då August sover väldigt bra *ta i trä* och det är knappt att han säger ett pip på hela natten. Och andra perioder vaknar han och skriker/gråter så att det bara hjälper att få komma över till vår säng och äta välling. 

Vi håller dessutom på att försöka "lära" honom att somna själv i sin egen säng nu inför hans flytt in till eget rum snart. Han har de senaste tre nätterna fått vällingen liggande i sin egen säng (och ja jag vet att alla säger att man inte ska göra så men det struntar vi i just för tillfället. ) och då har han accepterat att det är där han ska ligga utan särskilt mycket gnäll eller att han blivit ledsen som han annars blivit då vi gett honom välling i dubbelsängen och sedan försökt lägga ner honom i hans egen säng. Han har visserligen bökat runt en hel del efter att vällingen var uppäten och ställt sig upp, kramat om mig som suttit bredvid hans säng, satt sig ner, pillat på gosedjuren, lagt sig ner, ställt sig upp igen osv. Men jag märkte att tillfällena som han la sig ner blev längre och längre så jag väntade ut honom. Hade han blivit ledsen så hade jag självklart plockat upp honom! Första kvällen tog det 30 min, andra kanske 15-20 min och nu ikväll vände han sig bara om och somnade direkt efter vällingen (det var min sambo som la honom ikväll). Känns superskönt faktiskt även om det varit väldigt mysigt att han somnat bredvid oss i dubbelsängen hittills och att vi sedan lyft över honom i hans egen säng. Men eftersom han ska flytta över till eget rum kan det ju vara skönt att han "kan" somna på egen hand och inte behöver ligga kloss i mamma/pappa för att klara av att göra det. Hittills verkar det ju funkar bra, sen är det väl bara att fasa bort vällingen i sängen till att vällingen äts innan tandborstningen så har vi löst den detaljen också. Första lilla tanden tittade för övrigt fram förra veckan, det tog sin lilla tid men alla barn är ju olika...
    Jag har hört att det inte alls är fel att ge vällingen i sängen bara man borstat tänderna innan. Det är på natten man helst inte ska ge välling( om det inte krävs).

Jag har fattat att den större delen av barnen behöver en flaska välling för att somna. Och baar man borstat tänderna innan så är det OK. Det jag hört är att barnet inte ska somna själv med flaskan i sängen. Anledningen vet jag dock inte.

Så jag har inte alls som ambition att börja borsta tänderna efter vällingen, hon är ju så trött då. Det skulle ju störa mer än hjälpa att börja borsta tänder då.

Skönt att August är inne i en period då han sover bra.
    Emmy 100212
  • marriz99
    FridaSofia skrev 2011-03-02 21:11:25 följande:

Men i samband med sluta med välling i sängen införde sambon att hon fick hålla i handen o somna vilket egentligen bara bytte ut närheten av flaskan mot kroppskontakt :/ Men nu har vi tagit tag i även det så nu lägger vi henne i sängen o säger godnatt sen går vi ute efter någon minut. Skriker hon brukar vi bara öppna dörren o säga det är natt somna om o hon lägger sig faktiskt ner o somnar. Sambon spec har magiska krafter för han får henne o somna om 06 på morgonen bara genom att säga att det ännu är natt o att hon ska sova ;) Så peppar peppar peppar så har hon sovit i princip hela nätter i 2v (sedan vi slutade med kroppskontakten vid insomning) men jag törs inte sova med henne så sambon har sovit med henne så jag fått sova ut.. dessutom har jag börjat jobba så sömnen behövs.. :S

Men va härligt för er att Emmie börjat sova hela nätter,¨

Vi krånglar fortfarande sedan hon föddes med nappen på natten. Den faller ut då hon somnar, men hon vaknar typ 1ggr/timme och vill ha den igen. Pust och stön. Jag och min sambo kör varannan natt med istoppningen av tutten.

Har någon här något tips till oss gällande detta? Hon har aldrig nappen på dagen utan bara när hon sover.

Vi trodde det bara var en fas först men nu efter typ 8 månader så kanske man borde inse att det inte bara är en fas..hehe..
    Emmy 100212
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4