• LiaW

    Jordens undergång?

    Det sägs ju att jorden ska gå under 21 december 2012. Jag blir verkligen livrädd när jag tänker den tanken. Just 21 december, inte på nyårsafton som alla andra gånger då jorden skulle gått under, utan 21 december. Jag har en rätt paranoid personlighet & att det snöar så förbarnnat ute gör inte tanken lättare. Känns som vi håller på att begravas av all snö. Är det så som det sägs att det är år 2012 det kommer att ske, ja då är det bara 2 år kvar.. Jag vill veta vad ni tror..

  • Svar på tråden Jordens undergång?
  • Gnagarn
    Ja, inte kommer vi begravas av all snö iallafall (även fast jag börjar bli less på kylan nu, inte snön).

    Angående undegångs teorin så har det säkert funnits miljoner sådana och ingen har stämt hitills så varför skulle denna stämma? Vi lever nog vidare ska du se tills vi dör  .
  • sandrablom

    det är inte att jorden ska gå under, det är att en ny era ska börja.
    mayafolkets kalender ta slut då.
    men tror inte nått händer då, min kalender tar slut 31 december, inte händer det nått då.

  • Fawlty Towers

    Jag tror att vetenskapens alla otroligt kunniga människor skulle vara oerhört nervösa och jobba febrilt för att stoppa detta om det vore sant.
    Dom sover gott om nätterna.

    Och snön ska du vara glad åt, inte oroa dig över. Förr var dessa vintrar jättevanliga, och då fanns inte de resurser vi har idag med tex plogbilar. Snön kommer inte att begrava oss, landet och världen har sett betydligt värre snöhögar än dom här.

    Du, försök att leva mer i nuet. Tänk mer "just precis nu är jag här, och här är det bra".

  • LiaW

    Ja..det är nog så att jag ska försöka att inte sväva iväg i tankebanorna..


    sandrablom skrev 2010-01-31 22:31:21 följande:
    det är inte att jorden ska gå under, det är att en ny era ska börja.mayafolkets kalender ta slut då.men tror inte nått händer då, min kalender tar slut 31 december, inte händer det nått då.
    Kul svar :) skrattade lite när jag läste ditt svar..
  • morzan4

    Jag tror inte att nån människa kan veta ett datum då jorden ska gå under. Så jag tycker inte att du ska oroa dig för detta alls.

  • Pentagram

    hem.passagen.se/robbano/domedag/

    Här har du en omfattande lista över olika datum världen skall gå under, många av dem redan passerade...

    Ärligt talat, folk har förutspått världens undergång sedan tidernas begynnelse och ingen har haft rätt hittills. Varför tror du att världen skall gå under bara för att gammal kalender tar slut? Eller för att det råkar vara mycket snö i januari-februari?... Paranoia i all ära, men det enda som kommer hända i det här fallet är att när världen tickar vidare som om inget hänt kommer några new-age:are att förklara att det beror på en felräkning att och att det EGENTLIGA undergångsdatumet är [något framtida datum] medan andra kommer att hävda att vi nu gått in i en ny era men att detta bara är uppenbart för de särskilt upplysta. Vissa förklaringar, och väglädning till hur du skall nå din högsta andliga potential i den nya eran, kan endast erhållas genom att köpa någon gurus bok för 350 spänn.

  • Kultist

    Vid alla gudar! Jag tittade just i min kalender också och insåg att den OCKSÅ tar slut vid årsskiftet! Världen kommer gå under! Vad skall jag ta mig till?! PANIK!

  • Pentagram
    Kultist skrev 2010-02-02 12:35:53 följande:
    Vid alla gudar! Jag tittade just i min kalender också och insåg att den OCKSÅ tar slut vid årsskiftet! Världen kommer gå under! Vad skall jag ta mig till?! PANIK!
    Köp tioårskalendrar var femte år...
  • ViceGuy

    Tills undergången bekräftats vetenskapligt så håller jag mig lugn :)

    Vetenskapen har haft rätt i allt hittills så det känns som något man kan lita på.

  • Gnagarn
    ViceGuy skrev 2010-02-19 15:03:09 följande:
    Tills undergången bekräftats vetenskapligt så håller jag mig lugn :)Vetenskapen har haft rätt i allt hittills så det känns som något man kan lita på.
    En riktigt intressant kommentar. Finns det egentligen nån sak som "vetenskapen" har haft rätt i utan att behöva andra sin ståndpunkt gång på gång på gång?

    Det enda vi egentligen kan veta är väl att det vi vet idag inte kommer att vara den rådande sanningen i framtiden? Eller?
  • Kjell2
    ViceGuy skrev 2010-02-19 15:03:09 följande:
    Tills undergången bekräftats vetenskapligt så håller jag mig lugn :)Vetenskapen har haft rätt i allt hittills så det känns som något man kan lita på.
    1926 fick Fibiger Nobelpris då han upptäckt att maskar framkallar cancer. Något som senare visat sig felaktigt

    Vetenskapen har ofta rätt men långt ifrån alltid.
  • KristenTjej84

    Jag är kristen, och tror inte världen kommer gå under 2012 jag heller.. men är övertygad om att något stort kommer att hända då, kanske en väldigt stor


    jordbävning eller kanske ett större krig börjar någonstans..
    en profet från ett kristet program som hade fått veta lite om vad som kommer ske i framtiden..hörde att en ängel sa "ve" över just år 2012. 
    Det återstår för oss att se exakt vad som sker, men tror inte jorden går under.
    Enligt en dröm jag fick, så hände det som skedde i filmen under år 2012 först 12 år senare..dvs 2024..
    Vissa av dom profetiska drömmarna jag haft har hänt på riktigt, så kan ju ha varit en dröm från gud..som sagt det återstår att se.
  • mindless
    KristenTjej84 skrev 2010-02-20 23:52:32 följande:
    Jag är kristen, och tror inte världen kommer gå under 2012 jag heller.. men är övertygad om att något stort kommer att hända då, kanske en väldigt stor jordbävning eller kanske ett större krig börjar någonstans.. en profet från ett kristet program som hade fått veta lite om vad som kommer ske i framtiden..hörde att en ängel sa "ve" över just år 2012.  Det återstår för oss att se exakt vad som sker, men tror inte jorden går under. Enligt en dröm jag fick, så hände det som skedde i filmen under år 2012 först 12 år senare..dvs 2024.. Vissa av dom profetiska drömmarna jag haft har hänt på riktigt, så kan ju ha varit en dröm från gud..som sagt det återstår att se.
    Ja, vad är oddsen för att något stort inte kommer att hända? Hur många av de senaste 15 åren har varit helt förskonade från terrorattacker, vulkanutbrott, jordbävningar och andra katastrofer?

    Om nu ängeln satt inne med facit och kände ett behov av att ge en hint om framtiden, kande han inte varit lite mer specifik? Hade han bara "ve" att säga kunde han väl lika gärna varit tyst. Till vilken nytta skulle denna informattion vara tänkte han?
  • ViceGuy
    Kjell2 skrev 2010-02-19 15:47:58 följande:
    1926 fick Fibiger Nobelpris då han upptäckt att maskar framkallar cancer. Något som senare visat sig felaktigtVetenskapen har ofta rätt men långt ifrån alltid.
    Vilket betyder att vetenskapen nu har rätt? Klart man inte jämt har rätt från början, snarare tvärtom, men i slutändan får man den mest korrekta faktan genom vetenskap. Just med tanke på att teorier förändras/förnyas med kompletterande information.

    Jag säger inte att undergången garanterat kommer upptäckas snabbt nog med hjälp av vetenskap, men ska man hellre tro på alla miljoner undergångs-gissningar genom tiderna så kommer man ha fel alla gånger.
  • Pelleping

    Och det är inte första gången jorden skall gå under heller. Enligt Jehovas Vittne skulle jorden gå under 1975 (tror jag det var) men så blidde det inte.

  • Free Spirit

    Jeg vet at vi lever i den siste tid og at enden ER nær..men 21 december 2012?
    Puff, det tror ike et smak på..

Svar på tråden Jordens undergång?