• Axan

Ersättning från Trygg Hansa för vanprydande ärr!

Sitter och funderar över hur jag ska gå till väga med min äldsta sons ersättning för ett ganska stort ärr mellan ögonbrynet och ögat som han fick vid ett fall för snart 2 år sen.

Anmälde skadan och skickade in bilder till Trygg Hansa, fick förra veckan ett brev där det va klart att han får 4900 i ersättning. Papper för omprövning medföljde.

Jag kan själv känna att detta är för lite, pengar är alltid pengar men när jag läst/hört andra barn som får mycket högre ersättningar för ärr som är betydligt mindre och inte sitter på lika synliga ställen, blir jag ju lite fundersam.
    Betalar trots allt 200 kr per barn i månaden. Han kommer ju att ha detta ärr livet ut och de sitter ju på ett ställe som aldrig går att "dölja".

Finns det någon som känner igen sig i detta med Trygg Hansa och gjort en omprövning, hur gick de sen isf?

• Svar på tråden Ersättning från Trygg Hansa för vanprydande ärr!
  • Axan

Tack för alla svar!
    Jag tänker prova att ringa Försäkringsnämnden, en fristående instans som kan överpröva beslut och se vad dom säger.

• Joico

Tycker det låter rätt lite, framför allt om det sitter i ansiktet. Har också hört att folk fått rätt mycket, mer 10-20.000 än 4900.

I mars är det 2år sedan jag opereades för blindtarmen och det sitter ju ändå på magen, hur lite pengar skulle jag isf få... hmm.

Nä överklaga tycker jag!

• Frogstomp

jag fick höra att man får mer pengar om man har ett ärr i ansiketet..?
    Jag fick runt 16000 för ett ärr på höften... rätt stort dock..!!

men jag överklagade först och fick då mer pengar, så till slut blev det 16 tusen...

• Dosan73

Hej! Vi har vänner vars dotter blev hundbiten i ansiktet och fick ett ganska fult ärr. Jag tror (nu är jag inte helt säker) att de fick ca 25.000-30.000 kr.

• hyschad

Det beror helt på i vilken ålder och utav vilken storlek/färg ärret har. De har olika tabeller som de får matcha ihop gällande bredd/längd/färg på ärret och såklart vart det sitter. Nu läste jag inte så noggrannt så jag vet inte om du skrev hur stort det var, men för att över huvudtaget vara i ansiktet så kanske det var lite litet. Du kan ju alltid testa att överklaga, blir du nekad så kan du ju inte få så mycket mer än ett nej.

Jag fick 12.000 för ett operationsärr (10 cm och 1 cm brett) som jag har på ena knäet.

• cii

Spännande. Sitter i telefon med Länsförsäkringar nu.
    En förskolelärare välte ner en tavellist i pannan på min dotter 1,5 år förra månaden.

Hmmm bevakning på ärendet i TVÅ år innan vi ska skicka in bilder och det ska utredas. ?! Ja ja...

• cii

Hur är det då med sonen förresten undrar jag. Nu har jag redan lagt på luren!

För 1,5 år sedan så ramlade han in i en byrå i hallen, han har ett nästan 3 cm långt ärr mitt i pannan. Kan man anmäla det i efterhand?

• hyschad

Du har tre år på dig att anmäla en skada innan det preskriberas, kravet är att när det hände så måste ni ha uppsökt läkare så att det står dokumenterat i journalen. Har ni gjort det så är det inga problem att anmäla efter 1.5 år.
    Det där med 2 år kan stämma det med, det är för att ärret ska ha hunnit blekna så mycket som möjligt innan det blir någon fråga om ersättning, sen har vissa försäkringsbolag 1 år medan andra har 2 år.

• cii

Okej. Tack för svaren. Ja vi var inne på jourcentralen med honom, så han fick tejpas ihop. Syns väldigt bra idag på stackarn, ännu mera när han är solbränd.
    Jag ska ringa jourcentralen ikväll för att kolla upp datum.

Tack!

• Nena00

Min dotter på 13år har ett ca 32cm ärr efter ryggen, efter sin skolios operation,börjar rätt högt upp så det syns om hon har linnen, baddräkt osv. Fick nyss reda på från försäkringsbolaget att de skulle betala ut 11.000 Detta är enligt mig åt helvete för lite?! Någon som har varit med om något liknande? Vi har trygghansa.

• CFl

Hej

Hur löste det sig för dig Nena00 och övriga på tråden? Min dotter har två ärr, ett högt upp på ryggen, ett mellan brösten, båda är ca 2-3 cm långa. Trygg-Hansa har nu beslutat om 9000kr för ersättning för ärren. Det är alldeles för lite som jag ser det... Någon som har bra tips/erfarenheter hur jag ska gå vidare?

• Henkeblahbla

Hur mycket eller lite ersättning ni än får, så föreslår jag att ni placerar det i något bra sparande med låg till mellan-risk åt era barn, så finns i alla fall möjligheten att pengarna hinner växa till sig tills barnen blir äldre. (Jag förutsätter att ni inte förbrukar deras försäkringspengar själva Guld i mun).

Svar på tråden Ersättning från Trygg Hansa för vanprydande ärr!