• Billabong

    Tvillingar (eller fler!) maj, juni och juli 2009 - FÖRÄLDRATRÅDEN, del 4

    Tvillingar (eller fler!) maj, juni och juli 2009 - FÖRÄLDRATRÅDEN, del 4


    Hej och välkomna till diskussionstråden för oss som fick tvillingar (eller fler) i maj, juni eller juli 2009.

    Vissa av oss hittade varandra redan som gravida, andra har tillkommit sedan barnen fötts. Vill du vara med i vårt härliga gäng, så är du varmt välkommen!
    Här är födda-listan för de som är med i tråden:


    Helena D: 9 april (BF 8 maj), två flickor: Elsa (2150 g, 42 cm) och Agnes (2385 g, 44 cm). Akutsnitt, 35+5.
    Zhoe: 20 april (BF 3 maj), en flicka och en pojke: Jolie (2750 g, 46 cm) och Sam (3010 g, 49 cm). Planerat snitt 38+0.


    Pojkarnasmamma: 23 april (BF 15 maj), två pojkar: Albin (2640g, 47cm) och Elias (2085g, 44cm), Vaginalt, 36+5.
    Jabaes: 30 april (BF 20 maj), två flickor: Yazmine (2695 g, 47 cm) och Nellie (2298 g, 46 cm). Planerat snitt, 36+5.


    Vitros: 1 maj (BF 2 juni), en pojke och en flicka: Felix (2220 g, 44 cm) och Ebba (2385 g, 46 cm). Akutsnitt, 35+2.


    Lapizztola: 10 maj (BF 7 juni), en pojke och en flicka: Winzent (2880 g, 47 cm) och Ängla (2540 g, 50 cm). Vaginalt resp. katastrofsnitt, 36+0.


    Tjorven07: 10 maj (BF 28 maj), två pojkar: John (2760 g, 46 cm) och Arvid (2785 g, 46 cm). Vaginalt, 37+2.


    Tickollina: 11 maj (BF 13 juni), en flicka och en pojke: Vera (2455 g, 47 cm) och Axel (2035 g, 42 cm).  Akutsnitt, 35+1.
    Allic: 12 maj (BF 15 juli), en pojke och en flicka: Felix (1530 g, 41 cm) och Klara (1645 g, 40 cm). Vaginalt, 30+5.
    wallis: 22 maj (BF?), en flicka och en pojke: Julia (2840 g, 49 cm) och Loa (1960 g, 47 cm). Vaginalt, 38+4.


    NochN: 25 maj (BF 7 juni), två pojkar: Ludvig (2585 g, 45 cm) och Viktor (2190 g,  44 cm). Vaginalt, 38+0.
    Kattmamma: 4 juni (BF 3 juni), två flickor: ? (3330 g, 50 cm) och ? (2725 g, 48 cm). Vaginalt, 40+0.


    Rikku: 4 juni (BF 28 juni), en flicka och en pojke: Linnea (2268 g, 42 cm) och Liam (2214 g, 43 cm). Vaginalt, 36+3.


    Majsan69: 6 juni (BF ?), en pojke och en flicka: Rasmus (3200 g, 49 cm) och Amanda 3225 g, 50 cm). Vaginat, ?.


    Tvillinggravid: 10 juni (BF 13 juni), två pojkar: Oskar (3620 g, 51 cm) och Melker (2975 g, 50 cm). Planerat snitt, 39+3.


    Pckattis: 11 juni (BF 4 juli), två pojkar: Alwin (2700 g, 46 cm) och Melwin (2560 g, 46 cm). Vaginalt, 36+4.


    emmafriden: 14 juni (BF 11 augusti), två pojkar: Anton (1895 g, 43,5 cm) och Edward (1265 g, 42 cm). Akutsnitt 31+4.


    GullpuckotMe:29 juni (BF 24 juli), två flickor: Freja (2510 g, 48 cm) och Livia (2400 g, 47 cm). Vaginalt, 36+2.


    Twins: 8 juli (BF ?), två pojkar: Kevin (? g, ? cm) och Viktor (? g, ? cm). Vaginalt, 38+0.


    JennyE85: 16 juli (BF 20 juli), två flickor: Linnea (2950 g, 49 cm) och Ebba (3020 g, 50 cm). Vaginalt, 39+3.


    Sara 75: 16 juli (BF 11 juli), två pojkar: Oskar (3765 g, 53 cm) och Gabriel (2080 g, 45 cm). Akut-/katastrofsnitt, 40+4.
    fenja: 17 juli (BF 31 juli), två pojkar: Marcus (2705 g, 48 cm) och Martin (2335 g, 47 cm). Akutsnitt/Planerat snitt, 37+5.
    Bondfia: 7 augusti (BF 21 augusti), en pojke och en flicka: Elon (3750 g, 49 cm) och Ida (2350 g, 48 cm). Snitt, 37+6.


    Våra tidigare trådar

    Väntar-tråden, del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m38750611.html

    Väntar-tråden, del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m41819724.html

    Väntar-tråden, del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m44020776.html

    Föräldratråden, del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m43580029.html

    Föräldratråden, del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m46091042.html

    Föräldratråden, del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m48459714.html


  • Svar på tråden Tvillingar (eller fler!) maj, juni och juli 2009 - FÖRÄLDRATRÅDEN, del 4
  • Helena D
    Tickollina skrev 2010-02-16 10:17:00 följande:
    Helena D: Jag håller tummarna fr att det inte är någo far amed Agnes och att vätskan frsvinner av sig själv. Skönt att hon är så pigg som du säger så att det talar för att det inte är någon fara. Tråden är ju till för att bubbla ur sig...både positivt och negativt. Vi vill ju vet ahu dte är med alla tvillingar =) Förresten använder ni ordet tvillingar? Jag har insett att jag inte gör det, utan tilltalar dem med namn hela tiden. Ja blir till och med paff när andra tex frågar: Hur är det med tvillingarna? Jag tar absolut inte illa upp på någe sätt, men jag vill att e ska var atvå individer. Vet att de kommer att vara det framför allt eftersom de är av olika kön.
    Jag är som du, använder deras namn (eller smeknamn) istället för "tvillingarna". Det gör även de närmaste; det är mest utomstående som inte känner dem så väl som kallar dem för "tvillingarna". Tycker det är viktigt att visa att de är individer och inte bara tvillingar.

    Däremot en annan grej som jag tänkt på: vid de tillfällen då jag träffar nya människor och bara har med mig ett barn känns det jättekonstigt att inte berätta att Agnes/Elsa har en tvilling hemma. T ex i fredags, i väntrummet på SÖS när en annan mamma frågade hur gammal hon är var jag tvungen att lägga till "hon har en tvillingsyster hemma" och berätta om Elsa. Och idag när jag var ute och gick med bara Agnes i vagnen (Elsa är ju sjuk) kändes det helmysko. Någon som känner igen sig i detta med att man hela tiden känner behov av att berätta om den andra tvillingen? Så kanske alla föräldrar känner i och för sig, tvillingar eller inte.
  • NochN

    Ja men då tar jag stafettpinnen och skriver lite gladare direkt då

    VI ÄR FRISKA!

    Äntligen börjar killarna bli sina glada goa "jag" igen, så otroligt skönt! Även magarna börjar funka som vanligt igen, men det har tagit tid. Och vi är fortfarande på majsvälling och snäll mat. Det enda som fortfarande är tungt är sömnen. Vi får det bara inte att funka.. Förra veckan hade jag mardrömsnätter då killarna var vakna flera timmar varje natt. På dagarna gick jag omkring i ett töcken.. Men jag hoppas att det kommer bli bättre nu igen när magarna kommer allt mer i ordning .

    Wallis och vitros: Jättefina bilder!

    Wallis: Måste också prova ditt bröd! Var på g i helgen men saknade ett par ingredienser..

    Helena: Skickar en kram, det är säkert ingen fara! Bra att de kollar lite extra för säkerhets skull. Hoppas tjejerna kryar på sig och du slipper eländet!

  • Vitros

    HelenaD: bra att de har kollat, och bra att du låter så klok! Jag håller tummarna att det försvinner av sig självt på ett knix!


    Felix har också ganska stort huvud, men det har de inte kommenterat på (än i allafall) 
    Jag hade också stort huvud i den åldern och fick gå på utredning på Sahlgrenska för att se om jag hade vattenskalle (men då kunde jag inte heller sitta fast jag var 8 månader...) Det var dock ingen som helst fara, och nuförtiden har jag ett ganska litet huvud :)
    Tickolina: jag har funderat på samma sak, säger väldigt sällan "tvillingarna" själv, möjligtvis om jag pratar med någon jag inte känner och ska benämna att jag har två barn i samma ålder :)
    Jag tar dock inte illa upp om någon annan säger tvillingarna.
  • Vitros

    oj, nu hann ni skriva lite mellan (blir ju glapp ibland från när man börjar skriva tills man "postar det" :)


    HelenaD: har inte varit ute så mycket bara med en av dem (hm, kanske man borde?) men när vi tex har varit på fest och maken har haft den ena och jag den andra så har jag märkt lite samma sak, tex när någon då frågar "och vad heter den här lille killen" så svarar jag typ "han heter Felix, och där borta är hans syster". Kanske lite knäppt ;)
    NoN: Sååååå skönt att ni mår bättre!! Håller tummarna för att ni får knas på nätterna snart också! Sover grynen på dagen? Hinner du sova något då så att du orkar?
  • Helena D

    Oj, vad mycket man hinner hänga här när man är två som är hemma. :)

    NochN, HURRA för att ni äntligen är friska! Ni har ju haft det jättejobbigt de senaste månaderna, så nu hoppas vi att ni slipper allt vad sjukor heter tills... tja, ska vi säga tills småttingarna börjar dagis? :)

    Vitros, intressant att höra om huvudomfångsutredningar (är det ett ord?) från den sidan. Jag hoppas ju att det ska bli en parantes även i Agnes liv, men det är svårt att lägga band på mammanerverna. Hoppas vi får en röntgentid snabbt.

    Här kommer en nytagen bild på Agnes. Inte tusan ser hennes huvud onormalt stort ut? I och för sig är allt stort och runt på henne just nu: huvud, kinder, ögon... :D



    Eftersom jag lider av tvillingföräldrasyndromet och alltid måste lyfta fram BÅDA barnen (hög igenkänningsfaktor i din berättelse från festen, Vitros!) kommer en ny bild på Elsa också:



    Har lagt in fler nya bilder i galleriet om någon vill titta. :) Känner knappt igen dem när jag ser de allra första bilderna. Liksom, vilka är de små utomjordingarna? De var ju knappt söta, tycker man nu - fast då var de förstås vackrast i världen!

  • Bondfia

    Oj vad fina bilder ni har!
    Jag kallar sällan barnen för tvillingarna, faktiskt.
    Vill ni se min vardag, kolla min blogg!


    (¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Zhoe

    Oj vad jag fick läsa ikapp! Har inte hunnit skriva på hur länge sedan. Innan jag kommenterar er så måste jag också vara lite ego först:

    Sam kryper som en vilding här hemma och han är så himla nöjd med livet! Vi har verkligen haft det jobbigt med honom då han varit en riktig gnällspik som aldrig är nöjd och skrikit mycket. Men nu är livet toppen! Han skrattar och pratar och upptäcker världen. Vi är så lyckliga över att ha fått tillbaka vår underbara Sam!
    Jolie är så himla nära på att krypa nu, bara dagar ifrån. Hon blir så ledsen när Sam sticker ifrån henne.
    Som de slår sig nu när de är så rörliga, det ramlas och puttas på varandra stup i kvarten. Men det hör väl till antar jag, det gör nog mest ont i mig...
    Bäst med att ha tvillingar just nu är när de sitter på mattan och gapskrattar och pratar med varandra. Helt ljuvligt!

    När man är ute med bara ett barn känner jag mig halv. Det är nästan så att jag önskar det stod tvillingmamma på ryggen på mig. Och jag kan tänka att "tänk om hon som går förbi mig nu tror att jag bara har ETT barn..."
    Jag träffade en gammal klasskompis när jag bara var ute med Sam, och sa, va kul har du fåtte en liten? Jag var så snabb att svara med att Nääe, jag har faktiskt TVÅ bebisar hahaha.

    NochN: Underbart att höra! Nu får ni allt hålla er friska läääänge! Ni har allt haft ert. Hoppas bara killarna sover lite bättre. Det är hemskt när man inte får sova.

    Helena D: Så jobbigt för er, även om det med största sannolikhet inte är någon fara med ert hjärta så är det såklart jobbigt när man inte vet. Jag håller såklart tummarna för er och bra att det blir utrett. Men du ska se att det går bra!
    Så söta tjejer du har!

    Tickolina: Nej, jag säger inte heller tvillingarna särskilt ofta. Typ aldrig egentligen. Ibland händer det att jag säger twinsen om jag pratar om dem, och jag kallar ofta våra kompisars tvillingarna för twinsen "typ, vi ska till J ocj J och twinsen" om ni fattar. Men jag vill såklart som ni andra att de ska kallas för sina namn.

    Vitros: Underbar bild!

    Wallis: Tack för receptet, ska absolut prova det- Älskar sådana bröd. Du skulle kanske tycka om Arlas bröd som heter Hurtbulle. Sök på det, det är med lingonsylt i, supergott!
    Så du hittade min blogg? Haha så lustigt att läsa det. Jag blogar för min familj och kompisar som inte bor i samma stad som oss och såklart läser en del andra den också. Känns märkligt men det är roligt!
    Underbart fina bilder!

  • NochN

    Tack alla för värmande ord! Ja nu jäklar ska vi försöka hålla oss i tipptoppform! Till dagis, eller gärna ännu längre fram låter bra Helena

    Hihi, jag känner igen det där med att vilja kommentera att det är två bebbar man fått. Det är en jättekonstig känsla att bara prata om en. Nu när de varit sjuka har det ju blivit lite mer fokus på en i taget, och då har jag verkligen kommit på mig själv med att nämna även brorsan. Var på ett läkarbesök med Ludvig och sa hela tiden saker som "ja de har.." och "ja Viktor också..." när hon frågade mig saker. Struntade väl hon i

    Helena: Vilka fina tjejer du har! Tycker de ser alldeles fenomenalt perfekta ut båda två

    Vitros: Nja, de sover ju lite sådär på dagarna också.. Har funderat jättemycket på det som kattmamma (tror jag det var?) sa om att man först ska försöka få den sömnen att funka. Som det är nu sover de rätt korta pass. I vagnen eller bilen kan det bli längre stunder och det är ju jättebra, nackdelen är att då kan ju inte jag sova... Har som plan om det fortsätter så här att ta med mig filtar i bilen och efter en tur helt enkelt fälla sätet och sova där en stund. Vi får väl se hur det blir.

    Zhoe: Vad härligt att läsa det du skriver om Sam! Förstår att det måste kännas jätteskönt. Ja visst är det underbart när man ser de små leka och ha roligt tillsammans

    Ludvig och Viktor börjar också närma sig att knäcka krypkoden. De har ju tidigare varit helt ointresserade och bara velat sitta, men nu lutar de sig hela tiden framåt och ser ut att vilja sticka iväg utan att riktigt veta hur. De har också börjat lägga sig ner mer på mage och småjucka lite med rumpan. Viktor har en något ovanlig träningsstil, han har nämligen inte fattat att han måste böja benen.. Han ställer sig upp på händer/huvud och med raka ben som en fällkniv, ser sjukt roligt ut

  • emmafriden

    Tack alla för era tips!
    Vi kallar dem inte heller tvillingarna utan säger i så fall pojkarna eller deras namn. Jag kan oxå reagera på när någon säger tvillingarna.
    Jag måste hålla med om att det känns konstigt om de inte är med båda är med när man är ute på tex promenad.
    Vi hoppas att allt ska ordna sig med Agnes.

  • GullpuckotMe

    Hallå alla!

    JAg undra just varför ingen skriver i "gamla" tråden.. gahh. had einte en tanke på att den gått ut. =)

    Lite uppdatering från oss då.

    Livia och Freja är nu 7½månad. sitter upp stadigt och kryper nästan. krälar runt överallt o galopperar på allt o alla i gåstolen! =)

    Dom sover väldigt bra. dom sover i var sin säng i eget rum brevid vårat ( vilket rädda vårat sexliv kan jag lova ;)) vaknar allt från inget alls till ett par gånger per natt. så vi är nöjda!
    Vaknar runt 7-7.30 på morgonen då går vi in o tänder en liten lampa i deras rum så liger dom glatt o sjunger o pratar i en halvtimme-timme sen får dom komma o mysa i våran säng tills det är dagt o gå upp o äta gröt.

    Våra VÄGRAR VÄLLING nu! går hyfsat ibland på kvällen men på morgonen går det inte! så dom får gröt istället.

    LAGT IN LITE NYA BILDER PÅ MITT GALLERI OM NÅGON VILL TITTA! VET INTE HUR MAN lägger in här... oops. hade visst caps på ;)

    Ha det bra alla tvillingmammor med familj :)

Svar på tråden Tvillingar (eller fler!) maj, juni och juli 2009 - FÖRÄLDRATRÅDEN, del 4