Har ganska lika problem som ni. Vår kille fyllde tre för 3-4 månader sedan och har inte somnat själv en enda kväll tror jag. Kanske någon gång när han varit extremt trött.
Men det är inte det som är huvudproblemet. Han somnar ganska fort på kvällen och man behöver oftast bara ligga jämte en liten stund efter att sagan är slut. Vi börjar nattningen (tandborstning och pyjamasering, saga och mys) strax efter 19 och han sover oftast innan 20. Alltså max en halvtimme i sängen inkl. saga. Det är helt ok.
Men på natten vaknar han minst en gång, ibland innan vi gått och lagt oss och alltid runt 3-tiden. Varje gång vill han att man ligger bredvid för att kunna somna, ändå har han sin favoritkanin som han fick när han föddes och verkligen älskar. Den eller de gånger han vaknar och vi fortfarande är upp gör väl inte så mycket, men när han alltid vaknar mitt i natten blir man ju trött till slut.... Väntar dessutom en liten till som ska komma i sommar och då vill man gärna att de stora sover någorlunda bra i alla fall.
Har läst här (och självklart tänkt själv) att lösningen borde vara att lära honom att somna själv på kvällen, då kommer han också att ha lättare att somna om själv på natten (som storebror kunnat i flera år). Men hur gör man då? Har svårt att tänka mig att sitta hos honom på en stol och verka helt insatt i en tidning eller nåt. Han är liksom så stor så jag undrar om det går att "lura" honom på det viset? Eller missbedömer jag honom? Om vi skulle gå ut ur rummet, skulle han INTE gå upp ur sängen, utan sätta sig upp och skrika "MAMMA!!!!" för full hals, vilket han gör på natten när han vaknar. Då kan man ju liksom inte ignorera honom heller.
Vill gärna få tips från er hur ni gjort med era lite större barn för att vänja dem att somna själva. Alla tips mottages tacksamt!

Det kan väl inte göra det värre får man hoppas.