Anonym (smilla) skrev 2010-02-09 08:46:50 följande:
oj. känner igen mig så i din berättelse. min man har precis kommit ut som alkoholist/tablettmissbrukare och ska också utredas för adhd. vi har en dotter tillsammans och ska ha nr 2 om ett par veckor. jag har bestämt mig för att fortsätta med honom men det är inte lätt, hade vi inte haft barn vet jag inte om jag hade orkat. han har varit inlagd på avgiftningen och går i behandling så vad jag vet har han inte druckit en i början av januari, men känslan av att inte kunna kontrollera om han faller tillbaka är fruktansvärd. känner mig lättad att han vill ta tag i sina problem, arg för att han ställt till det såhär och rädd för att det ska bli likadant igen....
Hej! Ville bara säga att för din egen skull mår nog du bäst av att släppa kontrollen..
Försök att tänka såhär.. Oavsett hur du försöker, så kan du inte påverka om/när han får återfall, så då borde du försöka lägga din energi på ngt annat istället!
Ingen skillnad hur "snäll" eller "duktig" man är så kan återfall komma ändå

Diskutera gemensamt/med en teapeut vad ni ska göra om/när återfall kommer. Till mig sa personalen vid behandlingshemmet "fundera inte på OM han får återfall, utan NÄR de kommer, och VAD ni ska göra då.."
(Finns säkert även de som klarat sig utan återfall också.. Men jag vet tyvärr ingen)
-Men på något sätt hade jag ju ändå förväntat mig att han var "botad" och visste inte vad jag skulle ta mig till när han kom hem onykter första gången.. Andra.. Femte.. Tionde..

Det tog LÄNGE innan han slutade dricka efter att han kommit hem (Hans problem var ju inte alkohol, utan droger och blandmissbruk, men det ena leder ju till det andra..). Det tog nog faktist ca. ett år innan han slutade dricka "helt", mao innan återfallen slutade att komma regelbundet. Ännu idag kan det komma återfall, men kanske 2-4 i året, och vad är det i jämförelse med hur livet var förut, och att barnen faktist HAR en pappa?! Han är en helt underbar pappa!!

För mig känns några gånger i året som väldigt lite, men jag har ännu kvar det att jag blir AARRGGG på honom när jag får veta vad han gjort.. Skillnaden på då och nu är att nu sticker han inte iväg igen pga att jag blir arg, och han ångrar sig verkligen
Man borde ju komma ihåg att inte börja ta deras nykterhet förgiven.. Men det är inte heller så lätt efter några år..
Man skall ju inte särbehandla någon som blivit nykter/ren, för då blir det ju lätt fel, men ändå berhöver man ju tänka efter.. Eller? *förvirrad*
Hoppas iaf att det ska gå bra för er nu och att ni orkar igenom dethär tillsammans!
och lycka till med bebisen och dottern!!
Kramar från en liten mamma