Inlägg från: Felicia Adrian |Visa alla inlägg
  • Felicia Adrian

    Decemberbarn 2004 del 21

    Hoppar gärna in här

    Har två barn födda 2004, Felicia januari och Adrian december.

    Såg ni diskutera förskoleklass. Mina två stora kommer nu få börja förskoleklassen ihop. Här har vi bara 1 val kan man säga. Bor på landet och tillhör en "by" i kommunen 5 km bort där skola och förskola ligger. Kan ju välja i resten av kommunen med.. Men barnen har gått på samma förskola hela tiden och alla kompisar som de nu förbereds ihop med för att gå över till förskoleklassen med skall till samma skola. Det enda nackdelen är att de bara har en klass och är stor skillnad mellan mina barn och sonen blir ofta frustrerad av att han inte klarar samma som storasyster... Men skall säkert gå bra.

  • Felicia Adrian
    delifi2 skrev 2010-03-23 20:38:48 följande:
    Nu har vi sagt till att vi vill vänta med att ELliot börjar 1 år senare.Hr pratat med 2 lärare som jobbar inom skolan och bägge 2 säger samma sak, det bästa är att cänta det här året och inte som det är i skolan att vänta att hoppa över 1 år när de går i 4-5, då har de redan kommit in i skolan.EN kompis som jag har har 1 år äldre son och hon sa att de borde väntat för att hennes son var inte redo för skolan, så nu ska vi verkligen kämpa för att han ska få vänta 1 år. För han är verkigen inte redo för att börja ännu, bättre att han får leka av sig 1 år
    Ville vi med våran son med men fick nej. Vi kunde få ha kvar honom 1 år till på förskolan men då han låg "normalt" som de andra barnen födda i december och han inte har speciella behov så skulle han isf få hoppa upp till åk 1 direkt från förskolan istället för att först gå i förskoleklass.
    De sa även att skulle det visa sig att han inte är redo för åk 1 hösten 2011 så kunde han få gå kvar ett år i förskoleklassen då istället, men de trodde inte lärarna på.

    Jag pratade också direkt med lärarna på skolan som höll med mig men sen när rektorn pratade med dem höll de tydligen inte alls med mig längre
  • Felicia Adrian
    delifi2 skrev 2010-03-27 19:36:41 följande:
    Har hört att här i vår kommun så är det svårt att på den skolan att man får hoppa över de vill att man ska följa deras planer och att om de inte är mogna när de kommer upp i 4 klass ja då kan de få gå om, det är så lagom då när de redan skaffat sig kompisar osv osv.Pratade med en granne som är lärare på en annan skola och har en som som är 1 år äldre än Elliot. Hon sa att man såg på flera barn att de inte var mogna att gå i skolan och att hon ångrade att hon int elåg på mer om att hennes son skulle få hoppa över 1 år, för han är int emogen alls för det säger hon.Så vi ska verkligen kämpa för att han ska få börja 1 år senare.
    Ja det är inte lätt att ha barn födda sent på året.
    Min dotter är född tidigt och ville så gärna gått upp med sina kompisar som var 1 år äldre men fick inte det då hon inte hade rätt ålder. Sen att hon var mogen brydde de sig inte om. Nu har hon istället hämmats i sin utveckling då hon inte får den stimulans hon behöver på förskolan.
    Sonen som är sent född istället får massor av stimulans och stöd för att utvecklas och vara redo när de skall börja förskoleklassen.

    Här fick jag även svaret "men om du får som du vill kommer ju snart alla som har barn födda i december att vilja vänta ett år och det går ju inte." och "skollagen säger att barn skall börja åk1 när de är 7 år. Endast om de inte är klarar kraven för åk1 har de rätt att vänta 1 år."
    Förskoleklass är frivillig skolform och därför kan de inte neka föräldrar som vill behålla sitt barn ett år till på förskolan. Men som förälder har man ingen rätt att välja att barnet skall vänta 1 år med att börja åk1 så länge barnet klarar det som krävs enligt skollagen...

    Min son är inte mogen anser jag men han klarar genomföra allt som han skall klara för att gå upp i förskoleklassen...

    Sen hade det blivit mycket sura miner och krångel på förskolan om han inte fick gå med sina kompisar och jämngammla (en som är född dagen efter honom) och förberedas för förskoleklassen och börja ihop med dem.

    Har mitt hopp till att lärarna på förskoleklassen skall finnas som stöd och hjälp om han behöver gå ett extra år i förskoleklassen istället för att gå upp i 1:an.

    Här har de dessutom blandklasser 1-3 och 4-6.. Tyvärr är jag anti till det då de dessutom dragit ner på lärare nu så blir ofta att de äldre får hjälpa de yngre då läraren inte hinner hjälpa alla då det är 3 olika nivåer som skall undervisas samtidigt... Så just nu ser jag inte fram emot att mina barn skall börja skolan.
  • Felicia Adrian
    IzaS skrev 2010-03-30 21:03:11 följande:
    I dag kom placeringsbeskedet och jag blev glad då vi fick vårat val och inte kommunens val .Säger som föregående talare att när man är vid datorn så blir det mest FB, men är in o kollar på Fl emellanåt . Vad är cafemaze?Vart bor alla någonstans? Vi bor i Västmanland.
    Jag undrar med vad cafemaze är

    Härligt ni fick det ni ville

    Ja mest FB här med

    Vi bor i Västra Götaland (Skaraborg)
  • Felicia Adrian
    sthlmstjejen skrev 2010-04-11 06:36:30 följande:
    Hannajo: Skönt att det gick bra i år! Igår blev jag en stolt mamma då Ella lärde sig cykla!! HOn har varit ute o tränat en del själv och så fick hon hjälp av sin pappa igår med att hålla i en gång och vips så cyklar hon som hon aldrig gjort nåt annat!
    Visst blir man stolt
    Stora tjejen som är född januari 2004 lärde sig cykla i sommras och hon var så stolt när hon lärde sig det. Gick mycket fort för henne att lära sig det. Första dagen trillade hon några gånger när man släppte henne menas andra dagen klarade hon till och med starta själv
    Men nu när cyklarna kom fram blev vi tvugna höja sadlarna på cyklarna, fast jag inte tyckt barnen växt något men det har de tydligen :-P

    Adrian har inte lärt sig cykla utan någon håller i eller utan stödhjul än. Men det lär han sig säkert snart, har inte tränat så mycket med honom utan han får ta den lilla cykeln med stödhjul om han vill (väljer han oftast) så får han lära sig cykla på den utan stödhjul när han känner sig mogen.
  • Felicia Adrian
    Hannajo skrev 2010-04-17 06:56:00 följande:
    Har många gånger kallat Elvira för klätterapa för att hon gärna och ofta klättrar. Igår när jag hämtade henne på förskolan så klättarde de på klätterväggen de har på klätterställningen. En sån där vägg med små "stenar" man ska hålla sig i. Pratade lite med henned fröken, som sa att hon är otroligt duktig på det. När de andra slinter med fötterna så släpper de och hoppar ner, men hon hänger kvar tills hon får nytt fotfäste. En gång hade hon hängt i en ar, men lyckats komma vidare. Hon har det inte efter sin mor i alla fall, klätterväggar har jag aldrig förstått mig på... Jag sa till hennes fröken att jag tycker det är konstigt att hon inte lär sig cykla när hon har bra balans och motorik för övrigt. Hon är väl inte tillräckligt intresserad än, svarade fröken, vilket jag tyckte var klokt. Så är det säkert. Jag vet att det är jag som försöker få henne att cykla, själv är hon inte så intresserad. men cykla och simma är saker man bara måste lära sig, tycker jag. Men det kommer nog så småningom...Idag ska vi åka och köpa skor till barnen, allt är urvuxet. Elvira är trött på att gå i fodrade gummistövlar och vill ha vårskor. Fast helst vill hon ha finskor. Med klack!
    Det där känner jag igen fast hos min son :-P
    Ja barnen lär sig när de vill lära sig sådant

    Adrian älskar gå i gummistövlar året runt. Just nu åker de varmfodrade på hela tiden fast jag sagt att han inte behöver ha dem nu när det är varmare ute..
    Han är ju så varm i övrigt alltid och lätt svettas om fötterna, så nu "tvingar" jag honom att ta tennisskorna eller ofodrade gummistövlar.

    Felicia är är också sådan att hon vill ha klack på sina skor. Hon blev super glad när hon fick nya vårskor med klack på som funkade att även ha på förskolan Tyvärr gick dragkedjan sönder bara efter några veckors användande..
    Men gjorde henne inte så mycket då hon precis fått nya tennisskor av farmor och farfar som hon nu får ha hela tiden, jätte nöjd är hon då det är rosa skor med silver stjärnor och blinkande lampor i sulan så riktigt tjejiga skor och det gillar hon
  • Felicia Adrian
    Hannajo skrev 2010-04-18 12:05:48 följande:
    Det blev fem par skor åt Elvira... Handlade på Skopunkten, det blir ju rätt billigt då. Fick 11 par skor för 1019 kr. Hon fick rosa gympaskor, rosa tygskor, rosa foppatoflor, rosa sandaler och vita "finsandaler" med rosa blommor och klack. Snacka om att allting är rosa just nu...
    Visst är det kul att shoppa när det blir så billigt
    Ja här är det massa rosa och lila som gäller för Felicia med. Men hon har även kommit in i att hon även vill att det skall vara lite tufft med inte bara sött och gulligt

    Adrian struntar i vad han har på sig bara det är bekvämt. Dock är han väldigt mycket för att ha shorta när det skall vara finkläder, med slips så klart med.
    Skor väljer han gärna gummistövlar så man får säga till honom att ha tennisskor eller sandaler på sig :-P
  • Felicia Adrian
    Kaktusen skrev 2010-05-03 11:57:57 följande:
    Förra veckan var Sebastian på läger. Det är förskolan alltid två dagar, en övernattning, med de barn som ska börja skolan till hösten. Det hade gått hur bra som helst och barnen hade haft superkul. Två fröknar på 8 barn, inga föräldrar var med. De lekte, hade skattjakt, gick till stranden, sov i sovsäckar och åt köttbullsmackor till frukost Igår träffade jag en förälder vars dotter hade gjort det förra året, nu går hon i "nollan". Då hade två föräldrar sovit över för de tyckte att egentligen var barnen för små för att sova över så. Jag reflekterade över att så olika man kan vara och tycka och det är ju helt Ok. Vi har inte haft en tanke på att barnen skulle vara för små för en sån här sak. Vi ser det som något positivt och en grej som inte många förskolor gör men kanske borde ta efter. Vad tycker Ni?
    Åh vad roligt för honom
    Mina barn skulle älska om de gjorde något sådant. Här skall de göra en utflyckt som avslutning på "6-årsklubben" men vet inget om tider eller vad de skall göra ännu.
  • Felicia Adrian
    Pixy skrev 2010-05-03 22:22:48 följande:
    Lät ju jätteskoj! Här har de inga sånna grejer för sig. Tyvärr kanske...
    vad synd. Här förbereder de för fullt "6 åringarna" (de födda 2004 som skall upp till skolan) på dagis med aktiviter ihop så som gympa på måndagar och "6-årsklubben" på tisdagar. Som avslutning hittar de på något större för att de skall få ett "avslut" på tiden ihop på dagis.
  • Felicia Adrian
    Pixy skrev 2010-05-05 12:10:04 följande:
    Alltså de är ju inte så att de inte gör nåt tillsammans med sina nya fröknar och kompisar:) Bara inte lika roliga grejer som beskrivits här. Mina barn går förskola vägg i vägg med avdelningen där de kommer att gå förkoleklass/fritids/ 1-klass och de har temadagar tillsammans med dem under alla år som de går förkskola och nu när Felix ska börja förskoleklass så har de 3 dagar inom kort då de är tillsammans med alla i sin nya klass och fröknar och ser vad de gör på skolan och leker lekar mm. Sedan har de blivande 6-åringarna läsvila på fritids varje dag så de är inte främmande för lokaler och personal när de väl börjar.
    Här ligger skolan en bit ifrån förskolan så blir ett stort steg för barnen att gå från förskola till förskoleklass..
    Förstår att det blir lite mindre då om det ligger vägg i vägg, blir större sen då när de skall byta till "stora skolan" då..
Svar på tråden Decemberbarn 2004 del 21