Ja, jag tycker det är fel. Sedan finns det olika typer - typen då man utesluter barnet helt ur den sociala närvaron (ignorerar) är helt fel. Barnet behöver hjälp och ingen bestraffning i stil med time-out (och självklart är det en bestraffning. Barnet får inte vara med längre och får sitta på en stol/hörn/i sitt rum x antal minuter) när det håller på att flippa ur.
Däremot kör vi ibland med "när du beter dig så här så kan du inte vara med (t.ex. om dottern slåss med kompisar eller beter sig för illa vid matbordet) och då får du gå in i vardagsrummet och leka istället eller göra något annat". Det är en bestraffning på ett sätt och lite typ time out men man lämnar inte barnet själv, man förklarar och man följer inte en fånig (och helt obelagd av psykologer) metod där ett barn skall få en minut per år den är gammal.
Barn har inte den typen av konsekvenstänkande.
Dessutom reagerar jag på det ni som är för skriver "ja, sedan kramas vi och allt är ok". För vem är det ok? För er? Vad lär ni barnet då? Jag skulle vilja säga att man lär barnet att man kommer undan med kramar. Att man är tvungen att krama och säga förlåt för att slippa vidare bestraffning. Inte att krama för att man vill eller säga förlåt för att man menar det.
Helt enkelt är time-out, som metod, för enkel! Active Parenting och Lars H Gustavsson (som någon länkade till tidigare) har mycket vettigare, men svårare, vägar att ta för att faktiskt LÄRA sitt barn något, visa respekt och vägleda istället för att styra uppifrån och straffa och hota sitt barn till lydnad. Inte lika lätt - men kanske bättre i slutändan.