• svensdotter

Time out

Någon som kör med time out???

Om INTE varför inte???

Vi har en pall i vardagsrummet som är tillsammans med köket alltsåväldigt centralt
    som vår dotter får sitta på i 3 min eftersom hon då är 3 år.
    Sen kommer hon o kramar oss och sen är hon lugn.
    Dock går det inte alltid så smidigt att sätta henne där men vi ger oss inte har hon trotsat gjort hyss eller annat trams eller inte lyssnat får hon sitta där.

Någon som tycker detta ärFEL???

• Svar på tråden Time out
  • Marie1978

Vi använder det i extrema situationer, när vi försökt allt annat. Vi använder trappan och den är centralt placerad, dvs vi lämnar inte barnet själv på rummet osv.

Vi använder time out på några i förväg bestämda beteenden, som barnen vet om (exvis slåss, puttas i trappan, skrika och bete sig illa vid matbordet). Tanken med att använda time out är ju att beteendet ska upphöra så att man inte behöver använda time out när barnen lärt sig. Vi har en son som har väldigt humör och beter sig illa (kastar sig, sparkar osv) och hans beteende har blivit mycket bättre sedan vi började med detta. 
    Självklart varnar vi flera gånger innan vi sätter honom i trappan och berättar för honom vad som kommer att hända osv. Han har också tidigare haft svårt att lugna ner sig, men även detta har blivit bättre.
    Däremot "hotar" vi aldrig med trappan utan de vet när och varför de hamnar där. När tiden gått, ca 2 minuter, pratar vi aldrig om "felet" igen utan säger bara "Nu gör vi ett nytt försök". Det fungar jättebra och barnen vet som sagt vad som gäller.
    Vi har läst mycket i boken "De otroliga åren" och valt ut de delar som passar oss. Dessutom kanske jag ska skriva att vi berömer barnen massor när de gör något bra, så att de får uppmärksamhet för bra beteende och inte för dåligt. Vi märker även att de börjat beröma varandra, vilket är jättekul att höra!
    Mitt tips är att läsa boken, den ger många praktiska exempel!
  • Elli77

Oerhört klokt och bra skrivet Tygtiger förresten. Skall ta och läsa det där en gång till...(och hoppas andra gör det också!)

• Girlinthecity
    Tygtiiger skrev 2010-02-17 21:14:05 följande:
    Jag förstår att det får ditt barn tyst, och får slut på trotset. Men på vilket sätt hjälper det henne att lära sig hur man löser konflikter? Vad har hon för nytta av din metod när hon bråkar med en unge på dagis? Kommer hon att kunna använda time-out när hon är åtta år och förbannad på någon i klassen, eller tycker att fröken behandlar henne orättvist?
    GUD så bra skrivet!!! EXAKT vad jag menar!
  • Girlinthecity
    Marie1978 skrev 2010-02-17 21:21:41 följande:
    Vi använder det i extrema situationer, när vi försökt allt annat. Vi använder trappan och den är centralt placerad, dvs vi lämnar inte barnet själv på rummet osv. Vi använder time out på några i förväg bestämda beteenden, som barnen vet om (exvis slåss, puttas i trappan, skrika och bete sig illa vid matbordet). Tanken med att använda time out är ju att beteendet ska upphöra så att man inte behöver använda time out när barnen lärt sig. Vi har en son som har väldigt humör och beter sig illa (kastar sig, sparkar osv) och hans beteende har blivit mycket bättre sedan vi började med detta.  Självklart varnar vi flera gånger innan vi sätter honom i trappan och berättar för honom vad som kommer att hända osv. Han har också tidigare haft svårt att lugna ner sig, men även detta har blivit bättre. Däremot "hotar" vi aldrig med trappan utan de vet när och varför de hamnar där. När tiden gått, ca 2 minuter, pratar vi aldrig om "felet" igen utan säger bara "Nu gör vi ett nytt försök". Det fungar jättebra och barnen vet som sagt vad som gäller. Vi har läst mycket i boken "De otroliga åren" och valt ut de delar som passar oss. Dessutom kanske jag ska skriva att vi berömer barnen massor när de gör något bra, så att de får uppmärksamhet för bra beteende och inte för dåligt. Vi märker även att de börjat beröma varandra, vilket är jättekul att höra! Mitt tips är att läsa boken, den ger många praktiska exempel!
    Hur gammalt är det barn som du menar beter sig illa när han kastar sig på golvet? För för ett litet barn är det inte att betee sig illa, utan att sätt att visa sina känslor på. Du skriver att ni varnar, men aldrig hotar med timeout, vad är skillnaden?

Varför pratar ni inte om vad som har hänt? Det enda man lär sig av skamvrå är att man får sitta i just skamvrå om man gör på ett visst sätt, är det inte bättre att få lära sig HUR man ska löser situationen istället?
  • Girlinthecity
    Elli77 skrev 2010-02-17 21:21:34 följande:
    Ja, jag tycker det är fel. Sedan finns det olika typer - typen då man utesluter barnet helt ur den sociala närvaron (ignorerar) är helt fel. Barnet behöver hjälp och ingen bestraffning i stil med time-out (och självklart är det en bestraffning. Barnet får inte vara med längre och får sitta på en stol/hörn/i sitt rum x antal minuter) när det håller på att flippa ur.  Däremot kör vi ibland med "när du beter dig så här så kan du inte vara med (t.ex. om dottern slåss med kompisar eller beter sig för illa vid matbordet) och då får du gå in i vardagsrummet och leka istället eller göra något annat". Det är en bestraffning på ett sätt och lite typ time out men man lämnar inte barnet själv, man förklarar och man följer inte en fånig (och helt obelagd av psykologer) metod där ett barn skall få en minut per år den är gammal.  Barn har inte den typen av konsekvenstänkande.  Dessutom reagerar jag på det ni som är för skriver "ja, sedan kramas vi och allt är ok". För vem är det ok? För er? Vad lär ni barnet då? Jag skulle vilja säga att man lär barnet att man kommer undan med kramar. Att man är tvungen att krama och säga förlåt för att slippa vidare bestraffning. Inte att krama för att man vill eller säga förlåt för att man menar det.  Helt enkelt är time-out, som metod, för enkel! Active Parenting och Lars H Gustavsson (som någon länkade till tidigare) har mycket vettigare, men svårare, vägar att ta för att faktiskt LÄRA sitt barn något, visa respekt och vägleda istället för att styra uppifrån och straffa och hota sitt barn till lydnad. Inte lika lätt - men kanske bättre i slutändan. 
    Bra skrivet.

Nej, det där med att man ska få skamvrå en minut per år man är gammal är ju inte framtaget av en psykolog, utan ett underhållningsprogram.... Det säger väl det mesta!
  • mrseklund
    Girlinthecity skrev 2010-02-12 20:05:29 följande:
    Nej, jag tar inte alls i, det är ju en bestraffning. Tråkigt att du ser familjer som kan reda ut saker genom samtal som att de "mesar runt". Och varför ens förklara för din son varför att får en timeout om prata med varandra nu är så mesigt? Och om han förstår, varför ska han behöva sitta i skamvrå? Vi har aldrig behövt tagit till bestraffningar, och "extrema situationer" uppstår dock inte heller. Hmm... undrar om det har en samband måntro?
    Nä du måste väl ha änglar till barn. Good for you! Då vet du inte heller vad som krävs i "extrema situationer". Jag "mesar runt", försöker diskutera, ett tag jag med min son men sen går det till en viss gräns och då tar vi till time-out.
    Time-out kommer främst från USA och de måste ju ha en massa hemskt traumatiserade vuxna barn idag. Hela nationen verkar ju f***ed up!
  • ysla

Jag tror inte det är bra med time out/skam-pallar

- Ett bråkigt barn behöver närhet, inte isolering. Behöver man ta bort barnet från en situation tycker jag man ska sitta tiisammans med barnet

- Ofta finns det en anledning till att ett barn bråkar. Det kanske är hungrigt, trött eller ont i magen. Då gäller det flr mig som vuxen att åtgärda det och lära sig planera bättre, inte straffa barbet för att jag blivit sen med maten

- Barn behöver lära sig konflikthantering, att kompromissa o s v, det lär man sig inte genom bestraffningar

- Ytterligare en nackdel med bestraffningar är att barnet lär sig att undvika beteenden när den bestraffande personen är i närheten, men att man kan bete sig hur som hels när ingen straffar. Har sett många exempel på hur barn som är jättehårt hållna hemma blir bråkigast i klassen.

• ysla

- Ett bråkigt barn behöver närhet, inte isolering. Behöver man ta bort barnet från en situation tycker jag man ska sitta tiisammans med barnet

- Ofta finns det en anledning till att ett barn bråkar. Det kanske är hungrigt, trött eller ont i magen. Då gäller det flr mig som vuxen att åtgärda det och lära sig planera bättre, inte straffa barbet för att jag blivit sen med maten

- Barn behöver lära sig konflikthantering, att kompromissa o s v, det lär man sig inte genom bestraffningar

- Ytterligare en nackdel med bestraffningar är att barnet lär sig att undvika beteenden när den bestraffande personen är i närheten, men att man kan bete sig hur som hels när ingen straffar. Har sett många exempel på hur barn som är jättehårt hållna hemma blir bråkigast i klassen.

• ysla

• ysla

Svar på tråden Time out