• svensdotter

Time out

Någon som kör med time out???

Om INTE varför inte???

Vi har en pall i vardagsrummet som är tillsammans med köket alltsåväldigt centralt
    som vår dotter får sitta på i 3 min eftersom hon då är 3 år.
    Sen kommer hon o kramar oss och sen är hon lugn.
    Dock går det inte alltid så smidigt att sätta henne där men vi ger oss inte har hon trotsat gjort hyss eller annat trams eller inte lyssnat får hon sitta där.

Någon som tycker detta ärFEL???

• Svar på tråden Time out
  • ysla

Jag tror inte det är bra med time out/skam-pallar

- Ett bråkigt barn behöver närhet, inte isolering. Behöver man ta bort barnet från en situation tycker jag man ska sitta tiisammans med barnet

- Ofta finns det en anledning till att ett barn bråkar. Det kanske är hungrigt, trött eller ont i magen. Då gäller det flr mig som vuxen att åtgärda det och lära sig planera bättre, inte straffa barbet för att jag blivit sen med maten

- Barn behöver lära sig konflikthantering, att kompromissa o s v, det lär man sig inte genom bestraffningar

- Ytterligare en nackdel med bestraffningar är att barnet lär sig att undvika beteenden när den bestraffande personen är i närheten, men att man kan bete sig hur som hels när ingen straffar. Har sett många exempel på hur barn som är jättehårt hållna hemma blir bråkigast i klassen.

• ysla

oj, det blev något fel. Hade bara tänkt svara en gång

• Girlinthecity
    mrseklund skrev 2010-02-19 09:37:03 följande:
    Nä du måste väl ha änglar till barn. Good for you! Då vet du inte heller vad som krävs i "extrema situationer". Jag "mesar runt", försöker diskutera, ett tag jag med min son men sen går det till en viss gräns och då tar vi till time-out.Time-out kommer främst från USA och de måste ju ha en massa hemskt traumatiserade vuxna barn idag. Hela nationen verkar ju f***ed up!
    Ja, och vet du varför tineouts används i usa? det är en metod som förespråkas istället för att använda sig av aga, som fortfarande är vanligt där. Längre än så har väl vi kommit?

Eller så kanske jag vet vad som krävs för att extrma situationer inte ska uppstå? "Mesa runt" pays off.
  • MariaKsk88

Jag arbetar med beteendeterapi, och generellt sätt fungerar positiv förstärkning (och att ignorera negativt beteende) mycket mycket bättre än bestraffning. GENERELLT sätt. Sen beror det såklart på situationen, allvaret i beteenden, den individuella barnet osv. Men mycket forskning tyder på att barn som ofta får time out reagerar negativt, har större tendens att tro att föräldrarna inte tycker om honom/henne.

• MariaKsk88

Jag håller helt och hållet med er som har skrivit om konflikthantering! Det är otroligt viktigt. Jag tycker även det inte är time-out att säga "om du beter dig så här, så vill jag inte vara med dig.." - då lär sig barnet en konsekvens av ett beteende, och det kommer barnet behöva i framtiden. Men att bara sätta på time-out löser egentligen ingenting.

• Jandy

Jag använde rmig inte av time-out i den bemärkelsen TS menar, men jag använder mig av en slags time-out.

Ex. Barnen leker med barbie tillsammans. Plötsligt uppstår en konflikt som urartar och det blir slagsmål (väldigt ovanligt dock). DÅ går jag emellan och säger time-out.

Jag sitter mellan barnen som får avbryta sin lek en stund. Det är inte okej att slå, trots att man är osams. När barnen är lugna igen frågar jag om de kan fortsätta leken som vänner och om de kan det så är timeouten över. BÅDA barnen får timeout, oavsett vem som "började".

Sedan kan det vara klurigare situationer, som att det ena barnet sitter och ritar och det andra hela tiden är på och retas med något. Då är det ju det ena barnet som är "upphovsman" till bråk och då avbryter jag situationen och tar det bråkiga barnet ut från situationen. (kan även vara flera barn som blir utsatta för en bråkstake). Jag tar barnet ur leken, tar en timeout för detta barn som får komma tillbaka och leka när h*n slutar att göra det för att retas. Barnet får ingen speciell plats att sitta ensam på och skämmas utan jag tar med mig barnet, kanske till ett annat rum och sitter ner en stund tills barnet är lugnt/har förklarat VARFÖR det retas o.s.v.

Jag har gått Komet/familjeverkstan och de verktygen man får där gör att det uppstår mindre konfliker hemma, särskilt mellan barn/vuxen.

Komet handlar helt och hållet om förtroendekontot... har man satt in på kontot kan man ta ut senare. Enkelt.
    Timeout finns med i Komet. Det folk gör fel är att tro att man kan börja med timeout direkt.... Timeout kan vara så mycket mer än en "skämspall". För mig är det viktigt att vara tillsammans med barnet under en "timeout", sedan finns det såklart undantag för barn som VILL och BEHÖVER vara ensamma när de är arga.

Det viktigaste att komma ihåg tycker jag är : Man kan inte ta ut på förtroendekontot om man inte satt in!

Jenny

• Tygtiiger

Jandy: det du beskriver skulle jag också göra om jag hade två barn och gör redan om min son leker med ett annat barn och det inte funkar. Time-out för mig är synonymt med skämspallmetoden som nannyprogrammen använder - alltså en uppgraderad skamvrå.

Naturligtvis måste man avbryta oönskade beteenden - men det du gör är ju jättelångt från skamvrå, du diskuterar med barnen, visar vad som är ett önskvärt beteende och ger dem en chans att lugna sig tillsammans med en vuxen.

• svensdotter

helt otroligt hur ni föräldrar står ut med era barn..
    jag äslkar mina barn högt dom är verkligen mitt liv..
    MEN trots och att tramsa o förstöra det accepterar jag IKKE!!
    och att prata med en 3 åring som är helt inne i sitt esse hahahaha jo visst
    lycka till!!!!
    vi har försökt men ikke..

Men Pallen den gör då faen nytta!!

och på den kommer hon åka tills den dagen hon inser att det är bättre o vara snäll

Och faktikst när i säger till henne..
    ***** sluta nu! nu är det bra.
    Då såger hon själv mant att hon skall sitta på pallen!!

• Girlinthecity
    svensdotter skrev 2010-02-23 10:42:18 följande:
    helt otroligt hur ni föräldrar står ut med era barn..jag äslkar mina barn högt dom är verkligen mitt liv..MEN trots och att tramsa o förstöra det accepterar jag IKKE!!och att prata med en 3 åring som är helt inne i sitt esse hahahaha jo visstlycka till!!!!vi har försökt men ikke..Men Pallen den gör då faen nytta!!och på den kommer hon åka tills den dagen hon inser att det är bättre o vara snällOch faktikst när i säger till henne..***** sluta nu! nu är det bra.Då såger hon själv mant att hon skall sitta på pallen!!
    Man kanske inte pratar mitt i stundens hetta, utan när stormen lagt sig. Självklart säger hon självmant att hon ska sitta på pallen, det är ju så hon har blivit lärd.

Du kan itne på fullaste allvar mena att ett barn som trotsar inte är snällt?!

Jag accepterar inte heller att man med flit förstör, men det betyder inte att jag accepterar bestraffningar. Det finns som sagt mycket bättre sätt att lösa saker och ting på.
  • jozelyn

Okej här var det mycket åsikter...
    Jag står precis i startskede.. Jag tänker precis införa time-out pallen/mattan/whatever i vårt hus..
    Därför att en 4-åring i sitt esse går INTE att resonera med. Men om man däremot får henne att sitta still o lugna sig en stund så kanske det går att prata med henne sen, och förhoppningsvis leder det till att onödiga utbrott minskas i framtiden... Jag vet inte, men det är klart värt ett försök!
    Så nej, jag gör inte detta för att straffa henne, utan för att bryta ett dåligt beteende och lugna ner henne. O självklart får hon känna vilka känslor hon vill.. Men det är inte acceptabelt att tex slå sin mamma för att hon inte får titta på film...

• Machapuchare

Uttrycket "Time out" är lånat från Handbollen där det betyder att man tar en paus, samlar ihop sig och tillsammans försöker komma fram till en strategi hur man skall spela vidare matchen. Det tror jag att många föräldrar och barn kan behöva emellanåt; sätta sig ner tillsammans och prata i lugn och ro.
    Det TS beskriver, och som många föräldrar menar när de säger "Time out" liknar med ishockeyns utvisningar och det vet alla som sett en ishockeymatch hur spelarna beter sig efter en sådan; det är full fart in på isen för att tackla första, bästa motspelare.

Svar på TS fråga: JA, jag tycker det är väldigt fel!!!!!

• Girlinthecity
    jozelyn skrev 2010-02-24 23:06:01 följande:
    Okej här var det mycket åsikter... Jag står precis i startskede.. Jag tänker precis införa time-out pallen/mattan/whatever i vårt hus..Därför att en 4-åring i sitt esse går INTE att resonera med. Men om man däremot får henne att sitta still o lugna sig en stund så kanske det går att prata med henne sen, och förhoppningsvis leder det till att onödiga utbrott minskas i framtiden... Jag vet inte, men det är klart värt ett försök!Så nej, jag gör inte detta för att straffa henne, utan för att bryta ett dåligt beteende och lugna ner henne. O självklart får hon känna vilka känslor hon vill.. Men det är inte acceptabelt att tex slå sin mamma för att hon inte får titta på film...
    Man kan väl bryta ett beteende utan en pall?? Varför inte gå undan tillsammans?
  • FrkJenny
    jozelyn skrev 2010-02-24 23:06:01 följande:
    Så nej, jag gör inte detta för att straffa henne, utan för att bryta ett dåligt beteende och lugna ner henne.
    Jättebra, men använd då en metod som ger just det resultatet istället för att använda en bestraffningsmetod som ger resultat du säger dig inte vilja ha...
Svar på tråden Time out