Jag såg på supernanny för ett tag sedan om en mamma som var i en affär med sitt barn, denne gjorde något som inte var ok och blev tillsagt men fortsatte med det som den nu gjorde. Då tog mamman och satte barnet på timeout mitt i affären och väntade ut tiden. Jag blev riktigt imponerad av mammans sätt att faktiskt genomföra sitt "hot" och pratade med barnet när det hade lugnat ner sig.
Många andra vågar ju inte utan man tittar sig omkring lite generat och ger med sig eller försöker hyscha lite mesigt. Ungar är knappast dumma och fattar ju att "hoten" i affären aldrig genomförs.
Själv har jag inte barn än, men det är pågång, hoppas att jag blir så som TS och har tålamod och mod att faktiskt ta tag i situationen där den sker. Är övertygad om att det skapar trygghet hos barnet, istället för förvirring om man som förälder beter sig på ett sätt hemma och ett annat ute.
De jag "störs" på ute är de föräldrar som mesar där man så tydligt ser att de skulle vilja agera annorlunda men inte vågar genomföra den uppfostringsmetod man använder sig av. För man är så rädd för vad andra ska tycka, villket jag kan ha förståelse för.
Jag jobbade med en scoutgrupp ett tag, där de hade ett barn som troligen hade adhd, han var överallt samtidigt och det fanns inga som hellst regler i gruppen som gällde honom. Jag hoppade in i denna grupp en gång och han förstörde för alla andra genom att springa runt och ta deras saker. De andra vuxna sa till och gav ultimatum men ingen genomförde det. Så jag tog med barnet utanför lokalen och satt på golvet i kapprummet tills han hade skuttat klart. Sen förklarade jag vad jag krävde av honom. Några månader senare åkte vi på läger och de behöver extra hjälp så jag åkte med som ledare. Detta barn fortsatte vara överallt och inte lyssna förutom på en och det var jag. Han fattade direkt att det var mina regler som gällde eller så fick han stå över vissa aktivteter.
Nu fick han tom. använda yxa, trots att han bara var 7år. Men han fattade vad som gällde.
Kontuinitet eller hur det nu stavas tror jag stenhårt på, ska tillägga att jag själv har adhd och jag har saknat tydliga regler i min uppväxt, även jag har legat på golvet och skrikit och tjatat mig till att slippa dagis osv, har jag fått berättat.
Så stå på dig och kör ditt race det är nog det bästa.