• Joico

    De som tagit sprutan blir sjukast i förkylning

    Jag o min sambo har en liten egen undersökning.

    Många runt oss (vänner, arbetskamrater, släkt osv) har senaste tiden varit, eller är, förkylda. Vissa mer förkylda än andra.

    Vad vi har märkt är dock att de som blir sjukast och är sjuka längst (hög feber, hosta, ont i kroppen osv) är de som har tagit sprutan för svininfluensan. Dessa personer tog sprutan förra året.

    Är det någon som tänkt på samma sak? Eller kan det stämma om ni tänker efter? Eller är det ren slump?

  • Svar på tråden De som tagit sprutan blir sjukast i förkylning
  • FrökenR

    Jag, sambon och sonen tog alla sprutan i höstas och är ovanligt friska!! Ingen VAB för förkylning varken i höstas eller i år!!!

  • Tant Green

    Stämmer inte i min omgivning. Jag tycker alla hittills är mycket friskare än förra vintern (då verkligen alla, både familjen och kompisar och på jobbet, var sjuka mer eller mindre i fler månader!), de enda jag känner som är sjuka den här vintern är de som brukar vara det året om...

  • förnuftokänsla

    Det är ganska logiskt att det kan bli så eftersom immunförsvaret är i full alert mot det som vaccinet förde med sig! Har också upplevt samma sak i min bekantskapskrets o många med mig har reagerat på det, dvs de få som vaccinerade sig, har varit sjuka i en efter annan förkylning/infektion sen dess. Medans de som inte vaccinerade sig har hållt sig friska i större utsträckning.

    Min gamle far tog troget sin årliga influensaspruta, trots att han blev fruktansvärt sjuk varenda gång (tom inlagd), vi familjen ifrågasatte detta, men då han hade en blind tro till läkare, så var det ju hans val. Min mamma däremot, har aldrig tagit influensavaccin. Trots multisjuk i grunden (lung/hjärtsjukdomar), så är hon sällan sjuk i influensor/förkylningar, därav inget svinvaccin, och som det ser ut, var det helt rätt val för henne, då flera av hennes bekanta blivit mkt mkt sjuka av vaccinet!

    Det finns några studier på området som visar på att influensavacciner bla hos barn, leder till fler läkarbesök o inläggningar.

    Detta är en studie av flera (kan nu inte hitta de andra länkarna)

    http://www.lawyersandsettlements.com/blog/flu-vaccinated-kids-more-likely-to-be-hospitalized-0198.html

  • jeeri74

    Nix, stämmer inte. Mina barn tog första sprutan i okt/nov och andra i januari, de har inte varit sjuka sen dess. Lite förkylda till och från med det var de även innan sprutan, och inget allvarligt och feber bara en kväll sen dess för minstingen.

  • Vic2ria

    jag känner nästan ingen som tagit sprutan och i princip ingen som varit förkyld eller sjuk heller för den delen det senast halvåret. (peppar peppar ta i trä)

    om det har ngt samband med spruta eller ej lämnar jag dock osagt.

  • Chio

    Min sambo sa så sent som idag, att han aldrig skulle ha tagit sprutan för så här sjuk som han har varit i vinter har han aldrig varit.
    Slump eller inte?

  • Trollet Ludenben
    Joico skrev 2010-02-05 17:58:52 följande:
    Jag o min sambo har en liten egen undersökning. Många runt oss (vänner, arbetskamrater, släkt osv) har senaste tiden varit, eller är, förkylda. Vissa mer förkylda än andra. Vad vi har märkt är dock att de som blir sjukast och är sjuka längst (hög feber, hosta, ont i kroppen osv) är de som har tagit sprutan för svininfluensan. Dessa personer tog sprutan förra året. Är det någon som tänkt på samma sak? Eller kan det stämma om ni tänker efter? Eller är det ren slump?
    Nej, det stämmer inte här. Jag har varit friskare än annars (är alltid mycket sjuk och komplikationer som bihålor och liknande). Men tror inte att mitt hälsotillstånd har med svininfluensasprutan att göra. Stora sonen har med vart mindre förkyld än annars och mindre långdrget (beror nog inte heller på sprutan).
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Butterscotch

    Ursäkta en oinsatt, men svininfluensavaccinet skyddar väl bara mot just svininfluensa och inte mot förkylningar i allmänhet? Det känns ju rimligt att anta att många av de som valt att ta vaccinet gjorde det just för att de vanligtvis har lätt att bli sjuka i allmänhet, och vill minska den allmänna sjukdomsrisken.

  • förnuftokänsla

    Av de runt 11 000 döda i svininfluesa (USA), var ca 2 200 vaccinerade.

  • Catti41
    Serendipity skrev 2010-02-05 18:25:12 följande:
    Det har varit tvärtom för oss. Efter en helveteshöst för hela familjen med ständiga infektioner så har vi inte haft ens förkylning sedan sprutan i november. Jag brukar säga att den sprutan verkligen måste boostat våra immunförsvar som fan. Men på skoj, jag tror det är helt slumpmässigt åt båda hållen!
    Samma här! Nu börjar dock den där boosten avklinga för sonens del för det har vabbats en del på sistone, men effekten verkar vara kvar för föräldrarnas del. :)
  • skorpionen80

    Det kan inte vara så att de som tog sprutan gjorde det för att de brukar bli sjuka/har nedsatt immunförsvar?

    Både jag om sambon (vaccinerade) har klarat oss från förkylningen. På jobbet har de som inte tagit sprutan varit mest förkylda. Tror inte det har något samband, faktiskt.

  • morriis

    Jag brukar vara väldigt förkyld under vintertider, penicillin minst 2 ggr varje vinter för div saker, slår aldrig fel. Snuva, extrem hosta och hög feber.

    DOCK har jag inte haft det den här vintern. 1 dag hade jag feber och 2 dagar maginfluensa innan jul.


  • Eisa

    Har faktiskt gjort samma iakttagelse TS. Slump or not, vem vet...

  • Aquavit

    Jag valde att ta sprutan eftersom min son, strax under året, fick den. Både jag och sonen har haft flera förkylningar under hösten eftersom vi umgåtts mycket med andra barn, men efter att vi tagit sprutan så har vi nog faktiskt inte haft några större förkylningar. Min man däremot, som inte tagit sprutan blev kanonförkyld nu efter nyåret, så förkyld har han inte varit på felra år. Men både jag och sonen klarade oss från det som han hade....

  • danei

    Vi tog vår spruta förra året och änsålänge har ingen varit sjuk så det är förmodligen bara en slump.

  • Axman

    Tog en spruta mot influensa för minst 10 år sedan, har aldrig varit så sjuk som den vintern. Beslutade därefter att låta bli att ta influensaspruta, och har sedan dess knappt varit förkyld.
    Beroende på att hustrun är allergisk kunde hon inte ta någon spruta i år varför jag beslutade att ta en så att jag inte skulle smitta henne.
    Jag har nu varit förkyld i 4 månader nästan konstant med snuva och hosta medan hustrun varit förkyld i en vecka under samma period.
    Aldrig mer någon spruta för mig.

Svar på tråden De som tagit sprutan blir sjukast i förkylning