• Lady Bling

    Hur sover ni som jobbar natt?

    Hur sover ni som jobbar natt?

    Hur många timmar sover ni?

    Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter?

    Hur långa arbetspass har ni på natten?

  • Svar på tråden Hur sover ni som jobbar natt?
  • Tecken

    Nu är det några år sedan jag jobbade natt, men jag gjorde såhär:


    Hur sover ni som jobbar natt? Hur menar du nu? Nattetid eller dagtid? Då jag var ledig sov jag ca kl 23-09.

    Hur många timmar sover ni? Då jag jobbat natt sov jag ca 8h (ca kl 9-17).

    Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter? Dagen innan = oftast ingenting extra (dvs gick upp ca kl 9, försökte ofta sova på e.m. men hade svårt att göra det). Dagen efter = ca kl 9-17. Då jag jobbat sista natten = ca kl 8-13.

    Hur långa arbetspass har ni på natten? Ca 10h, men hade ganska lång resväg/restid till jobbet. Åkte hemifrån ca kl 20, kom hem ca kl 08.
  • Maggis
    Hur sover ni som jobbar natt? Vet inte riktigt hur du menar med den frågan men jag sover bra. Hur många timmar sover ni? Mellan nätterna sover jag ca 8 timmar; från 9-17.

    Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter? Innan brukar jag lägga mig en stund på eftermiddagen; mellan 14 & 17, ungefär. På dagen efter sista passet sover jag från 9 till 15, ca.

    Hur långa arbetspass har ni på natten? 10 timmar; från 21-07.
    //Maggis
  • Lady Bling

    Tack för era svar!

    Ja, för att förtydiga min första fråga, det jag undrar är om ni sover i ett svep eller om ni går upp "vanlig" tid på morgonen och sen sover ett extra pass på kvällen innan ni jobbar eller hur ni gör?

    Min sambo brukar somna efter några timmar efter att han jobbat natt och sover sen ända fram tills han ska åka till jobbet på kvällen.

    Har hört om andra som bara sover fram till lunch dagen efter ettt nattpass och sen är vakna till nästa nattpass, dom sover alltså bara kanske 3-4 timmar, och klarar sen att jobba igen efter det, tydligen.

    Själv ska jag jobba natt i natt och har försökt att vända på dygnet nu i 3 dagar inför nattpasset, men lyckas inget vidare. Är trött redan vid 9 på kvällen och dödstrött vid 2 när jag sedan stupar i säng. I natt somnande jag vid 02,00 och sov till 14,00 och min sambo sa att jag aldrig kommer att orka hela natten om jag går upp så tidigt, medan jag inte lyckas sova längre än så.

  • Moasmostermia
    när jag jobbade natt sova jag:

    La mig ca 16 och sov till 20. den dagen jag skulle ut på första passet. försöte även sova lite längra på morgonen. typ till 10-11.

    sedan så dagen efter sov jag mellan 8-12, sedan mellan 16-20.
    om jag hade min hund hos min pappa sov jag mellan 8-16 eller 17 olika.
    får ca 9h sömn.

    när jag går av nattpassen brukade jag sova mellan 8-12 eller 9-12. just för att kunna sova på natten. och de funkade otroligt bra att ha så för mig.

    jobbade mellan 21.15-07.15
  • Maggis

    Jag går upp som vanligt på morgonen och går sedan och lägger mig som jag skrev; ett par-tre timmar på eftermiddagen. Jag "vänder" aldrig på dygnet innan; har faktiskt aldrig fallit mig in att göra det. Dessutom är det inte möjligt med två barn i huset.
    Har så gott som aldrig bekymmer med att vända tillbaka åt något håll. Håller hårt på sedvanliga sovrutiner så fort nätterna är över och det gäller både innan och efter nattpassen. Å andra sidan så jobbar jag sällan mer än 2 nätter i rad och då kanske det är annorlunda jämfört med om man kör hela veckan nätter.


    //Maggis
  • Tecken

    Jag vände aldrig på dygnet inför jobb. Har faktiskt aldrig talat om någon som gjort det.

    Däremot så har jag hört om folk som sover t ex kl 8-13 och sedan är vakna tills de går till jobbet. Lustigt nog är det också de som somnat då jag jobbat natt med dem

    Jag tror det kommer gå bra TS. Jag hade ingen erfarenhet av att vara vaken hela nätter, innan jag började jobba natt. Se bara till att du har saker att göra på jobbet, så blir det inga problem att hålla sig vaken. Det finns flera "inte-somna-på-jobbet"-knep du kan använda dig av: muta dig själv med godis/frukt, göra lite gymnastik (t ex Friskis-rörelser såsom "plocka äpplen" och "plocka blåbär") etc.

  • Tecken
    Tecken skrev 2010-02-05 19:51:03 följande:
    Jag vände aldrig på dygnet inför jobb. Har faktiskt aldrig talat om någon som gjort det.Däremot så har jag hört om folk som sover t ex kl 8-13 och sedan är vakna tills de går till jobbet. Lustigt nog är det också de som somnat då jag jobbat natt med dem Jag tror det kommer gå bra TS. Jag hade ingen erfarenhet av att vara vaken hela nätter, innan jag började jobba natt. Se bara till att du har saker att göra på jobbet, så blir det inga problem att hålla sig vaken. Det finns flera "inte-somna-på-jobbet"-knep du kan använda dig av: muta dig själv med godis/frukt, göra lite gymnastik (t ex Friskis-rörelser såsom "plocka äpplen" och "plocka blåbär") etc.
    Shit, vad illa jag skriver! Skyller på att det är fredag Menar förstås "Har faktiskt aldrig hört talas om..."
  • Toker
    Nu var det ett tag sen jag jobbade natt och då var det femskift. alltså inte enbart natt.

    Hur sover ni som jobbar natt? Dagen före första nattskiftet gick jag och la mig vid två på natten och sov sen till tio elva kanske... sen efter skiftet sov jag åtta till halv tre tre, kunde inte sova längre än så.

    Hur många timmar sover ni? Såå det blev ju ca 7 timmar då.

    Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter? Se ovan. Men dagen då jag gick av nattskiften försökte jag kliva upp vid ett för att vara trött sen på kvällen.

    Hur långa arbetspass har ni på natten? Veckopassen var 22-06 och helgpassen var 18-06. (alltså åtta respektive 12 timmar)

    Ojoj ursäkta svamlet menhoppas det framgår lite iafllafall :-P
  • hallåja

    Jag jobbar 18.30-06.30. Dagen innan försöker jag vara uppe sent, till kanske 2-3 och sover tills jag vaknar av mig själv sen vilar jag nån timme igen innan jag drar till jobb. Efter ett arbetspass sover jag från 7-8 tiden tills jag vaknar men senast 17. Ibland är jag tröttare än andra dagar och tar igen lite sömn. Vaknar jag tidigt så vilar jag nån timme innan jobb.
    Det går inte så bra att vara trött på mitt jobb då man måste vara på vakt hela tiden, så mycket sömn är viktigt.

  • Ungmamma83

    Var ett tag sedan jobb jobbade natt senast men jag brukade

    Hur sover ni som jobbar natt?

    Om du menar när jag kommer hem så brukade jag sva från 8-15, och sedan vila mellan 18.30-20 innan jag började.

    Hur många timmar sover ni?
     
    Sover 8h när jag kommit hem och vilar sedan i 1.5h innan jobbet.

    Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter?

    Om jag ska gå på passet är jag vaken som vanligt under dagen men lägger mig ca 4h innan jag ska jobba. När jag kommer hem sover jag fån 8-15.

    Hur långa arbetspass har ni på natten?

    10h (21-07)

Svar på tråden Hur sover ni som jobbar natt?