• Lady Bling

Hur sover ni som jobbar natt?

Hur många timmar sover ni?

Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter?

Hur långa arbetspass har ni på natten?

• Svar på tråden Hur sover ni som jobbar natt?
  • Ungmamma83
    Lady Bling skrev 2010-02-05 19:19:34 följande:
    Tack för era svar! Ja, för att förtydiga min första fråga, det jag undrar är om ni sover i ett svep eller om ni går upp "vanlig" tid på morgonen och sen sover ett extra pass på kvällen innan ni jobbar eller hur ni gör? Min sambo brukar somna efter några timmar efter att han jobbat natt och sover sen ända fram tills han ska åka till jobbet på kvällen. Har hört om andra som bara sover fram till lunch dagen efter ettt nattpass och sen är vakna till nästa nattpass, dom sover alltså bara kanske 3-4 timmar, och klarar sen att jobba igen efter det, tydligen. Själv ska jag jobba natt i natt och har försökt att vända på dygnet nu i 3 dagar inför nattpasset, men lyckas inget vidare. Är trött redan vid 9 på kvällen och dödstrött vid 2 när jag sedan stupar i säng. I natt somnande jag vid 02,00 och sov till 14,00 och min sambo sa att jag aldrig kommer att orka hela natten om jag går upp så tidigt, medan jag inte lyckas sova längre än så.
    Jag går upp som vanligt men vilar i ca 4h innan jag ska jobba.
  • EL I
    Jag sover ca 12-15:30 dagen innan jag ska börja gå natt. 9-16 mellan nätter och sedan 9-14 när jag gått min sista natt. När jag sover som vanligt = är ledig så sover jag oftast 23-06.

jag jobbar 20:45-07:30 men sedan har jag en bit att åka, så jag åker ca 20 och kommer hem 08, ibland senare...

Jag MÅSTE sova när jag ska gå på och jobba natt eftersom jag har småbarn så vaknar jag oftast kl. 06 och klarar inte av att vara vaken till 08-09 nästa dygn utan att sova.
  • maggsan
    Jag jobbar 6 veckor ett 5 -2 schema ibland mer ibland mindre.. och då ser det ut så här...

Jag sover mellan 08-08,30 - ca 14,45-15,30.. sedan hämta barn.

Se ovan

Dagen innan jag ska jobba håller jag mig oftast vaken till 06.40 då barnen ska till dagis, sedan går jag och lägger mig. Dagen efter om jag inte ska jobb mer natt går jag upp efter fyra timmar, annars så brukar jag sova lite längre.. men inte mkt. Håller mig dock vaken mellan passen till ca 03-04

12 h 19-7
    Be my enemy - and you will die
  • Ungmamma83
    maggsan skrev 2010-02-13 02:26:40 följande:
    Jag jobbar 6 veckor ett 5 -2 schema ibland mer ibland mindre.. och då ser det ut så här... Hur sover ni som jobbar natt? Jag sover mellan 08-08,30 - ca 14,45-15,30.. sedan hämta barn. Hur många timmar sover ni? Se ovan   Hur sover ni dagen innan ni jobbar och dagen efter? Dagen innan jag ska jobba håller jag mig oftast vaken till 06.40 då barnen ska till dagis, sedan går jag och lägger mig. Dagen efter om jag inte ska jobb mer natt går jag upp efter fyra timmar, annars så brukar jag sova lite längre.. men inte mkt. Håller mig dock vaken mellan passen till ca 03-04 Hur långa arbetspass har ni på natten? 12 h 19-7
    är du vaken hela natten til 06.40 samma dag du ska gå på natten första passet?
  • EL I
    Maggis skrev 2010-02-05 19:38:08 följande:
    Jag går upp som vanligt på morgonen och går sedan och lägger mig som jag skrev; ett par-tre timmar på eftermiddagen. Jag "vänder" aldrig på dygnet innan; har faktiskt aldrig fallit mig in att göra det. Dessutom är det inte möjligt med två barn i huset. Har så gott som aldrig bekymmer med att vända tillbaka åt något håll. Håller hårt på sedvanliga sovrutiner så fort nätterna är över och det gäller både innan och efter nattpassen. Å andra sidan så jobbar jag sällan mer än 2 nätter i rad och då kanske det är annorlunda jämfört med om man kör hela veckan nätter.
    jag vänder inte heller på dygnet varken före eller efter.  Har dock blivit lite mer kvällspigg sedan jag började jobba natt. Innan däckade jag i säng senast kl 22 men nu somnar jag oftast 23-00 någon gång.
    Jag jobbar 4 nätter i rad...
  • maggsan
    Ungmamma83 skrev 2010-02-13 02:30:42 följande:
    är du vaken hela natten til 06.40 samma dag du ska gå på natten första passet?
    Ja alltså om jag ska jobba säg lördag natt så håller jag mig vaken från 08 till 06,30 dagen efter ja... så jag kan sova lördag dag.. för då är jag inne på "nattlivet".
    jag har ingen möjlighet och har ingen ro i kroppen att gå och lägga mig på eftermiddagen.. tyvärr :(
  • Tonx

Jobbade 10-timmarspass. Har aldrig sovit på dagen utan är vaken 3-4 dygn i sträck dvs så många nätter jag haft i rad, sen har jag sovit normalt de andra nätterna.

• maggsan

VAd jobbar ni med då?? rörligt eller sitter ni still större delen??
    För mig är det stilla sittande och INTE svårt att somna om man har otur..

• EL I
    maggsan skrev 2010-02-13 02:47:20 följande:
    VAd jobbar ni med då?? rörligt eller sitter ni still större delen??För mig är det stilla sittande och INTE svårt att somna om man har otur..
    vem frågar du?

Jag jobbar inom vården så vi rör oss hela tiden...
  • maggsan
    EL I skrev 2010-02-13 03:02:04 följande:
    vem frågar du? Jag jobbar inom vården så vi rör oss hela tiden...
    Frågar alla
  • Ungmamma83
    maggsan skrev 2010-02-13 02:47:20 följande:
    VAd jobbar ni med då?? rörligt eller sitter ni still större delen?? För mig är det stilla sittande och INTE svårt att somna om man har otur..
    jobbade tidigare inom vården. nu jobbar jag som resegudie (8-18, 19.30-22, 9.30-18,)
  • P A K

Jag har jobbat skift i tio år, på lite olika scheman. Inför nattpassen brukar jag sova tre -fyra timmar, efteråt fem- sex. Mitt arbete är aktivt och det finns inte möjlighet till vila under passets gång. Passen skall vara nio/tio timmar men det är vanligt med övertid så det gäller att boosta med sömn innan passen om det går.

• pluppfamiljen

Jag slutar 5:30 är hemma 6 stupar i säng om min man kan lämna barnen så stupar jag vilket han oftast gör. jag brukar vakna av mig själv mellan 12-14 om ingen ringer och väcker upp mig.

5 barns mamma
  • pluppfamiljen

Jag vakar och hjälper till i fall personen behöver något en natt ängel. Rätta termen är personlig assistent. Oftast sittande i men försöker gå runt lite i mitt lilla rum. Min Brukate larmar om h*n behöver hjälp.

5 barns mamma
  • Alle

Jag jobbar själv inte natt men sambon gör det då och då

Han brukar vila en stund på dagen innan han går på ett nattpass

Då sover han ett par timmar

Han jobbar oftast 21-06 och äter alltid riktig frukost när han kommer hem, sen går han och lägger sig och sover tills han vaknar, vid 13-14.
    Han äter alltid frukost oavsett när han kommer, även om de har gått på övertid. 

9-10 timmar, sällan lugnt utan konstant rörligt och väldigt ofta fysiskt, inte ovanligt med övertid.

PAK - liknande jobb antar jag. 
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Hur sover ni som jobbar natt?