• Det ljuva livet

Kastrull i kylskåpet?

Ställer du in kastruller med mat direkt i kylen?

Själv skulle jag aldrig få för mig att göra det! Men kommer ibland hem till folk som gör det ..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-05 19:40
    Har läst livsmedelshygien på gymnasiet (för typ hundra år sen) och fick lära mig att lägga maten i andra kärl.

Det har något med livsmedelshygien att göra... Därav fy
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kastrull i kylskåpet?
  • Det ljuva livet

Har läst livsmedelshygien på gymnasiet (för typ hundra år sen) och fick lära mig att lägga maten i andra kärl.

Det har något med livsmedelshygien att göra... Därav fy

• Trailer T

Jupp det gör jag

Jag är inte döv jag bara skiter i vad du säger
  • Mornie Alantie

Om det är farligt eller ej måste väl bero på vad man lagat. Har man kokat potatis kan man garanterat ställa in kastrullen i kylen. Är det tex köttfärs kan jag tänka mig att man bör vara mer försiktig. För grönsaker funkar regeln "om det luktar bra och smakar bra är det bra" oftast väldigt bra. 

• Elli47

I regel undviker jag att ställa in grytor i kylskåp, tar för stor plats. Enda undantaget egentligen är väl om jag kokat köttsoppa i storgrytan!

• Heavenlyfaith
    Det ljuva livet skrev 2010-02-05 19:45:59 följande:
    Har läst livsmedelshygien på gymnasiet (för typ hundra år sen) och fick lära mig att lägga maten i andra kärl.Det har något med livsmedelshygien att göra... Därav fy
    Jag är lärare ibla. livsmedelshygien på hotell- och restaurangutbildningen.
    Är väldigt nyfiken på varför det var "blä" att låta maten stå i kastrullen enligt din utbildning...
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Birry

Det enda "livsmedelshygienskäl" jag kan komma på är att maten kyls snabbare i ett annat kärl än det som värmts upp på spisen. Men i mina ögon är den risken mycket liten och vi lever därför "farligt" i vår familj allt som oftast... :-P

• Trollet Ludenben

Ja, det gör jag. Om det är mat över i alla fall... vad är det för äckligt med det då?? Jag har då aldrig blivit sjuk i alla fall.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Mia29

Nog kan jag ställa in kastrullen med ett lock om vi ska äta rester dagen efter, annars tycker jag att det egentligen tar för mycket plats.

Däremot är jag VÄLDIGT noga med att plasta in alla mat som ställs in i kylen, för att inte ska smaka "kylskåp". Det har jag sett att många slarvar med... Inte minst min svärmor som är en riktig "matlagerska".

• Det ljuva livet
    Heavenlyfaith skrev 2010-02-05 20:49:18 följande:
    Jag är lärare ibla. livsmedelshygien på hotell- och restaurangutbildningen. Är väldigt nyfiken på varför det var "blä" att låta maten stå i kastrullen enligt din utbildning...
    Men du, det var ju som sagt var hundra år sen . (Det är säkert så att det bara är jag som tycker att det är äckligt.) *känns som om jag inte gjort hemläxan*

Tänker kastrullerna håller kvar värmen längre än vad det gör om man byter förvarningskärl och att man sätter på ett mer tätslutande lock/plastfolie..
Svar på tråden Kastrull i kylskåpet?