• Det ljuva livet

Kastrull i kylskåpet?

Ställer du in kastruller med mat direkt i kylen?

Själv skulle jag aldrig få för mig att göra det! Men kommer ibland hem till folk som gör det ..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-05 19:40
    Har läst livsmedelshygien på gymnasiet (för typ hundra år sen) och fick lära mig att lägga maten i andra kärl.

Det har något med livsmedelshygien att göra... Därav fy
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kastrull i kylskåpet?
  • Sippan 81

Om den bara kylt ner snabbt så inte de andra varorna i kylen tar stryk så händer det ibland... Pasta har nog hänt någongång att man ställt in annars blir det oftast storkok och det delas upp och fryses in, jag har bara det i kylen som jag vet kommer konsumeras inom närmsta dygnet.
    Jag vågar inte laga köttfärssås på fredagen och äta på söndagen då det stårr i kylen, men sambon äter glatt och han blir inte matförgiftat.... ja jag har emetofobi

• Schnauser

Nej, inga kastruller i kylen. 

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • mi07va

Japp jag gör det, varför inte, fast inte varm mat. Har gjort det i evigheter och lever ännu:))

Freja 2007 Bebis BF 22/2-2010
  • Analoga

Nej, skulle aldrig komma på tanken att ställa in en kastrull med mat i kylen!!

Ev överbliven mat lägger jag i andra kärl, försluter med plastfolie över och in i kylen!

• Örnie

Kastruller tar i allmänhet för stor plats i kylen. Men vid den här årstiden använder jag det yttre kylskåpet (trappan) och då kan maten stå där till nästa dag. Varför skulle en kastrull vara ohygienisk? Fast jag har en billig 10-l kastrull från IKEA som rostar lite om det är något i den. Och så undviker jag att ha ättiksvatten (till sill) och saltvatten (till saltat kött) stående i kastruller, för det är extra rostbildande.

• HäxanSurtant3

jag överlevde 2 månader på ursnusikga gatukök i östafrika där de diskade i svart smutsvatten och sedan serverade ngt gojs vid vägkanten...

Sååå-ja jag ställer in kastruller i kylen. onödig disk byta förvarningskärl.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • FrejaMariah

Nej, det tar för stor plats i vår pyttelilla kyl.. Men vi kan lossas att vi har en stor kyl och då skulle jag kunna göra det, bara det har kallnat helt först..

• Analoga
    HäxanSurtant3 skrev 2010-02-05 23:03:40 följande:
    Sååå-ja jag ställer in kastruller i kylen. onödig disk byta förvarningskärl.
    Så farligt onödig disk är det inte. Jag tycker det är bra mycket fräschare att lägga överbliven mat i ett rent kärl än att ställa in en kastrull där maten tillagats och det blir en massa intorkat klegg på sidorna.

Nä .- kastrullerna vill jag ha rena i kastrullskåpet och inte i kylskåpet med mat i!
Svar på tråden Kastrull i kylskåpet?