• Anonym

samboavtal

Kan någon förklara för min hur ett samboavtal fungerar?? Vad händer om man delar på sig och bor i samma hus men det är den ena som "Köpt" det men man betalar båda varje månad osv osv??

• Svar på tråden samboavtal
  • Hopet

Har huset förskaffats under samboförhållandet eller för ert gemensama bruk så har du rätten till hälften av huset fastän han har köpt det.

Allt ni har ägt innan förhållandet ingår inte i en eventuell bodelning.

Skulle han ha köpt huset innan har du inte en svensk ett öring att hämta.

Det är min situation. Jag och min sambo var och skulle skriva testamente så
    ifall den ene avlider tillfaller allt den andra. BULLSKIT

Jag fick veta att ifall han går bort och vi har skrivit detta i våra testamente så
    blir det att jag får hälften och andra hälft måste våran dotter få i pengar.
    Jag måste lösa ur henne ifall hon vid tillfället är under 18år.
    Vid 18 år kan hon själv avsäga sin rätt till hälften JAVISST.

Så hon på banken sa att jag skull inte investera en enda krona i huset.
    Försent 55000kr redan borta.

Ända sättet att jag ska få hälften är att vi gifter oss.

Men det är helt knäppt att folk tvingas gifta sig. Men det är bara för att skydda
    kärnfamiljen. Och skulle han dö idag skulle jag tvingas flytta bara för att våran dotter på 5år skall ha en massa pengar på banken. Vilket mår hon bästa av?

• Hopet

Jag tror inte att banken ville ha ett samboavtal. Ett samboavtal kostar 2000kr fick jag veta i tordags dettsamma gäller testamente.

Han har säkert bara skyddat sig själv.
    Jag gissar på att huset inte är bodelningsbart. Eller att allt han äger er hans och visse versa.

Ända lösningen kanske är att skriva nytt avtal ifall det står att allt som är han är hans, eller kanske hjälper det att sälja det gamla huset och köpa nytt ifall det bara gäller det huset han har.

Läste du igenom allt ordentligt?

• Anonym
    Hopet skrev 2010-02-06 15:44:58 följande:
    Jag tror inte att banken ville ha ett samboavtal. Ett samboavtal kostar 2000kr fick jag veta i tordags dettsamma gäller testamente. Han har säkert bara skyddat sig själv. Jag gissar på att huset inte är bodelningsbart. Eller att allt han äger er hans och visse versa. Ända lösningen kanske är att skriva nytt avtal ifall det står att allt som är han är hans, eller kanske hjälper det att sälja det gamla huset och köpa nytt ifall det bara gäller det huset han har. Läste du igenom allt ordentligt?
    Det fanns ingenting att läsa igenom:S Fick bara ett papper som underskrifterna skulle vara på o när jag frågar han om vad som står i det säger han "Men det är bara ett vanligt samboavtal":S
    Men så sa jag att då tänke  ju inte jag betala av något på lånen på huset eftersom jag inte får ut något när vi delar på oss. Då sa han självklart till det och att jag bara ska betala på driftkostnaderna, låter det okej?
  • Pirum

Men stod det ingenting på pappret du skrev under? Hade ni inte pratat om vad det var som skulle bestämmas i avtalet?

• Anonym

Nej det stog ingenting förutom "samoavtal" o att båda skulle skriva på, vi har inte pratat något om  det!

• MaryEllen

Fast nånting måste det ju ha stått i samboavtalet, ni måste ha avtalat något genom samboavtalet - annars fyller det ingen funktion.

Eftersom din sambo köpte huset för att ni ska bo där tillsammans innebär samboavtalet troligtvis att huset inte ska räknas som samboegendom, alternativt att ni har avtalat bort sambolagen helt (o då räknas ingenting som samboegendom, det innebär att det du har köpt är ditt och det han har köpt är hans). Detta innebär i så fall att sambolagen inte gäller för huset (alternativt all egendom om sambolagen har avtalats bort helt). Vid en eventuell separation kommer då värdet av huset inte att ingå i bodelningen, utan det är din sambo som får behålla huset, oavsett om och hur mycket du har bidragit med finansieringen av det.

Hade det inte funnits något samboavtal hade huset blivit samboegendom och värdet av det ska i så fall delas lika mellan er vid en eventuell separation, oavsett vem som har betalat.

Jag tycker att du ska titta på samboavtalet igen och ta reda på vad som står däri, och fråga de på banken vad det innebär för din del. Ställ frågor! Du är också kund hos banken och de ska hjälpa dig. Det är ju bättre att du får klarhet i det nu och vet vad som gäller i framtiden, om ni skulle behöva använda er av avtalet.

• Anonym (sambo-snart gift)

Vi har köpt bostad och bil tillsammans och har vilken dag som helst ett barn tillsammans. Vi har pratat med en jurist om att skriva samboavtal och testamente. Det tipset vi fick av juristen var att gå till rådhuset och gifta sig snabbt och billigt istället. Det var det bästa man kan göra enligt juristen och evt skriva ett äktenskapsförord, om den ena partnern har ägendom som inte ingår vid evt bodelning.

Om jag eller sambon skulle dö, så spelar det ingen roll vad vi har skrivit i testamentet eller samboavtalet eftersom att det inte går att skriva bort barnets arvsrätt. Det vill säga att barnet ärver sambon vid dödsfall och om vi går i sär så är har vi redan inskaffat allt tillsammans.

I ett samboavtal ska det stå de villkor som man parter mellan varandra har kommit överens över, det vill säga, är inget tomt dokument. Samboavtal ska skrivas ömsesidigt och tillsammans med en kunnig juridisk person. Bankerna tar cirka 2000 - 4000 kr för att hjälpa till att skriva dessa dokument.

• Pirum

Ts, jag tycker också att du ska titta på det papper du skrev på. Så att det fortfarande bara står "samboavtal" på det. Det som slår mig när det är ett tomt papper som inte betyder något- för bara ordet "samboavtal" har ingen rättsverkan eftersom det inte står vad ni kommit överens om- är att det finns risk att din sambo har skrivit dit själva avtalstexten efter att du skrev under. Och då kan det ju se ut som att du har gått med på en massa saker.

Jag är ledsen om jag är misstänksam men jag tycker bara det hela är lite konstigt.

• Anonym

Tack för alla svar..

Men det är helt enkelt så att allt som han köper är hans o det som jag köper är mitt? han kan inte skriva dit att jag måste betala massa pengar om vi skulle gå isär?

Jag sa till min sambo att jag inte tänkte betala något på lånet av huset eftersom jag inte får något om vi delar på oss. Och det var okej för honom..

• Pirum

Det går inte att svara på hur det blir om ni delar på er eftersom vi inte vet vad som står i samboavtalet.

Om samboavtalet inte är giltigt, eller inte innehåller något konkret så gäller sambolagen och då är visserligen det han köper hans och det du köper ditt, men om ni går isär så ska bohag och bostad som skaffats för gemensamt bruk delas oavsett vem som har köpt det.

Står det däremot något annat i avtalet så gäller det.

Man får ju inte skriva dit något i efterhand men görs det så blir det en bevisfråga ifall texten stod där när du skrev på eller kom dit utan din vetskap.

• Anonym

Tack så jätte mycket!
    Så om det inte stog något så delas bostaden upp iallafall? För min sambo påstår att han inte skrivit dit något utan att det bara var ett "vanligt samboavtal"...

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-02-12 09:23:20 följande:
    Tack så jätte mycket! Så om det inte stog något så delas bostaden upp iallafall? För min sambo påstår att han inte skrivit dit något utan att det bara var ett "vanligt samboavtal"...
    Ett vanligt samboavtal är inte blank. Det finns ingeting som heter "ett vanligt samboavtal". Alla samboavtal är unika och det kan stå väldigt mycket olika saker i dem. Be att få orginalet och läs vad som står istället för att gissa.

Ingen kan säga vad som händer om ni separera utan att veta vad som står i avtalet. Det kan mycket väl stå saker i det som gör att du blir skyldig honom pengar vid en framtida separation.

Ett blankt samboavtal, helt utan text, vilket jag tror det inte är, har noll och inget värde. Det är bara att ni kommit överrrens om ingenting.

Så sluta gissa och leta rätt på avtalet!
Svar på tråden samboavtal