• Anonym (??)

Vad innebär skolans tystnadsplikt??

Jag mailade till rektorn ett privat mail.

Hon svarade till mig och kopia till pappan, dvs mitt X.

får hon göra så?
    Bröt hon inte mot tystandsplikten då?

jag ville INTE att pappan skulle läsa detta, därav mailade jag ju rektorn privat.
    det var inget som handlade om barnen, det handlade om en överenskommelse om huvuda den hade skötts.

• Svar på tråden Vad innebär skolans tystnadsplikt??
  • The Black Lady

Har ni gemensam vårdnad har pappan rätt att läsa...

• Anonym (??)
    The Black Lady skrev 2010-02-07 17:26:21 följande:
    Har ni gemensam vårdnad har pappan rätt att läsa...
    Inte det jag mailar privat heller....som inte rör barnen
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2010-02-07 19:01:01 följande:
    Inte det jag mailar privat heller....som inte rör barnen
    Vad mailar du rektorn om som inte rör barnen?
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2010-02-07 19:05:40 följande:
    Vad mailar du rektorn om som inte rör barnen?
    Det skrev jag ju i ts.
  • Knytt1

Skolpersonal (förutom skolhälsovården) har ingen tystnadsplikt. Det är en vanlig missuppfattning att det är så, men det är det "sunda förnuftet" som gäller. Om jag har anledning att anta att det jag för vidare till tredje person innebär skada för de inblandade, ska jag inte berätta. I övrigt får jag berätta vad jag vill för vem jag vill!
    Sen gör man ju inte det i alla fall, men någon formell tystnadsplikt har vi inte.

• Anonym (??)
    Knytt1 skrev 2010-02-07 19:34:41 följande:
    Skolpersonal (förutom skolhälsovården) har ingen tystnadsplikt. Det är en vanlig missuppfattning att det är så, men det är det "sunda förnuftet" som gäller. Om jag har anledning att anta att det jag för vidare till tredje person innebär skada för de inblandade, ska jag inte berätta. I övrigt får jag berätta vad jag vill för vem jag vill!Sen gör man ju inte det i alla fall, men någon formell tystnadsplikt har vi inte.
    Så du menar att om tex mitt X har angett tider då barnen har på dagis så har jag rätt att få veta vilka tider det är?
    vi är båda vårdnadshavare.

Har rektorn rätt att svara ett privat mail som inte berörde barnen med en kopia till pappa?
    Har rektorn rätt att skicka kopia på alla mail till den andra föräldern när man har en "privat" kommunikation...
    inte privat sååå men jag ville maila enskilt med henne, å hon svarade till oss båda.

jag tog väldigt illa vid mig då jag avsåg ha en privat diskussion med henne om en sak.
  • Knytt1
    Anonym (??) skrev 2010-02-07 19:46:12 följande:
    Så du menar att om tex mitt X har angett tider då barnen har på dagis så har jag rätt att få veta vilka tider det är?vi är båda vårdnadshavare.Har rektorn rätt att svara ett privat mail som inte berörde barnen med en kopia till pappa?Har rektorn rätt att skicka kopia på alla mail till den andra föräldern när man har en "privat" kommunikation... inte privat sååå men jag ville maila enskilt med henne, å hon svarade till oss båda.jag tog väldigt illa vid mig då jag avsåg ha en privat diskussion med henne om en sak.
    Du frågade vad skolans tystnadsplikt innebär och mitt svar var att det inte finns nån, med vissa ovan nämnda undantag.
    Skickar du ett mail till någon upphör din rätt att bestämma vem som får se det, rent juridiskt.
    Skickar du ett mail till mig är det "mitt", och jag kan visa det eller vidarebefodra det till vem jag vill.
  • Mammatilltvåprinsar

Mail är offentlig handling och därför ska man tänka både en och två gånger på vad man mailar. Pappan kan begära alla era mail om han vill. Rektorn har inte brutit mot någon regel.

• Anonym (??)
    Mammatillwilliam skrev 2010-02-07 20:09:04 följande:
    Mail är offentlig handling och därför ska man tänka både en och två gånger på vad man mailar. Pappan kan begära alla era mail om han vill. Rektorn har inte brutit mot någon regel.
    Men enligt skolan så får jag inte se ett enda mail som pappan har skrivit, inte ens de som handlar om barnen...

jag har inte begärt att få se dem heller.. bara få veta vadhan sagt om barnen.
    Men det anser de är privat mellan dem.
  • Mammatilltvåprinsar
    Anonym (??) skrev 2010-02-07 20:16:50 följande:
    Men enligt skolan så får jag inte se ett enda mail som pappan har skrivit, inte ens de som handlar om barnen...jag har inte begärt att få se dem heller.. bara få veta vadhan sagt om barnen.Men det anser de är privat mellan dem

Du har den rätten. Be dem prata med en jurist, finns i kommunen, annars får du överklaga till kammarrätten.
Svar på tråden Vad innebär skolans tystnadsplikt??