Knytt1 skrev 2010-02-07 19:34:41 följande:
Skolpersonal (förutom skolhälsovården) har ingen tystnadsplikt. Det är en vanlig missuppfattning att det är så, men det är det "sunda förnuftet" som gäller. Om jag har anledning att anta att det jag för vidare till tredje person innebär skada för de inblandade, ska jag inte berätta. I övrigt får jag berätta vad jag vill för vem jag vill! Sen gör man ju inte det i alla fall, men någon formell tystnadsplikt har vi inte.
Där har du fel. All skolpersonal har sekretess.
"
I skolans värld kommer i princip all personal i kontakt med uppgifter som rör elevernas personliga förhållanden. Även beslutsfattarna i den nämnd som har ansvar för skolan kan komma att bli berörda. Dessa omfattas av samma sekretess som anställd personal.Enligt läroplanen skall alla som arbetar i skolan uppmärksamma och hjälpa elever i behov av särskilt stöd. Detta innebär att alla som arbetar i en skola deltar i elevvårdande arbete. Lärare, rektor, skolhälsovård, skolkurator, skolpsykolog, specialpedagog och logoped är de som man främst förknippar med elevvård, men även skolmål-tidspersonal, vaktmästare/-institutionstekniker och kanslipersonal omfattas av sekretess-reglerna.
Förskoleklassen och särskolan omfattas av samma sekretess som grundskolan."
www.eslov.se/barnochutbildning/grundskolan/informationomsekretess/sekretessiforskoleklassochskola.12282.html
"Sekretess innebär ett förbud att röja uppgifter, såväl muntliga som skriftliga. Offentlighets- och sekretesslagen innehåller bestämmelser för att skydda olika intressen och reglerar vilka uppgifter i en allmän handling som är sekretessbelagda. Inom skolan handlar det oftast om bestämmelserna i 23 kap. 2 § om skydd för enskilds personliga förhållanden.
Sekretessen gäller inte bara uppgifter som rör eleven utan också elevens närstående, t.ex. föräldrar och syskon. Vårdnadshavare har i regel rätt att ta del av alla uppgifter om sitt barn."
www.skolverket.se/sb/d/2497/a/15284