• Anonym (??)

Vad innebär skolans tystnadsplikt??

Jag mailade till rektorn ett privat mail.

Hon svarade till mig och kopia till pappan, dvs mitt X.

får hon göra så?
    Bröt hon inte mot tystandsplikten då?

jag ville INTE att pappan skulle läsa detta, därav mailade jag ju rektorn privat.
    det var inget som handlade om barnen, det handlade om en överenskommelse om huvuda den hade skötts.

• Svar på tråden Vad innebär skolans tystnadsplikt??
  • Mammatilltvåprinsar
    h8him skrev 2010-02-08 18:18:40 följande:
    Menar du att förskolan ska informera Evelinas föräldrar om vad Johans föräldrar undrar om lovplaneringen? Det är ungefär på den nivån det hela är i och med att det ts beskriver inte rör barnen.
    absolut inte nödvändigt. Men det är ju inget brott mot tystnadsplikten och det var väl det som var frågan? I ditt exempel var det föräldrar till olika barn, jag pratar om föräldrar till samma barn. De ska ha samma information om barnet, friluftsdagar, möten osv.
  • Anonym (??)
    Mammatillwilliam skrev 2010-02-08 19:40:29 följande:
    absolut inte nödvändigt. Men det är ju inget brott mot tystnadsplikten och det var väl det som var frågan? I ditt exempel var det föräldrar till olika barn, jag pratar om föräldrar till samma barn. De ska ha samma information om barnet, friluftsdagar, möten osv.
    men som sagt, man kan ha en komversation med rektor eller personal utan att det handlar om barnen.. det kanske handlar om mig.. och sånt behöver inte mitt X ta del av.
  • Mammatilltvåprinsar
    Anonym (??) skrev 2010-02-08 20:14:11 följande:
    men som sagt, man kan ha en komversation med rektor eller personal utan att det handlar om barnen.. det kanske handlar om mig.. och sånt behöver inte mitt X ta del av.
    Det finns massor som ditt ex inte behöver ta del av. Men det betyder inte att sekretessen brutits, sunt förnuft är en helt annan sak. Uppfattade inte att TS handlade om huruvida rektorn använt sunt förnuft eller inte utan om huruvida sekretessen brutits och det har den alltså inte.
  • Knytt1

Så här säger Skolverket om sekretess:
    http://www.skolverket.se/sb/d/3146/a/17617

Sekretess gäller alltså inte i den undervisande delen av skolan. Inte heller om eleven eller dess anhöriga inte kan identifieras i t.ex. ett samtal.

h8him skrev 2010-02-07 20:27:12 följande:
    Där har du fel. All skolpersonal har sekretess. "I skolans värld kommer i princip all personal i kontakt med uppgifter som rör elevernas personliga förhållanden. Även beslutsfattarna i den nämnd som har ansvar för skolan kan komma att bli berörda. Dessa omfattas av samma sekretess som anställd personal. Enligt läroplanen skall alla som arbetar i skolan uppmärksamma och hjälpa elever i behov av särskilt stöd. Detta innebär att alla som arbetar i en skola deltar i elevvårdande arbete. Lärare, rektor, skolhälsovård, skolkurator, skolpsykolog, specialpedagog och logoped är de som man främst förknippar med elevvård, men även skolmål-tidspersonal, vaktmästare/-institutionstekniker och kanslipersonal omfattas av sekretess-reglerna. Förskoleklassen och särskolan omfattas av samma sekretess som grundskolan." www.eslov.se/barnochutbildning/grundskolan/in... "Sekretess innebär ett förbud att röja uppgifter, såväl muntliga som skriftliga. Offentlighets- och sekretesslagen innehåller bestämmelser för att skydda olika intressen och reglerar vilka uppgifter i en allmän handling som är sekretessbelagda. Inom skolan handlar det oftast om bestämmelserna i 23 kap. 2 § om skydd för enskilds personliga förhållanden. Sekretessen gäller inte bara uppgifter som rör eleven utan också elevens närstående, t.ex. föräldrar och syskon. Vårdnadshavare har i regel rätt att ta del av alla uppgifter om sitt barn."www.skolverket.se/sb/d/2497/a/15284
    Du kan ju inte bara ta ut den del av texten som stödjer din åsikt!
  • Knytt1
    Knytt1 skrev 2010-02-08 20:41:30 följande:
    Så här säger Skolverket om sekretess:www.skolverket.se/sb/d/3146/a/17617Sekretess gäller alltså inte i den undervisande delen av skolan. Inte heller om eleven eller dess anhöriga inte kan identifieras i t.ex. ett samtal. Du kan ju inte bara ta ut den del av texten som stödjer din åsikt!
    Alltså; för skolhälsovården gäller inte sekretessen om eleven eller deras anhöriga inte kan identifieras!
  • Åsa
    Mammatillwilliam skrev 2010-02-07 20:31:43 följande:
    Vi har sekretess,absolut, inte strikt sekretess som exempelvis skolsköterskan, men vi får inte sprida sånt som kan vara till men för brerörda. MEN, mail är offentlig handling. Så rektorn har inte brustit rent juridiskt.
    Att det är offentlig handling innebär inte att vem som helst får läsa. Hur det är med skolan kan andra bättre men ex patientjournaler i offentlig vård är offentlig handling OCH sekretessbelagda. Sak samma med massor av myndighetshandlingar.  
  • Åsa

Och så klantade jag mig... Vad jag skulle skrivit är att patientjournaler m fl är "allmänna" handlingar, men sekretessbelagda.

• Mammatilltvåprinsar
    Åsa skrev 2010-02-08 21:01:02 följande:
    Att det är offentlig handling innebär inte att vem som helst får läsa. Hur det är med skolan kan andra bättre men ex patientjournaler i offentlig vård är offentlig handling OCH sekretessbelagda. Sak samma med massor av myndighetshandlingar.  
    Det är starkare sekretess inom sjukvården, även skolsjukvården. Men hur kan man tycka att vårdnashavare är "vem som helst"? Även om TS mail inte handlade om barnen måste ärendet påverka barnen, annars verkar det helt galet att maila skolans rektor.
  • Åsa
    Mammatillwilliam skrev 2010-02-08 21:07:31 följande:
    Det är starkare sekretess inom sjukvården, även skolsjukvården. Men hur kan man tycka att vårdnashavare är "vem som helst"? Även om TS mail inte handlade om barnen måste ärendet påverka barnen, annars verkar det helt galet att maila skolans rektor.
    Nu vet jag inte om det är sekretess av inkomna mail till skolan. Vad jag hastigt googlat ger mig intrycket att det inte är det. Å andra sidan, att skolan _kan_ lämna ut en uppgift innebär ju inte också att de måste eller bör göra det. Hur det är i TS fall vet jag inte. Med tanke på att hon uppenbarligen känner sig förådd kan man ju hoppas att det handlade om något som det fanns en god anledning att ta initiativ till att meddela pappan.
  • Knytt1
    Åsa skrev 2010-02-08 21:14:34 följande:
    Nu vet jag inte om det är sekretess av inkomna mail till skolan. Vad jag hastigt googlat ger mig intrycket att det inte är det. Å andra sidan, att skolan _kan_ lämna ut en uppgift innebär ju inte också att de måste eller bör göra det. Hur det är i TS fall vet jag inte. Med tanke på att hon uppenbarligen känner sig förådd kan man ju hoppas att det handlade om något som det fanns en god anledning att ta initiativ till att meddela pappan.
    Mail är offentlig handling. Därför får vi t.ex inte använda oss av "privata" mailadresser i korrespondensen med föräldrar. Just för att vi ska kunna hitta alla mail om någon skulle vilja läsa...
    Varför rektorn i detta fall valde att vidarebefodra sitt svar till båda föräldrarna är svårt att veta, men rent juridiskt har hon/han inte gjort nåt fel.
  • Åsa
    Knytt1 skrev 2010-02-08 21:27:02 följande:
    Mail är offentlig handling. Därför får vi t.ex inte använda oss av "privata" mailadresser i korrespondensen med föräldrar. Just för att vi ska kunna hitta alla mail om någon skulle vilja läsa...
    Arkiverar ni inkomna mail? Diarieförs de?
  • Knytt1
    Åsa skrev 2010-02-08 21:33:03 följande:
    Vi har inga sådana krav på oss.
  • Anonym (??)

Vi hade en specialdeal mellan mig, rektorn och mitt X om en sak.. och jag mailade rektorn om det.

Det handlade alltså inte om barnen.. utan om rektorn har lagt sig i och gjort en deal med oss så får hon även stå till svars för frågor.

Nu så har jag haft samtal med rektorn i dag, och hon står och ljuger mig rakt upp i ansiktet om allt som sagt, jagkommer vända mig vidare.

Hon har behandlat mig som skit trots att jag kom till ett möte oss emellan i gotthumör.
    Jag lyssnade på henne sen nrä jag skulle prata så avbröt hon mig och påpekade att hon aldrgi har sagt som jag sa.. det har jag hittat på bara.

Så jag kommer vända mig tll hennes chef.
    Man uppfr sig inte så här som en rektor.

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2010-02-08 21:47:44 följande:
    Vi hade en specialdeal mellan mig, rektorn och mitt X om en sak.. och jag mailade rektorn om det.Det handlade alltså inte om barnen.. utan om rektorn har lagt sig i och gjort en deal med oss så får hon även stå till svars för frågor.Nu så har jag haft samtal med rektorn i dag, och hon står och ljuger mig rakt upp i ansiktet om allt som sagt, jagkommer vända mig vidare.Hon har behandlat mig som skit trots att jag kom till ett möte oss emellan i gotthumör.Jag lyssnade på henne sen nrä jag skulle prata så avbröt hon mig och påpekade att hon aldrgi har sagt som jag sa.. det har jag hittat på bara.Så jag kommer vända mig tll hennes chef.Man uppfr sig inte så här som en rektor.
    men om ni 3 haft en deal är det väl inte konstigt om rektorn meddelar exet...?
  • Mammatilltvåprinsar
    Åsa skrev 2010-02-08 21:33:03 följande:
    det gör vi. Dessutom lagras dem så det är bara att trycka ut på kommunen. De finns kvar även om råkar radera.
  • Knytt1
    Anonym (??) skrev 2010-02-08 21:47:44 följande:
    Vi hade en specialdeal mellan mig, rektorn och mitt X om en sak.. och jag mailade rektorn om det.Det handlade alltså inte om barnen.. utan om rektorn har lagt sig i och gjort en deal med oss så får hon även stå till svars för frågor.Nu så har jag haft samtal med rektorn i dag, och hon står och ljuger mig rakt upp i ansiktet om allt som sagt, jagkommer vända mig vidare.Hon har behandlat mig som skit trots att jag kom till ett möte oss emellan i gotthumör.Jag lyssnade på henne sen nrä jag skulle prata så avbröt hon mig och påpekade att hon aldrgi har sagt som jag sa.. det har jag hittat på bara.Så jag kommer vända mig tll hennes chef.Man uppfr sig inte så här som en rektor.
    Om er "deal" gäller något som angår både dig och ditt ex, vilket ju borde vara fallet iom att ni HAR en deal från första början, verkar det ju logiskt att även ditt ex får information.

Vänta dig inte för mycket av att gå till rektorns chef, men du kanske mår bättre av att prata av dig.
    Det ser i mina ögon inte ut som om rektorn gjort något formellt fel. Det konstigaste i den här historien är att du mailar om privata saker med rektorn.
  • Mammatilltvåprinsar

Vi är skyldiga att infomera båda vårdnadshavarna om ALLT som påverkar barnen. Något annat ska du inte ta upp rektorns tid med, hon är där för barnen Det som rör dig får du ta med någon annan. Är det något som rör dig men påverkar barnen så mycket att du behöver informera skolan måste också den andra vårdnadshavaren informeras. Så är det, det kan man ha åsikter om och googla hur mycket man vill om. Har pratat med jusrist om sånt här för alla lärare hamnar i liknande situationer förr eller senare.

Svar på tråden Vad innebär skolans tystnadsplikt??