• Mindras mamma

Någon som har pos. erfarenheter från förlossningen/BB på Sunderby sjukhus? Min första förlossning blev en smärre mardröm...

Och orsaken till det var nonchalant personal då jag hade långvarig vattenavgång (nästan 3 dygn) trots att jag hela tiden uttryckte min oro pga. att jag har GBS (bakterier i min normalflora som är farliga för spädbarn). Blev tillsagd: "lilla gumman, nog förstår du väl att bakterierna inte tar sig upp dit?". Jag var så arg och besviken...självklart har bakterier fritt flöde när vattnet har gått och fosterhinnorna är spruckna. Min dotter fick GBS-infektion, blodförgiftning och vi lång inne på barnintensiven första veckan. Fick inte vara med dottern så mkt vi ville...under förlossningen så pratade barnmorskorna knappt med mig :(. Blir lite ledsen när jag tänker tillbaka på att jag kände mig dåligt behandlad.

Ska nu har andra barnet i maj, snälla om ni har pos. erfarenheter så peppa mig gärna :). Skriv även negativa så får man se om fler upplevt nåt liknande.

Älskar min lilla dotter och min underbara man
  • Svar på tråden Någon som har pos. erfarenheter från förlossningen/BB på Sunderby sjukhus? Min första förlossning blev en smärre mardröm...
  • lövet2

Jag har bara haft en förlossning i Sunderbyn, och den var negativ. Så tyvärr, ingen peppning härifrån ...

• Freja07

Jag tycker du ska kontakta förlossningen/BB för en genomgång av dina tidigare erfarenheter och ni kanske kan träffas ett par ggr innan förlossningen. be din BM om hjälp eller så ringer du dom själv,minns ej vad det hette men det är några speciella BM som hjälper förlossningsrädda osv. Jag hade en mkt negativ upplevelse med min första, de missade att kolla att anus var öppen på lilltjejen..Fråga mig om ni undrar vad som hände..tar ej upp det här. Nåväl jag var mkt ängslig inför nästa förlossning och bla att jag gjort en anmälan om hur jag nu denna gång skulle bli bemött. Fick träffa en av Bm i ett samtalsrum och vi gick igenom alla mina frågor, bevikelsen osv..Sen kändes det jättebra! Nästa förlossning å BB vistelse blev bara positivt. Så gör det är mitt råd! Kram

Freja 070515 My 081208
  • Mindras mamma

Tråkigt att höra att även ni haft negativa erfarenheter. Ja jag ska prata med min bm. Det som känns extra trist är att när det visade sig att dottern fick blodförgiftning och barn-IVA frågade varför de inte blivit informerade om att de skulle kolla till ett barn som skulle födas av en mamma med gbs så berättade vi vad som hänt. Överläkaren där blev inte glad på förlossningen och bad överläkaren för förlossningen komma och prata med oss om det som hänt. Även han var nonchalant och kunde inte bemöta kritiken vi hade. Det enda vettiga han kunde säga var" ja vi får väl kolla om vi måste ändra på några rutiner". Och det sa han med sur ton. Så visst finns det en viss oro för att det ska stå nåt i min journal om att jag var påstridig osv. och bara därför kanske blir dåligt bemött igen.

Älskar min lilla dotter och min underbara man
  • Freja07

Jag var livrädd att jag ej skulle bli bra bemött då jag anmält men jag blev jättebra bemött nu andra gången. Tror att dessa samtal hjälpte oxå en hel del. efter min anmälan blev det nya rutiner och en lex maria anmälan från deras sida oxå. www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx denna länk fungerar så förstår ni vad vi har uppöevt..om än kanske artikeln borde ha innehållit mera info

Freja 070515 My 081208
  • Freja07

Äh denna funka ju inte!!! Nåväl det stod att socialstyrelsen var ej nådig i sin kritik mot förlossningen bla som missat frejas slutna anus..Det är ju ngt som de alla ska kolla om alla "hål" är öppna som ska vara öppna vid första undersökningen..Först efter 5 månader av oro från våran sida fick vi gensvar när Freja ej kunde bajsa..tidigare innan smakis gick det bra då hon hade bröstmjölks bajs..Hon bajsa genom en fistelgång under blygdläpparna..

Freja 070515 My 081208
  • cosinus

Jag har fött två barn där (nummer 2 och 3) och har varit toppennöjd. Trean är född i säte och även om det blev lite mer personal och så inblandat så är jag jättenöjd. De har låtit mig föda i den takt jag vill, som jag vill och inte lagt sig i nästan alls utan hållit sig i bakgrunden och låtit mig hållas. Precis som jag vill ha det :D

• Milliam

Jag hade också långvarig vattenavgång. 110 timmar med värkar! Det jag upplevde som negativt var att vi hela tiden lovades igångsättning men blev alltid skickade tillbaka till hotellet för att vänta och jag blev ju tröttare och tröttare för varje dag som gick för jag kunde inte sova trots sovdoser. Annars under förlossningen och så tyckte jag att jag blev väl bemött av personalen.

• M iz

tycker det var jätte bra där!

• Freja07

Kanske bäst att jag FÖRTYDLIGAR att jag har bara trots allt som hänt haft ett bra bemötande av personalen!!

Freja 070515 My 081208
  • Stormallan

Jag hade en långvarig förlossning med tidig vattenavgång som avslutades med hjälp av sugklocka. Jag fick antibiotika för att förhindra att jag eller barnet skulle drabbas av infektioner och tycker att personalen var både kompetent, trevlig och framför allt lyssnade på och respekterade vad man hade att säga. Både läkare och barnmorskor får tre tummar upp av mig i alla fall!

Svar på tråden Någon som har pos. erfarenheter från förlossningen/BB på Sunderby sjukhus? Min första förlossning blev en smärre mardröm...