• lyckligmamma

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 08:05
    Jag har hört talas om 2 stycken som har avlivat sina katter när de var riktigt sjuka och gamla. Genom att skjuta dem. Jag undrar vad ni tycker om det. En veterinär hade inte kunnat rädda dem!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)
  • chivasregal

Jag menar man kan skadeskjuta det händer vad gör man då?  Å en liten hare hur ska  man skjuta en sån?  jag hr en hare som jag haft sen den va liten å hittades ute ensam skadad av katter när han blir sjuk ska jag skjuta han? En jättesjuk hund orkar inte bråka ens på djursjukhuset såå jag tror inte de ens orkar bry sig om att bitas

• nexie

Ja men då ska det vara speciella skäl, att de lider för mycket eller liknande.
    Våran katt fick nåt konstigt anfall, sprang omkring ramlade skakade, tuggade fradga etc... Ringde vet. som sa : Känner ni nån jägare i närhten så tycker jag att ni ska fråga om den kan komma och skjuta den. Går fortast och mindre plåga för katten än att ta den halvgalen i kattbur 1 timme för att komma till en veterinär.
    Så ja jag tycker man kan skjuta om det är minst plåga.

• Dorian Ertymexx

Så nästan 95% tycker att det är OK att skjuta sina husdjur. Herre min skapare. Där rök dagens förtroende för mina medmänniskor. :(

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • HellviHumle
    Dorian Ertymexx skrev 2010-02-10 09:20:28 följande:
    Så nästan 95% tycker att det är OK att skjuta sina husdjur. Herre min skapare. Där rök dagens förtroende för mina medmänniskor. :(
    Där rök dagens förtroende för Dorian!{#lang_emotions_wink} Knappt 75 % kan tänka sig en avlivning med skjutvapen. Det ena behöver heller inte utesluta det andra dvs den som kan tänka sig ett skott är inte med automatik emot en spruta hos veterinären.
    Jag är inte bara fjollig fittpappa. Jag är faktabög också!
  • felicityporter

Nej, det tycker jag inte. Personligen tycker jag att det är snålt och respektlöst. Känner människor som skjutit/låtit skjuta sina katter av ren snålhet och mår illa bara jag tänker på dem (människorna alltså).

• nollåtta

Ja absolut, såvida djuret är sjukt/skadat. Min sambos farfar avlivade alltid sina djur på på så sätt, han var bonde och jägare. Djuret lider ju ofta mindre av ett skott än att tvingas bli stressad på en vetrinärsklinik.

• Mamma till gullungen

Jag röstade på annat,känner en som är jägare och han fick skjuta en vildkatt som hade fastnat i en fälla.Hade han inte skjutit katten så hade katten fått en plågsam död,det ville inte han skulle hända.När det gäller husdjur så ska man åka till veterinären och avliva dom på ett humant sätt och det är inte humant att skjuta ett husdjur när dom är gamla eller sjuka. 

• LillTussa
    chivasregal skrev 2010-02-10 07:28:33 följande:
    Jag menar man kan skadeskjuta det händer vad gör man då? 
    Man laddar om och skjuter igen och ser till att inte missa.. Sen tar man sig en funderare om man ska avliva fler husdjur om man inte fixar det på första skott.
  • Dorian Ertymexx
    HellviHumle skrev 2010-02-10 09:26:30 följande:
    Där rök dagens förtroende för Dorian! Knappt 75 % kan tänka sig en avlivning med skjutvapen. Det ena behöver heller inte utesluta det andra dvs den som kan tänka sig ett skott är inte med automatik emot en spruta hos veterinären.
    Ahem. Host. Harkel. Ibland blir det fel när man är nyvaken. :P

Men 75% är också illa.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)