• lyckligmamma

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 08:05
    Jag har hört talas om 2 stycken som har avlivat sina katter när de var riktigt sjuka och gamla. Genom att skjuta dem. Jag undrar vad ni tycker om det. En veterinär hade inte kunnat rädda dem!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)
  • Kid A
    Lavish skrev 2010-02-10 18:37:18 följande:
    Veterinären innebär för svårt sjuka, lidande djur, ett extra lidande i och med transporten dit. Sedan måste de bli upptagna av en främmande människa, i en upplyst sjukhussal. Och slutligen få sprutan. Är det ens dokumenterat hur det verkligen KÄNNS att dö av sprutan? Den stänger väl av systemen och det kan väl uppfattas som obehagligt av djuret.

Det avlivningsmedel som vanligtvis används är egentligen ett narkosmedel (pentobarbital), som man ger en överdos av. Ingen kan såklart helt säkert veta hur det känns att få sprutan, precis som ingen kan svara på hur det känns att få en dödande kula i huvudet

Sannolikt så känns det precis som när man sövs inför en operation, och om man dessutom gett hunden lugnande innan (vilket jag alltid gör, en rejäl dos också, tycker hela proceduren blir lugnare och trevligare för alla inblandade då) så är hunden redan sömnig och mindre medveten om "passagen" ner i narkosdjupet.

Enligt mig (som utfört många avlivningar) ett till synes mycket lugnt och fridfullt sätt att dö på - tror att det inte är helt olikt metoden som används på människor där dödshjälp är tillåtet (förekommer t ex i Schweiz).

Påminner igen er som har rädda/stressade djur - ni kan be om att få en ordentlig mängd lugnande till hunden innan, gärna redan innan ni kliver in på veterinärkliniken.

MEN, jag tycker att ett huvudskott också det kan vara en helt ok metod, om djurägaren känner sig bekväm med det.

• Kid A

Och till de som för några sidor sedan antydde att det skulle vara känslokallt att avliva djur (vare sig man är jägare/djurägare eller veterinär) vill jag bara säga - dumheter!! Många tårar är det som trillat på kinden både på jägaren med vapnet i handen, och veterinären med sprutan i handen.

Det är vår förbannade plikt att hjälpa ett obotligt sjukt djur att slippa sina plågor. Och många är vi som är tacksamma för att den möjligheten finns.

• chivasregal
    Kid A skrev 2010-02-10 20:44:02 följande:
    Och till de som för några sidor sedan antydde att det skulle vara känslokallt att avliva djur (vare sig man är jägare/djurägare eller veterinär) vill jag bara säga - dumheter!! Många tårar är det som trillat på kinden både på jägaren med vapnet i handen, och veterinären med sprutan i handen. Det är vår förbannade plikt att hjälpa ett obotligt sjukt djur att slippa sina plågor. Och många är vi som är tacksamma för att den möjligheten finns.
    ja jag skrev det är känslokallt men inte å avliva et djur utan  MÁN LADDAR OM Å SKJUTE IGEN DET ÄR  JAG INTE BEKVÄM MED. Att avliva ett sjukt djur är ett måste om dt inte går å rädda så varför tjafsa om sånt? Jag är ledsen att man inte ¨får må dåligt av det
  • Kid A
    chivasregal skrev 2010-02-10 20:49:32 följande:
    ja jag skrev det är känslokallt men inte å avliva et djur utan  MÁN LADDAR OM Å SKJUTE IGEN DET ÄR  JAG INTE BEKVÄM MED. Att avliva ett sjukt djur är ett måste om dt inte går å rädda så varför tjafsa om sånt? Jag är ledsen att man inte ¨får må dåligt av det
    Jag syftade inte specifikt på det du skrev, det var mer allmänt riktat och orkade inte heller leta upp det exakta inlägget för att citera, sorry.

Jag är inte heller ett dugg bekväm med att man träffar så fel att man behöver skjuta om. Min åsikt är att om man tänker skjuta hunden/katten själv ska man vara hundra procent säker på att man träffar rätt. Däremot så behöver det inte nödvändigtvis betyda att man är känslokall för att man måste skjuta om - det har hänt att jägare missat när de skulle skjuta sin gamle vän, kanske var de väldigt ledsna och tagna av stundens allvar och darrade lite väl mycket på manschetten. Sådana jägare brukar jag sedan träffa när det är dags för dem att avliva nästa hund - "aldrig mer" säger de om att skjuta själva.
  • chivasregal
    Kid A skrev 2010-02-10 21:17:05 följande:
    Jag syftade inte specifikt på det du skrev, det var mer allmänt riktat och orkade inte heller leta upp det exakta inlägget för att citera, sorry.Jag är inte heller ett dugg bekväm med att man träffar så fel att man behöver skjuta om. Min åsikt är att om man tänker skjuta hunden/katten själv ska man vara hundra procent säker på att man träffar rätt. Däremot så behöver det inte nödvändigtvis betyda att man är känslokall för att man måste skjuta om - det har hänt att jägare missat när de skulle skjuta sin gamle vän, kanske var de väldigt ledsna och tagna av stundens allvar och darrade lite väl mycket på manschetten. Sådana jägare brukar jag sedan träffa när det är dags för dem att avliva nästa hund - "aldrig mer" säger de om att skjuta själva.
    Okey  som jag skrev tidigare så är vi av olika åsikter jag  tycker det är fel men om man tycker det är ok å man klarar det  så får det va så.
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 19:41:46 följande:
    jamen har du missat jag svarade på det?
    Alltså så här gick det till:
    1. Du skrev ett inlägg riktat mot en annan person.
    2. Jag svarade på det inlägget med lite egna berättelser.
    3. Du frågar mig vad jag menar.
    4. Jag frågar vad det är du inte förstår eftersom jag är väldigt tydlig med vad jag menar.
    5. Du svarar inte vad det är med mitt inlägg som du inte förstod.
    6. Jag förtydligar och berättar vad min poäng var.
    7. Du verkar fortfarande inte ha fattat?
    Så nu går vi runt i de sista momenten där, så vi kan ju lika väl avsluta det eftersom det inte verkar hända något mer här.
  • chivasregal
    ming skrev 2010-02-10 21:50:13 följande:
    Alltså så här gick det till:1. Du skrev ett inlägg riktat mot en annan person.2. Jag svarade på det inlägget med lite egna berättelser.3. Du frågar mig vad jag menar.4. Jag frågar vad det är du inte förstår eftersom jag är väldigt tydlig med vad jag menar.5. Du svarar inte vad det är med mitt inlägg som du inte förstod.6. Jag förtydligar och berättar vad min poäng var.7. Du verkar fortfarande inte ha fattat?Så nu går vi runt i de sista momenten där, så vi kan ju lika väl avsluta det eftersom det inte verkar hända något mer här.
    ja bäst så men jag är säker på att jag svarat  på ditt inlägg som inte är med här. Men vi avslutar här jag har inget mer å tillägga
  • LillTussa
    Kid A skrev 2010-02-10 20:44:02 följande:
    Och till de som för några sidor sedan antydde att det skulle vara känslokallt att avliva djur (vare sig man är jägare/djurägare eller veterinär) vill jag bara säga - dumheter!! Många tårar är det som trillat på kinden både på jägaren med vapnet i handen, och veterinären med sprutan i handen. Det är vår förbannade plikt att hjälpa ett obotligt sjukt djur att slippa sina plågor. Och många är vi som är tacksamma för att den möjligheten finns.
    Hmm kan du mena mig?
    Jag svarade på chivasregals inlägg om att det var känslokallt att ladda om ifall man skulle slinta på avtryckaren och då menade jag bara att det är väl lika känslokallt oavsett om man är veterinär eller jägare.
    Vet också av många jägare som gråtit när de tvingats avliva sina djur men gjort det för deras egna skull i deras egna skog. Jag tycker det är en fin gest att ge sitt djur en lycklig död på en hemmaplats där de är vana att vara lyckliga.
    Sen om det är känslokallt att ladda om ifall man skulle missa, må så vara, huvudsaken du är tillräckligt snabb i huvvet för att avsluta det snabbast möjligt. Och om du gör det med eller utan känslor, spelar inte mig någon roll.
    Och att jag skrev att det bara är att ladda om om man missar; liksom vad annars ska man göra? Stå å fundera vad man gjorde eller handla direkt?
  • HellviHumle
    chivasregal skrev 2010-02-10 20:49:32 följande:
    Nu är det ju vanligen inte så att man behöver ladda om. De flesta vapen av jakttyp har åtminstone två patroner klara. Det kan handla om någon sekund att avlossa ytterligare ett skott.
    Jag är inte bara fjollig fittpappa. Jag är faktabög också!
  • chivasregal
    HellviHumle skrev 2010-02-10 22:18:59 följande:
    Nu är det ju vanligen inte så att man behöver ladda om. De flesta vapen av jakttyp har åtminstone två patroner klara. Det kan handla om någon sekund att avlossa ytterligare ett skott.
    Ja men jag vet inte jag har aldrig varit i näheten av ett vapen så jag skiter i hur de gör. jag bara säger jag inte skulle kjuta mina djur vad är det så svårt å förstå de för? De som vill skjuta sina djur får göra de men jag väljer å avliva hon sjursjukhuset när de är dags. jag har aldrig klarat av sånt. Jag vet att många tycker ett djur inte kan jämföras med en människa men  jag är nte ensam om att  tycka så. De finns veganer som inte skulle  ens snacka om de här.
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)