• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Gladhannapanna

Jag var med min tvååring på barnmottagningen och gjorde pricktest på ägg för att kolla om allergin gått över. Hon fick en trea idag och en tvåa förra året, sköterskan sa att det kan bero på dagsformen.
    Julia blir också prickig mm runt munnen, jag frågade om det men hon sa att det bara är en överkänslighet mot tex tomat, choklad mm. Jag tror att det stämmer.

• hypertalk

sara75 - min pojk är allergisk mot vete och nötter också och reagerar med utslag på kinder vid konsumtion av ngt som innehåller vete. Det blir som eksem och kliar. När det var som värst hade han köttsår på kinderna iom att han kliade, men då var han bara några månader gammal. Idag är han jättefin om kinderna och äter inget som innehåller ägg, vete eller nötter. Han kan även bli röd runt munnen då han äter röda-saker såsom ketchup osv. Men detta lägger sig ganska snart efter att han tvättat munnen. Han är även känslig mot andra födoämnen som vi är försiktiga med.

• Kavat
    Billabong skrev 2011-04-15 12:44:32 följande:
    Aporopå andra allergier så har jag tänkt lite på det.

Ibland får min lille G (21 månader) lite rödfnasiga kinder och blir lite röd runt munnen - trots att han INTE ätit ngt med ägg i. Vi börjar därför misstänka ytterligare ngn födoämnesallergi, men har inte en susning om vad det kan röra sig om. Vi ser inget tydligt mönster i när det uppstår. Bara att han verkar reagera mot kiwi som han fick smaka härom veckan. Det är väl ganska "starkt" och relativt vanligt att man inte tål som litet barn? Det har jag iaf fått för mig att jag läst ngnstans.

Vilka andra saker är det vanligt/förekommande att man är allergisk mot när man är äggallergiker?
    (Tänker mig att det finns vissa former att korsallergier på samma sätt som med pollenallergi.)

Vad är era äggallergiska barn allergiska mot utöver ägg?

Tootoolah: Blodprov? Är det vanligt att man tar sådana vid födoämnesallergiutredningar? Här var det bara pricktest som gjordes och endast mot ägg, eftersom det var det han fått en kraftig reaktion på i somras.
    Om man tar de vanligaste allergierna hos barn så är de enligt denna ordning mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.

Kombinationen av mjölk och äggallergi verkar vanlig och det är ofta att de även är allergiska mot soja också. Och tål de inte soja så bör man vara väldigt försiktig med jordnötter som är en baljväxt!

Mina två äldsta är båda allergiska mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn. Mellankillen tål enbart lax av de fiskar vi testat. Ägg är det enda som visar på rast på dem båda. Soja på dottern och sen sädesslagen på patchtest/lapptest på sonen.

Liten är allergisk mot mjölk och fisk, det är väl det jag med all säkerhet konstaterat, visar inget på RAST förmodligen för han är liten men även för att jag har tagit bort direkt när jag märkt att han mått dåligt av det. Jag helammade till han var 6 månader och skriv matdagbok i 5 månader..
    Ägg är jag också rätt säker på men har inte vågat provocera. Soja och baljväxter äter vi inte här hemma pga de andra barnens allergier och jag är själv glutenintolerant, så det har han inte heller fått i sig och bör inte testa det på länge heller enligt allergologen. (Med tanke på dåliga anlag så är chansen att han tål det liten..)

Nötter har barnen inte fått smaka på än eftersom det är så allergent. Kiwi likaså brukar vara väldigt allergent.
  • tes 75

hur har det gått för era dagisbarn så här i påsktider? vår son har en äggallergi som ger långsamma reaktioner i form av lös mage. vi har inte gett några särskilda förhållningsregler till dagis apropå äggpyssel & sådant, & sonen har kommit hem med påskpyssel gjorda med bl a äggkartonger (om de målat ägg & ätit ägg på dagis vet jag inte). och sonen har haft 0 aptit tors-fre, varit supertrött & bajsat riktigt lösa blöjor. vi misstänker att han antingen fått i sig lite ägg på dagis (om de andra ätit det) eller så har han reagerat på äggkartongspysslet eller luftburet. är det vanligt att barn med långsamma reaktioner reagerar luftburet?

• feaf

Ingen med tips på tårt-recept? Ägg o nötfri Glad

• Gladhannapanna

På vår förskola får de ägg till fredagsfrukosten, personalen är noga med att Julia inte får i sig ngt. Hon har inte reagerat när hon rört vid äggkartonger, men då har vi tvättat händerna direkt. Hon är bara två men har full koll på att hon inte ska äta ägg.

• Sousafon
    feaf skrev 2011-04-16 12:57:45 följande:
    Ingen med tips på tårt-recept? Ägg o nötfri Glad
    Jag har gjort äggfri sockerkaka och sedan äggfri vaniljkräm som fyllning och bär och frukt. Grädde och strössel ovanpå.
  • feaf
    Sousafon skrev 2011-04-16 17:35:02 följande:
    Jag har gjort äggfri sockerkaka och sedan äggfri vaniljkräm som fyllning och bär och frukt. Grädde och strössel ovanpå.
    Tack! Solig
  • TinaZ
    tes 75 skrev 2011-04-16 09:56:54 följande:
    hur har det gått för era dagisbarn så här i påsktider? vår son har en äggallergi som ger långsamma reaktioner i form av lös mage. vi har inte gett några särskilda förhållningsregler till dagis apropå äggpyssel & sådant, & sonen har kommit hem med påskpyssel gjorda med bl a äggkartonger (om de målat ägg & ätit ägg på dagis vet jag inte). och sonen har haft 0 aptit tors-fre, varit supertrött & bajsat riktigt lösa blöjor. vi misstänker att han antingen fått i sig lite ägg på dagis (om de andra ätit det) eller så har han reagerat på äggkartongspysslet eller luftburet. är det vanligt att barn med långsamma reaktioner reagerar luftburet?
    vår son verkar också reagera med magproblem trots att han inte fått i sig ägg, lite märkligt om det är så

svårt konstatera också eftersom det är så diffust....
Svar på tråden Äggallergitråden