• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • SanTan

Nettie1:
    Tänk på att fråga om det innehåller ägg eller majonäs. I många fall har jag upplevt att personal inte vet att majonäs innehåller ägg!!!! JAg har till och med fått kommentaren:
    "Nej, det innehåller inte ägg, det är bara cremefreche, kryddor och majonäs i såsen" 

• Twixie

Ett litet hopp har tänts med sonens äggallergi, iaf att den är på väg att bli lite lättare. Provade med kokt ägg på sonens arm (skrapade lite på huden också som man ska), tog en ganska stor bit och satte plåster över. Glömde sedan bort det och sonen lekte vidare som vanligt. Efter ca 30 min kom jag på och vi tog bort plåstret. Det var en liten reaktion på huden som ett litet myggbett men blev ändå glad över att han inte heller direkt tänkte på ägget på armen. Tidigare har han kommit efter bara 5 min och velat ta bort plåstret. Det hade kliat lite "men gick bra att leka ändå"

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Yosa
    Karla79 skrev 2011-03-03 12:17:05 följande:
    Lägger in den här också (egen tråd):

Vi ska flyga till USA i sommar med vår son som då är 1,5 år och allergisk mot ägg (och ev. mjölk, det verkar ha vuxit bort).

Har ringt SAS och frågat hur det här med allergimat funkar, och blev väldigt överraskad att de hade så dålig koll. De sa att man får bara ta med grötpulver samt 1,5 dl annan mat pga restriktionerna. Och att har man läkarintyg så får man "väl" ta med annan mat också. Och att vi skulle kryssa i att vi ville ha barnmat när vi gör bokningen, men fick inget svar på om denna barnmat var ägg- och mjölkfri.

Men hallå, allergier hos barn är ju supervanliga!!! Det måste ju finnas rutiner för det här, eller?

Vill gärna ha tips och råd på hur ni andra har gjort!

(Och en bonusfråga för den som orkar, hur rädd behöver man vara för att äta på restauranger egentligen- om man säger att man måste ha äggfritt kan man lita på att det inte finns spår då? Fattar ju att det är olika från restaurang till restaurang, undrar mer hur ni har TÄNKT på resor, om ni råkat ut för något särskilt, vad vi ska tänka på etc.)
    Jag har funderat påd etsamma som dig. Vi åker med Fritidsresor till Gran Canaria i höst och har mailat fritidsresor angående all inclusive-maten som vi ska ha. De bad oss maila direkt till hotellet veckan innan ankomst. Vi har även gjort ett inplastat kort där vi skrivit på spanksa att hon är allergisk mot ägg... skrev såhär om man översätter de till svenska:

Vår dotter är allergisk mot all mat som innehåller ägg såsom till exempel i bröd, pasta, glass, kalla såser och majonäs. Felaktig mat kan få allvarliga konsekvenser och leda till andnöd! Vad har ni som hon kan äta?

Fick tips här i tråden att skriva hur allvarlig det är för att de ska ta de på allvar samt skriva ner i vad man kan hitta ägg såsom jag gjort. Många tycks ju tro att ägg bara är ett kokt ägg.

Angånde flyget: jag mailade direkt till flygbolaget TuiFly som vi åker med. De beskräftade att de inet har äggfri mat att erbjuda och att vi då får deras tillåtelse att ta med egen mat till henne och vi har läkarintyg på detta. Vu flyget 5,5 timme plus sen den tid de tar på flygplatsen och transfer så jag tänkte ta me dnågon korv-sallad till henne, smörgåsar med matigt pålägg, bananer. Du får inte ta med dryck genom säkerhetskontrollen men väl igenom den kan du köpa dricka på tex taxfreee eller kiosk som du tar med till ditt barn. Så tänkte vi göra. Flygbolaget skrev att de sålde smörgåsar också men att de inte kunde garantera äggfritt. De säljer även läsk på flyget. är det nbågonstans som hon verkligen inte får få fel mat så är det ju på ett  flyg så vi kommer att ta med egen mat.

• Karla79

På Ockelbo Gouda-ost står det "mikrobiologiskt ostenzym", är det samma sak som lysozym?

• Yosa
    Karla79 skrev 2011-03-14 06:19:36 följande:
    På Ockelbo Gouda-ost står det "mikrobiologiskt ostenzym", är det samma sak som lysozym?
    Oj öh aldrig sett förrut och tycker de låter konstigt. Kanske någon annan i tråden vet va de kan vara. Ring till tilllverkaren annars och be dem förklara.
  • Karla79

Tootoolah: tack för tips ang. flygningen. Oj fanns det inte micro, undrar om det går att få barnmatsburkar varma i värmeskåp om vi inte kör på aluminiumformidén?

Yosa: tack för tips om informationskortet, vi kanske gör likadant även om vi kan prata engelska när vi är i USA, ifall något skulle hända oss! Vad det är mycket att tänka på.. Jag har också bestämt mig för att fixa läkarintyg på svenska och engelska så att vi kan ta med oss egen mat på flyget, ska vara ok enligt SAS. Det gick inte att beställa äggfritt på flyget, men det är ju egentligen inte det som är problemet utan risken för spår av ägg.

Ska också konsultera läkare kring hela grejen... ska vi aldrig kunna låta sonen äta hemma hos andra människor eller på restaurang så länge han är allergisk? I höst väntar ju dagis dessutom, och där kommer han ju att äta, hur vet man hur farligt det är med spår av ägg i t ex kastruller och på bestick egentligen? Hur tänker ni andra? Vi vet ju inte hur allergisk han är då han aldrig utsatts för ägg, men han kan vara i samma rum där ägg knäcks och lagas. Reaktionen på pricktestet var stor i omkrets enligt sjuksköterskan kommer jag ihåg.

• Billabong

Nettie: Nej, mikro finns inte på flygplan (har iaf aldrig varit med om det under de många flygningar vi gjort). Barnmat och välling värms via vattenbad, för kokhett vatten finns det ombord. (Vilket ju eg. är det som rekommenderas hemma också.)

Vår äggallergiske pojke började fsk nu i januari och det har gått jättebra. Vi fick då självklart plats på en fsk där det finns kök (ett måste när man har allergiskt barn) och vi har turen att det även finns en kokerska som förstår allvaret. Det har inte inträffat ngn incident där han fått ägg i sig. De dagar det har serverats ägg (han är heller inte allergisk för luftburet ägg, så de andra barnen får ägg ibland) är de noggranna med att sätta honom långt ifrån äggen. Vi har lämnat tydliga instruktioner om steg för steg vad som behöver göras OM han ändå får i sig ägg (lär hända ngn gång framöver, om inte på fsk så hemma eller hos vänner). Vi har pratat med dem om hans allergi, hur den visar sig, hur allvarlig den är resp. INTE är, lämnat en extra uppsättning mediciner med tydliga anvisningar på m.m. Ett läkarintyg behövdes också för specialkostens skull.
    Känner oss trygga med att lämna honom där.
    På vårt sjukhus barnallergimottagning finns också resurser att komma ut till fsk och berätta om barnets allergi OM vi föräldrar och/eller pedagogerna hade ansett att det vore nödvändigt/bra. Vi har inte känt det behovet men är glada att det finns.

Ang. resor utomlands så har vi skjutit det lite på framtiden, förhoppningsvis mildras allergin allteftersom. Nästa sommar blir det sannolikt en utlandsresa men så länge han har sin äggallergi kommer vi nog resa på så sätt att vi håller oss på större orter med tillgång till läkarvård.

• Billabong

Ska säga att jag blev också upprörd över att man inte kan välja äggfri kost under flygresor. Vi hade planer på en utlandsresa i slutet av sommaren men den kommer inte bli av. Dock inte pga att vi inte kunde få äggfri kost ombord.

Svar på tråden Äggallergitråden