Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Om man vill tjäna stort på en företagsidé är det lönsammast att satsa på något som är up and coming, på väg att bli stort snarare än som redan är det.

Jag tror att man behöver ha en väldigt bra känsla för vilka trender som är på G om man ska lyckas med en inredningsbutik på nätet. Det mesta är ju redan gjort och flertalet butker säljer ungefär samma saker. De jag talat med som är i branschen kan inte ta ut särskilt mycket i lön ur sina verksamheter så det gäller att man har ett bra sparkapital eller en sambo med inkomst nog att försörja två åtminstone de första åren.

Ja jag är lite skeptisk...jag tror helt enkelt att marknaden är mättad för den här typen av butiker, men därmed inte sagt att man inte KAN lyckas.

• Ari Gold

Tipsar om att jag har en utlottning av skolplanscher i min blogg.
    Antar att det är OK att tipsa då jag inte har reklamannonsering i bloggen och tävlingen ej är sponsrad.

Man kommer till bloggen genom länk i sidfoten.

• Ari Gold
    nemo08 skrev 2010-10-28 14:23:09 följande:

Kommande projekt hemma är att fixa innerdörrarna och köksluckorna VITA. Helst hade vi velat renovera om hela köket men vi har annat att prioritera så vi kör budgetvariant för tillfället. Men törs man måla själv, eller ska man lämna in för omlackning- trots att det kostar...hmm dessa val och beslut..

Det beror nog lite på stilen (lacka eller måla). Moderna släta luckor ser lätt konstiga ut om man penselmålar. Men "gammeldags" luckor med speglar tycker jag passar bäst som penselmålade, det ser mer genuint ut.

Vi budgetrenoverade köket förra vintern men kunde tyvär inte måla/lacka om luckorna eftersom det var själva materialet i luckorna som var dåligt. Vi köpte istället nya (oanvända) marbodalluckor på Blocket för 1500 tot. till ett helt kök. De var fabrikslackade så vi har ju inte behövt måla om dem, men skulle vi få för oss att måla om så skulle jag penselmåla för det passar bättre i vårt gammeldags kök.
  • Ari Gold
    Mettan69 skrev 2010-10-29 08:02:53 följande:
    Jag har gamla släta luckor (som de förra ägarna gjort själva) och jag målar dem själv. Men jag tycker det är fint när det inte är helt slätt utan man ser lite att det är målat med en pensel och inte sprayat på, Säger som Ari Gold, det ser mer genuint ut.Skrattande
    Ja jag kan tycka att det är fint med penselmålat på släta luckor också...menade mer om man vill ha en modern stil med blanka high-tech luckor, rostfritt och moderna hantag osv....då tror jag att det passar bättre in med spraylackade luckor,

Annars är penselmålat snyggare.
  • Ari Gold

Vita soffor... *orka* *orka* är min kommentar på det.

Jag gillar att göra livet enkelt för mig. Vi har en smutsfärgad soffa. Typ...grågrönbrun?

• Ari Gold

Den här soffan har vi, fast vanligtvis full av kuddar och popcorn. Mycket bra lortfärg, men tyvärr så sliten i sitsen att vi måste ha pläd i botten. Ska klä om den någon gång men det får bli när ungarna är äldre.
  • Ari Gold

Nej vi är ju ganska många stilar som samsas i den här tråden. Jag får själv stretcha min diplomatiska ådra ibland.

Vårt vardagsrum är ganska "jordigt" I färgerna med stilmässigt ganska tunga antika möbler, synliga takbjälkar osv. men med en ljus beige/vit bas i rummet.  Soffan är dock inte antik, den kommer från ROOM har jag för mig ..eller nån nannan liten flådig stockholmsbutik, jag minns inte med säkerhet. Har övertagit den av en bekant som flyttade till mindre (åbäket är stort som tusan, vi höll på att inte få in den).

• Ari Gold

Lilla Kullan skrev 2010-11-03 19:28:01 följande:
    Själv kör jag med mina Ektorpsvita soffor, men tycker om många olika stilar. Vi har ju kört en utrensning här hemma så det
     är lite annorlunda hos oss nu. Lite blandade stilar.
    Vi blandar också, och har lite olika stil i olika rum. Det är kul att variera.

Men det gamla, slitna lantliga går igen genom hela huset - det ha liksom med huset själv och karaktär att göra.

Köket är mer klassisk lantlig bondromantik

Vardagsrummet lite mer  mer beige, natur, kistor, rost, päls...vad man nu kallas detta som är rätt mycket på G just nu.

Ett av barnrumen är lite New England inspirerat och ett annat har en mustigare "engelsk jaktstuga" karaktär. Det tredje kommer bli lite "gulligare" med gammeldags tapeter, vitt och ljusa pastellfärger.

Det är roligt att jobba med olika uttryck. Önskar att jag hade ett retro-rum också men det passar liksom inte in i huset.
  • Ari Gold

Försökte klistra in bildexempel i förra inlägget men de ville bara nästla sig in i den blå rutan så jag gör ett eget bildninlägg istället:

bildexempel från v-rum:

Kök:

Barnrum:

Den röda tråden genom alla rum oavsett stilar är att de görs på pytteliten budget. Det är liksom mitt signum.

• Ari Gold
    Stargirl skrev 2010-11-06 13:27:41 följande:
    Tredelade kakburken i pastellfärger ni vet, idag blev den min, 75 kr, åååååh jag är så lycklig....
    Bild!?
  • Ari Gold
    mage06 skrev 2010-11-05 18:20:41 följande:
    Hej!

Så roligt med den "vita soffan" diskussionen! Jag hoppas att alla bloggar och trådar som denna finns kvar några hundra år för det blir nog intressant att läsa Jag ser inga problem med en vit soffa så länge man kan tvätta den själv.

Vi har en vit, begagnad Nikkala som vi köpt med helt ny och ouppackad klädsel för 800 kr på blocket. Vi är knasnöjda med den! Nu vill jag helst inte ha en soffa som inte har helt avtagbar- och tvättbar klädsel igen. Vi tvättar klädseln knappt en gång i månaden. Man sätter på den när den är lite fuktig så skrynklig blir den inte. Och nu vet vi att soffan är fräsch. Det är ju inte så att den vita soffan är skitigare än någon annan färg Jag vill själv inte ha Ektorp men tycker egentligen inte att det är något problem att så många har den. Det finns ju lika många sätt som hem att göra ett rum personligt utan att det består av enbart unika möbler. Dessutom är den här soffan väldigt bekväm och av förvånansvärt hög kvalité. 

En howardsoffa är ju en klassiker som för den skull inte brukar göra ett rum opersonligt. Jag kan absolut tänka mig en sån även om de med helt tvättbar klädsel inte är lika snygga som de som sitter fast...:-/

Jag gillar för övrigt din soffa skarpt Ari Gold!

Nu måste jag hälsa på hos Lilla Kullan  
    Vilket fynt, tycker jag!

En fördel med avtagbart överdrag är onekligen att mn kan förnya soffan genom att sätta på en ny klädsel.

Vår soffa skulle behöva ny klädsel, men det får vänta tills barnen är lite större för jag behöver då klä om den hos en möbeltapetserare vilket jag gissar går på minst 10 000 kr.

Soffan var å andra sidan gratis, så det jämnar väl ut sig.
  • Ari Gold

Då gissade jag rätt, det är en "triett" från JH fabriken sävsjö. Såg ju väldigt fräsch ut också måste jag säga. Ett fynd!

Det finns en tredelad fyrkantig variant från någon annat märke (nilsjohan tror jag?) som jag tänkte det kanske kunde vara innan jag såg bilden.

Jag tycker du ska visa din man den här länken tex. så kan han få se vem som skrattar sist.

https://www.bukowskismarket.com/items/117895-kakburk-triett-j-h-fabriken-savsjo-omkring-1900-talets-mitt?locale=sv

• Ari Gold
    libero skrev 2010-11-07 08:21:27 följande:
    Oj är de burkarna så poppis nu. jag har 2 st som bara står i ett skåp och tar plats här hemma. Kanske ska ta fram dem. Brukar ha pepparkakorna i dem till jul.
    De har nog varit stadigt populära de senaste tio åren åtminstone. Liksom ph-lampan, stringhyllan, kobratelefonen osv.

Men den vanligaste färgsättningen med orange våning är väl vanligare att man ser i retroinspirerade miljöer. Den rosa känns lite mer "lantlig" eller hur man ska säga...och de är lite svårare att hitta då de gjordes i färre ex.
  • Ari Gold
    nemo08 skrev 2010-11-22 10:09:16 följande:
    ÅÅÅhhhh vad det kliar i julpyntapiffafint-fingrarna....! Men smyger lite här hemma. Appråpå jul så kom jag att tänka på julklappar, köper ni alla klappar eller är ni duktiga och gör egna julklappar, ja typ göra eget godis, tvål osv och ge bort? Tänkte om jag i år skulle göra nått eget pyssel som man kan ge i "symbolisk gåva" till de vuxna. Barnen köper vi julklappar till, men vi vuxna (syskon emellan) brukar eg aldrig köpa till varandra... Oftast har man ju allt och viktigast är ju att ge till barnen. Hur gör ni, köper och byter ni klappar med alla i familjen? Och gör ni egna julklappar? Tomte
    Vi brukar säga att vi inte ska köpa något till vuxna men det slutar oftast med att vi köper i alla fall. Har i år tänkt ha som tema at alla får något hemgjort eller begagnat.
  • Ari Gold

Nu är det lääänge sedan jag skrev någothär. Vi är liksom mer inne i skitig grundrenovering än piff ochpynt just nu.

Men nu har jag i alla fall fått upp julgardinerna och julrenen i vardagsrummet så till helgen blir det nog lite pyntande i vardagrummet i alla fall. Bilder finns i bloggen:

http://regnavdagar.blogspot.com/2010/12/tack-for-gardinerna.html

På söndag ska vi hugga julgranar. Plastgran kommer icke över min tröskel, då är jag hellre utan!

• Ari Gold

Jag har aldrig hittat in i den vita labyrinten över huvud taget så jag har hämgt med lite på nåder i de olika trådarna.

Däremot gillar jag lantlig inredning som passar mitt hus (gillar retro också och hade det i förra lägenheten men det passar ej s¨å bra in här).

Försöker hitta en i9nredni9ngsstil som, känns "hållbar" och långsiktig snarare än trendig. Åtminstone n'r det gäller de stora bitarna som väggfärger och möbler. Min plånbok och mitt miljötänk är båda lite motsträviga när det gäller att inreda efter trender som hela tiden ändras.

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14