• Granada

Katt som ätit râ kyckling..risker?

Jag har en katt som i ett obevakat ögonblick snodde till sig râ kyckling, ca 4 dagar sedan. Sâ fort han blev upptäckt tog jag det ifrân honom men han fick i sig en del. Nu undrar jag om det finns nâgra speciella risker med detta? Han fick diarré nâgon dag efter men jag tror att det gâtt över nu, han bajsar bâde ute och inne sâ jag har inte stenkoll plus att jag har 3 andra katter sâ jag kan inte heller vara 100% pâ vem som gjort vad alltid..Det har dock inte varit diarré i lâdorna sista dagarna.

• Svar på tråden Katt som ätit râ kyckling..risker?
  • Mynta

Nejnej, absolut inte!! Katter SKA äta rå kyckling, serverar mina missar rå kyckling 3-4 gånger i veckan.

Anledningen till att han var dålig i magen är troligen att han inte var van vid att äta rå kyckling, och helt enkelt fick i sig lite för mycket.

Oroa dig inte, och fortsätt gärna att bjuda på råa vingar ibland!

• Agapi

Mina katter brukar äta rå kyckling och har aldrig märkt att de skulle vara dåligt på något sätt. De äter ju råa möss och råa skator osv ute?

• Ria

Dom äter juh småfåglar rätt å slätt. Men det kanske bara är kyckling som det kan finnas salmonella i?

• Granada

âh skönt, jag tänkte att han kanske fick i sig för mycket...de kan ju visst fâ diarré av för mycket protein, men sedan började jag nojja för salmonella och sâ. Blir extremt stressad och oroad av minsta grej dâ jag förlorade en katt pga av njursvikt för lite över ett âr sedan.

• bridezilla

Egentligen är det ingen fara, som ovan har skrivit så är det ju naturligt för katter att äta rått kött.
    Skillnaden är att när katten äter ett byte så är det heöt färskt och inga människor har varit och pillat på köttet med sina händer (människor har ju som bekant drösvis med bakterier på händerna), när det handlar om kött som är köpt så har det dels hanterats av människor och dels är det inte helt färskt = ev. bakterier har haft tid på sig att växa till sig. Så enkelt sagt kan katten bli magsjuk. Om katten får ihållande diarréer är faran att den blir uttorkad.
    Men i regel har vi i Sverige ganska rent kött så de flesta katter kan äta rått kött köpt här utan att bli sjuka. Men man ska ju tänka på att katter kan bli sjuka av andra bakterier än vi människor.

• Granada

Han har mest varit inomhus de senaste dagarna sâ jag har koll pâ hur han mâr dâ jag är medveten om rskerna med diarré. Han är pigg och lekfull och äter normalt nu.

• lennartsdotter
    bridezilla skrev 2010-02-11 13:58:23 följande:
    Egentligen är det ingen fara, som ovan har skrivit så är det ju naturligt för katter att äta rått kött. Skillnaden är att när katten äter ett byte så är det heöt färskt och inga människor har varit och pillat på köttet med sina händer (människor har ju som bekant drösvis med bakterier på händerna), när det handlar om kött som är köpt så har det dels hanterats av människor och dels är det inte helt färskt = ev. bakterier har haft tid på sig att växa till sig. Så enkelt sagt kan katten bli magsjuk. Om katten får ihållande diarréer är faran att den blir uttorkad.Men i regel har vi i Sverige ganska rent kött så de flesta katter kan äta rått kött köpt här utan att bli sjuka. Men man ska ju tänka på att katter kan bli sjuka av andra bakterier än vi människor.
    Jag är rätt säker på att kött av lisvmedelskvalité är renare (som i bär på färre och lägre halter patogener) än vilt katten tar själv. Smågnagare bär både parasiter och bakterier som smittar till katt.

Men katten är ju anpassad för att käka sådan mat och kan därför hantera rätt elaka patogener bra.

TS: Svenskt rått kött är inga problem. Det har mina katter levt på i snart 10 år. Huvudsakligen kyckling.
  • bridezilla
    lennartsdotter skrev 2010-02-11 14:06:19 följande:
    Jag är rätt säker på att kött av lisvmedelskvalité är renare (som i bär på färre och lägre halter patogener) än vilt katten tar själv. Smågnagare bär både parasiter och bakterier som smittar till katt. Men katten är ju anpassad för att käka sådan mat och kan därför hantera rätt elaka patogener bra. TS: Svenskt rått kött är inga problem. Det har mina katter levt på i snart 10 år. Huvudsakligen kyckling.
    Ja precis, de parasiter och bakterierna är den van vid, den är inte van vid diverse bakterier som vi människor har på händerna Och som sagt, i Sverige är köttet bra, men det hindrar ju inte från att risken finns.

Källa: Homemade Diets: Attributes, Pitfalls, and a Call for Action av Rebecca L. Remillard, publicerad i Topics in Companion Animal Medicine, Vol 23, Issue 3, p. 137-142 (August 2008)
  • Birgitta2
    Ria skrev 2010-02-11 13:52:07 följande:
    Dom äter juh småfåglar rätt å slätt. Men det kanske bara är kyckling som det kan finnas salmonella i?
    Katter är inte alls känsliga för rå kyckling och jag kan nog garantera att om kycklingen förvarats kallt och är fräsch så finns inten risk för salmonella.
  • lennartsdotter
    bridezilla skrev 2010-02-11 14:27:38 följande:
    Ja precis, de parasiter och bakterierna är den van vid, den är inte van vid diverse bakterier som vi människor har på händerna Och som sagt, i Sverige är köttet bra, men det hindrar ju inte från att risken finns.Källa: Homemade Diets: Attributes, Pitfalls, and a Call for Action av Rebecca L. Remillard, publicerad i Topics in Companion Animal Medicine, Vol 23, Issue 3, p. 137-142 (August 2008)
    Om katterna tål att tvätta sig med tungan efter att vi har klappat dem med våra händer tål de väl kött som har hanterats av händer (som självklart har haft plasthandskar på sig)?

Remillard är en amerikansk veterinär som skriver om amerikanska förhållanden och där kan sägas att tex. salmonella är ett stort problem. Även andra smittor som förs vidare via dåligt hanterat kött och allt detta beror på sämre nationell standard när det gäller hantering av kött i olika produktionsled.

I Sverige är detta inte ett problem. Det kan finnas en möjlig risk för spridning av koccidier via kött men då främst via tex. lamm och andra betande djur som ofta hålls ute på grönbete. Dock inte särskilt vanligt i Sverige.
  • BlommyNess12

Katter kan äta rått kött. Min katt får alltid de "fula" bitarna från kycklingen när jag filéar. Hon får rått kött 2-3 gånger i veckan.

• bridezilla
    lennartsdotter skrev 2010-02-11 15:37:45 följande:
    Om katterna tål att tvätta sig med tungan efter att vi har klappat dem med våra händer tål de väl kött som har hanterats av händer (som självklart har haft plasthandskar på sig)? Remillard är en amerikansk veterinär som skriver om amerikanska förhållanden och där kan sägas att tex. salmonella är ett stort problem. Även andra smittor som förs vidare via dåligt hanterat kött och allt detta beror på sämre nationell standard när det gäller hantering av kött i olika produktionsled. I Sverige är detta inte ett problem. Det kan finnas en möjlig risk för spridning av koccidier via kött men då främst via tex. lamm och andra betande djur som ofta hålls ute på grönbete. Dock inte särskilt vanligt i Sverige.
    Jag har skrivit (två gånger) att köttet i Sverige är bra. Men risken finns fortfarande.  Speciellt om man inte tänker på skillnader i olika länders kötthantering och ger katten annat kött.
    Personligen så ser jag en skillnad i bakterier som vi har på händerna som vi tvättar bort med jämna mellanrum och bakterier som vi har på händerna (och som lika gärna kan hamna på plasthandskar man har på sig om man tar på sig dem felaktigt) och för över på en köttbit som ligger i rumstemperatur och därmed kan växa till sig (bakterierna då, inte köttbiten{#lang_emotions_tongue_out}).
    Jag har aldrig skrivit att var och varannan katt som äter rått kött går och får magsjuka, men OM en katt får diarré efter att ha ätit rått kött så är det en tänkbar förklaring. TS frågade ju vad det fanns för risker med att ge sin katt rå kyckling och jag svarade på det. Men jag har aldrig påstått att det är något som händer hela tiden.
  • bridezilla
    lennartsdotter skrev 2010-02-11 15:37:45 följande:
    Om katterna tål att tvätta sig med tungan efter att vi har klappat dem med våra händer tål de väl kött som har hanterats av händer (som självklart har haft plasthandskar på sig)? Remillard är en amerikansk veterinär som skriver om amerikanska förhållanden och där kan sägas att tex. salmonella är ett stort problem. Även andra smittor som förs vidare via dåligt hanterat kött och allt detta beror på sämre nationell standard när det gäller hantering av kött i olika produktionsled. I Sverige är detta inte ett problem. Det kan finnas en möjlig risk för spridning av koccidier via kött men då främst via tex. lamm och andra betande djur som ofta hålls ute på grönbete. Dock inte särskilt vanligt i Sverige.
    Vi kan ju vända på det; du hävdar alltså att det inte finns ngn möjlighet alls för en katt att bli magsjuk efter att ha ätit rått kött? Så länge köttet är från Sverige?
  • lennartsdotter
    bridezilla skrev 2010-02-11 15:54:07 följande:
    Vi kan ju vända på det; du hävdar alltså att det inte finns ngn möjlighet alls för en katt att bli magsjuk efter att ha ätit rått kött? Så länge köttet är från Sverige?
    Nej, det hävdar jag inte. Många privatpersoner är usla på livsmedelshygien så även om allt går rätt i alla produktionsled kan konsumenten själv sabba den goda kvalitén på köttet. Jag har än så länge inte hävdat någonting.

Däremot hävdar jag nu att det mest troliga skälet till att en katt får diarré efter att den har ätit en köttbit är... ovana. Inte patogener.

Katter som bara äter torrfoder får självklart rännskita om du stoppar i den någonting helt nytt, precis som mina katter skulle få rännskita av att helt plötsligt få kolhydrater. Det har ingenting att göra med kontaminerade råvaror utan om att kattens mage och tarm inte hinner ställa om sig till en ny kost.

Samma sak händer med människor.
  • Mamma till gullungen

Jag hade en katt förut som åt upp en hel kyckling som vi hade lagt på bänken för upptining under natten,när min mamma kom ner nästa dag så fanns det bara en kyckling kvar på bänken den andra låg under köksbordet.Han blev inte ens dålig i magen men han åt inget på två dagar så mätt blev han av äta en hel kyckling.

• Granada

Okej, tack för alla svar...Nu framgâr det ju inte frân början men vi bor i Spanien sâ köttet var inte svenskt. Hade dock ställt samma frâga om vi bott i Sverige. Hur som helst sâ känns det inte som han är i fara om jag utgâr ifrân era svar. Fortsätter ha koll pâ hans mage för det kan ju ha varit en annan orsak till hans diarré. Ska frâga veterinären för säkerhets skull ocksâ.

Svar på tråden Katt som ätit râ kyckling..risker?