Inlägg från: M Hellin |Visa alla inlägg
  • M Hellin

    Blomflugor blomflugor blomflugor

    Jag har dem i miljoner, men kan inte hitta källan. Det är inte bananflugor, jag är säker. Någon som har tips? Har läst om nematoder, nån som har erfarenhet av dessa? De var ju ganska dyra.


    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Svar på tråden Blomflugor blomflugor blomflugor
  • M Hellin

    Ok det är sorgmyggor, bananflugan brukar vara större och rödlätt. Såg en påse nemablom när jag köpte en kaktus idag, men vågade inte lägga 90 kronor på något jag inte hört något om innan, vill ha lite åsikter och referenser av nån som testat innan. Ormbunkar har jag inga, och jag har bara självvattnande krukor hemma. Jag har märkt att de börjat ge sig in i terrariet, och det är ju inte så kul, där kan jag vare sig torka ut eller använda ohyremedel. Flygfäna dök upp när jag planterade om blommorna, så de måste ha vart med ägg i jorden jag köpte, har aldrig haft problem innan. www.bionema.se/blomflugor/


    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • M Hellin
    rosenknopp09 skrev 2010-02-11 19:20:56 följande:
    jag har hört att om man tänder tändstickor och kör ner i jorden på blommorna skall blomsterflugorna hålla sig borta.
    Det kanske man kan testa i terrariet det borde ju inte vara skadligt.
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • M Hellin

    Nu har jag skvättat nematoder i alla krukor och väntar spänt på resultatet, terrariet ska jag rengöra och byta bottenströ så fort jag inte ser mer flugor, annars är väl risken att de lägger ägg där igen. Jag kanske skulle ställa ut torven på balkongen nu när det är minus 20 så kanske eventuella ägg i den dör.


    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • M Hellin
    isisisis skrev 2010-02-12 10:51:18 följande:
    Detta ständiga problem. Du har övervattat dina krukväxter.Lätt  hänt. Ofa kommer flugorna som ett brev på posten. De kan tas bort med svavel.Finns att köpa i trädgårdscentran. Eller om du helt enkelt klämmer dem när du ser dem. De är inte snabba. Har du inte haft dem väldig länge kan deträcka.Lite flit. De förökar sig nte jättefort. Var noga med att inte vattna när inte växten är torr. De flesta växter behöver torka upp innan de ska vattnas igen. Har du dessutom gammal jord är det ännu viktigare. Trädgårdsmästare.
    Flugorna kom när jag planterade om, och jag vattnar bara när den självvattnande krukan är tom. Jag tror att det är terrariet som är det stora problemet, där måste det ju vara fuktigt hela tiden, det är ju ett paradis för flugorna.
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • M Hellin

    Jag testade först de här med gula klisterlappar på pinnar för att fånga dem, de gick inte så bra, för 2 av katterna beslutade sig för att de var finare att ha dem i pälsen än i krukorna. Gissa hur svårt de var att få bort dem från katterna.

    Och nu Nemablom, och jag tror faktiskt det har gett resultat, jag klämmar till alla flygande jag ser, för nematoderna tar ju bara deras larver i krukan. MEn det är nog för tidigt att säga än.


    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
Svar på tråden Blomflugor blomflugor blomflugor